Активізація творчого потенціалу особистості майбутнього викладача біології в процесі екологічної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано різні підходи науковців щодо змісту поняття «творчість». Наголошено на значенні організації діяльності студентів у природі для формування їх екологічної компетентності. Висвітлено методику створення екологічної стежки, її структуру; окреслено педагогічні можливості екологічних стежок у формуванні екологічної компетентності особистості майбутнього викладача біології через активізацію його творчого потенціалу. Визначено, що робота на екологічній стежці сприяє посиленню інтелектуальної активності студентів, розвитку екологічного мислення, формуванню практичних умінь і навичок природоохоронної діяльності, досвіду творчого розв’язання екологічних проблем регіонального масштабу, усвідомленню самоцінності природи.
In connection with overpopulation in cities an ecological situation gets worse for lack of possibility to outline the territory, realize own responsibility for nature. One of the reasons of ecological confusions, which arise up in the system «a man – a nature», is a psychologically indifferent attitude of a personality toward nature, alienation of personality from the results of the concrete labour. For the maintainance of natural environment important is organization of creative ecological activity of students among nature. In ecological activity terms they are created for practical application by the students of theoretical ecological knowledge, a requirement is formed in acquisition and practical use of knowledge. In ecological activity it is necessary to form the experience of positive attitude toward an environment. In the article different approaches of researchers are analysed in relation to definition of concept «creation». Creation is more frequently used while determines it as activity, the result of which is a creation of new financial and spiritual values of high-quality. The value of organization of activity of students in nature for forming in them ecological competence is marked. An ecological path is understood as a certain route by certain natural area, on which the unique and typical for this area objects are located. During creation of ecological path its location was taken into account; presence of natural components of geographical shell, characteristic for this area; slowness of route and amount of stops; setting of path. The structure of path includes seven stations: «Forest»; «Garden of paratroopers»; «Garbage dumps»; «Spring»; «Pond»; «Weeds», «Rare and endangered plants». Work on an ecological path is instrumental in strengthening of intellectual activity of students, development of ecological thought, forming of practical abilities and skills of nature protection activity, experience of making creative decision of ecological problems of the regional scale, awareness of value of nature, creating ecologically competent conduct in an environment; improvement of research work.
Опис
Ключові слова
екологічна компетентність, викладач біології, екологічна діяльність, творчий потенціал, екологічна стежка, екскурсія, environmental competence, teacher of biology, environmental activism, creativity, ecological path, excursion
Бібліографічний опис
Логвінова, Я. О. Активізація творчого потенціалу особистості майбутнього викладача біології в процесі екологічної діяльності [Текст] / Я. О. Логвінова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 264–271.