Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2682
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗосименко, Оксана Вікторівна-
dc.contributor.authorZosymenko, Oksana Viktorivna-
dc.date.accessioned2017-10-26T07:30:36Z-
dc.date.available2017-10-26T07:30:36Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationЗосименко, О. В. Сутнісна характеристика навчальних проектів у структурі освіти кінця ХХ – початку ХХІ століття [Текст] / О. В. Зосименко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 219–229.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/2682-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано особливості використання навчальних проектів у структурі освіти вітчизняних та зарубіжних шкіл кінця ХХ – початку ХХІ століття; узагальнено дослідження українських учених щодо особливостей використання проектної діяльності як засобу професійної підготовки, організації самостійної пізнавальної діяльності учнів, розвитку творчої діяльності старшокласників, організації трудового навчання учнів; розкрито основні підходи до класифікації навчальних проектів; визначено та обґрунтовано особливості сучасної типології навчальних проектів з педагогічних дисциплін.uk_UA
dc.description.abstractIn the article the peculiarities of using learning projects in national and foreign schools at the end of the XXth – beginning of the XXIst century are analyzed. Theoretical research of the issue proved that today learning projects in foreign schools are not a separate phenomenon but a supplementary one to be added to other models of learning. For instance, in the USA learning projects are the structural elements of studying. In the institutions in Western European countries learning projects are used to integrate knowledge of pupils in different subjects. Learning projects are also one of the forms of learning in high school of gymnasium in Germany. In Scandinavian countries learning projects are intensively used in primary schools and in high schools they are the integral part of the curriculum. Taking all the mentioned into account in the article we point out and state the peculiarities of functioning of educational institutions of different types on the basis of project learning. Determining the importance of project learning, we highlight the pedagogical effect which is a result of involving adult pupils in the process of “getting knowledge” and their logical application: personal qualities formation, motivation, introspection and self-evaluation, abilities to make choice and comprehension both the consequences of the choice and the results of the personal activity. At the same time the finished project is valuable not by the amount of adopted information but its practical application and also by the level of plan realization in the project. The research of Ukrainian scientists concerning the peculiarities of using project learning as the means of professional training, organization of independent cognitive activity of pupils, development of creativity of senior pupils, organization of labour learning of pupils. The main approaches to classification of learning projects (typological features: main method, dominating type of activity, leading branch, children’s impulses etc.) are revealed. The peculiarities of contemporary typology of learning projects in pedagogical subjects are determined and stated.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectпроектна діяльністьuk_UA
dc.subjectпроектне навчанняuk_UA
dc.subjectнавчальний проектuk_UA
dc.subjectвиди проектівuk_UA
dc.subjectтипологічні ознаки навчального проектуuk_UA
dc.subjectсучасні класифікації навчальних проектівuk_UA
dc.subjectнавчанняuk_UA
dc.subjectорієнтоване на практикуuk_UA
dc.subjectпедагогічні дисципліниuk_UA
dc.subjectособистісно орієнтований підхідuk_UA
dc.subjectproject activityuk_UA
dc.subjectproject learninguk_UA
dc.subjectlearning projectuk_UA
dc.subjecttypes of projectsuk_UA
dc.subjecttypological features of learning projectsuk_UA
dc.subjectcontemporary classifications of learning projectsuk_UA
dc.subjectpractice-oriented learninguk_UA
dc.subjectpedagogical subjectsuk_UA
dc.subjectpersonality-oriented approachuk_UA
dc.titleСутнісна характеристика навчальних проектів у структурі освіти кінця ХХ – початку ХХІ століттяuk_UA
dc.title.alternativeBasic Characteristics of Learning Projects in the Education Structure at the end of the XX th – Beginning of the XXI st Centuryuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.147.146uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sutnisna kharakterystyka navchalnykh proektiv.pdf557,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.