Використання технології групової взаємодії у професійній підготовці майбутніх вихователів

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються особливості використання технології групової взаємодії у професійній підготовці майбутніх вихователів до організації пізнавальної діяльності дітей у дошкільному закладі. Уточнюються особливості взаємодії та спілкування в системах «викладач – студент», «студент – студент» у процесі роботи в малих групах. Доведено ефективність технології групової взаємодії для розвитку мислення студентів; посилення мотивації навчання; формування міжособистісних стосунків; оволодіння способами організації спільної діяльності; розвитку самоконтролю й рефлексії в навчальній діяльності; розширення комунікації шляхом організації спільної діяльності в малих групах із різним складом учасників.
In the article the peculiarities of the use of group co-operation technology in professional preparation of future educators to organization of cognitive activity of children in preschool establishment are examined. Efficiency of work is determined by such pedagogical conditions: orientation of educational activity at the awareness of the organization peculiarities of cognitive activity of children and students; providing integrative connections of theory and practice in the process of students’ acquiring practical skills of managing cognitive activity; complex use of interactive technologies of teaching; students’ performing mental actions and operations of cognitive activity. The use of group co-operation technology is instrumental in realization of these conditions. Intercommunication of student’s educational and cognitive activity is opened up, the features of cognitive activity from the point of view of activity approach and specifics of its organization are determined at modern higher school; the essence, terms and methods of joint educational activity organization are highlighted. Basic concepts, such as «co-operation», «joint educational activity», «general actions» are described. The features of co-operation and intercourse are specified in the systems «teacher-student», «student-student» in the process of work in small groups. It is noted that the main way to include partners in joint activities and at the same time a way of communication is a two-way (dialogue) and comprehensive (transitional) communication, which provides the possibility to work out individual and joint decisions, the achievement of outputs and outcomes of learning. Efficiency of group co-operation technology is well-proven for the development of students thought; strengthening their motivation to studies; forming of interpersonal relations; mastering the methods of joint activity organization; development of self-control and reflection in educational activity; expansion of communication by means of joint activity organization in groups with the different list of entries. Attention is paid to the peculiarities of teacher’s managing the work of students in small groups, joint activity organization, special position of a teacher as a facilitator, co-coordinator of joint activity.
Опис
Ключові слова
пізнавальна діяльність, спільна діяльність, взаємодія, спільні дії, технологія навчання, мала група, групова взаємодія, організація навчання, cognitive activity, joint activity, co-operation, general actions, teaching technology, small group, group co-operation, organization of teaching
Бібліографічний опис
Садова, Т. А. Використання технології групової взаємодії у професійній підготовці майбутніх вихователів [Текст] / Т. А. Садова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 27–35.