Теоретико-методичні проблеми викладання дисципліни «теорія та методика медико-біологічних наукових досліджень в спорті» у підготовці магістрів зі спеціальності «спорт»

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглядаються теоретичні та практичні аспекти дисципліни «Теорія та методика медико-біологічних наукових досліджень в спорті» в підготовці магістрів. Такий синтез спрямовано на забезпечення всебічної підготовки молодих учених, стимулюванню творчих підходів при виборі, організації та розробці методик медико-біологічного циклу в процесі виконання наукових досліджень у галузі фізичної культури та спорту. Установлено, що відповідна дисципліна характеризується поєднанням вимог, закладених у стандарті вищої школи та необхідністю творчого підходу.
The article examines the theoretical and practical aspects of the discipline «Theory and Methods of Biomedical Research in Sport» in preparation of Masters. The academic discipline is divided into thematic modules. Module 1 «Theory and methods of organizing and conducting scientific biomedical research in sport». Its purpose is to provide theoretical knowledge and practical skills of biological research in sport to acquaint to the general requirements for the organization and conduct biological research in sport, safety issues and the mathematical treatment of the results. Module 2 «Basic anthropometric studies, functional tests and tests used for research in sport». The purpose is to bring practical skills to use and conduct basic anthropometric techniques and methods of determination somatotype and functional state of the whole body and individual functional systems. Module 3 «Basic methods of biochemical and genetic research in sport» aims to provide students with theoretical knowledge and to bring up practical skills of the organization and conduct of basic biochemical and genetic investigation. This distribution allows us to go from the general principles of biological research to the ability to select the required methods and instructional techniques depending on the specific purpose and objectives formulated. A large number of methods of biological research and considerable variability in logistic support specific university research laboratories, which makes a significant difference in the selection and use of methods for research. Therefore, the teaching of that discipline decided by the main educational problems High School leads to the development of problem thinking, creativity and variability in the planning of research, the need for self-education and to independently master the techniques of biological research. This synthesis aims to provide comprehensive training of the young scientists, stimulate creative approaches in selecting, organizing and developing methods of medical and biological cycle in the organization of scientific research in the sphere of physical culture and sports, and is the fundamental basis to justify and explain the long-term preparation of the athletes and search methods of improvement.
Опис
Ключові слова
медико-біологічні наукові дослідження, методики дослідження, теоретичні аспекти, практичне значення, biomedical researches, methods for research, theoretical and practical aspects
Бібліографічний опис
Ровна, О. О. Теоретико-методичні проблеми викладання дисципліни «теорія та методика медико-біологічних наукових досліджень в спорті» у підготовці магістрів зі спеціальності «спорт» [Текст] / О. О. Ровна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 2 (36). – С. 307–314.