Застосування аксіологічного підходу в підготовці майбутніх фахівців сфери культури в процесі викладання соціально-гуманітарних дисциплін

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті проаналізовано актуальність застосування аксіологічного підходу в навчально-виховному процесі вищого навчального закладу культури і мистецтв. Досліджено педагогічний, психологічний і філософський аспекти розуміння поняття «цінності». Підкреслено, що застосування аксіологічного теоретико-методологічного підходу спрямоване, перш за все, на осмислення та вироблення професійних цінностей у майбутніх фахівців сфери культури. Виділено основні професійні цінності фахівця сфери культури. Проаналізовано практичне застосування аксіологічного підходу в процесі викладання соціально-гуманітарних дисциплін у вищому навчальному закладі культури і мистецтв, зокрема впровадження інтегрованого спецкурсу та педагогічних технологій.
The significance of axiological approach application in the educational process of Culture and Art University has been analyzed in this article. It is indicated that the professional training of future cultural elite of the State is the most important methodological task of pedagogics in the modern crisis of morality, social instability and political disorientation. The pedagogical, psychological and philosophical aspects of the definition of «value» have been researched. It is emphasized that the universal and national human values have been studied by the scientists as the foundation for the whole process of education and as the basis of the spiritual culture in the update Ukrainian pedagogics (I. Bekh, V. Butenko, I. Zazyun, L. Masol, N. Miropolska, O. Rudnetska, G. Shevchenko, A. Scherbo and others). The main function of values has been analyzed as regulatory policy: the result of life dialect is the revaluation of values (S. Rubenstein) that is why the update of values happens via the change of inner conditions. Being in such conditions a student makes a choice of the values and behaving mode as well as the meaning of his future professional activity and the following concepts of Kindness, Life, Beauty, Labour, Understanding of Unique «I» are the basis of that choice. It is investigated that theoretical and methodological application of the axiological approach is primarily aimed at comprehension and development of professional values in future specialists of cultural area. The main professional values of a specialist in the sphere of culture have been indicated: intelligence, understanding of your social calling; presence of art skills; sophistication of art knowledge; developed artistic feelings; the art of «seeing», feeling, comprehension and multiplication of art values; skills to change an ordinary into art. The practical application of axiological approach has been analyzed in the process of teaching the social and humanities disciplines in the Cultural and Art University, in particular the integrated special course has been implemented and pedagogical technologies have been offered (technology of art tasks, interactive technology, and reflexive technologies, technologies of self-management). The conclusion is made that educational process has acquired new qualified meaning in the process of value formation in future specialists who are the future creators of spiritual values in the society.
Опис
Ключові слова
аксіологічний підхід, цінності, студенти, навчально-виховний процес, вищий навчальний заклад культури і мистецтв, технології, axiological approach, values, students, educational process, University of Culture and Art, technologies
Бібліографічний опис
Кириченко, Л. Г. Застосування аксіологічного підходу в підготовці майбутніх фахівців сфери культури в процесі викладання соціально-гуманітарних дисциплін [Текст] / Л. Г. Кириченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 175–183.