Освітні технології реалізації інтегрованого підходу у процесі навчання музичному мистецтву

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкривається основний принцип освітніх педагогічних технологій – принцип інтеграції, його використання в навчанні музичному мистецтву дітей. Виявлено, що урок, як основна, традиційна форма викладання тієї або іншої дисципліни в загальноосвітній школі, є найважливішим показником реалізації навчальної програми. Ми виходимо з того, що саме побудова уроку, його «архітектоніка», методологічну основу яких становлять методи викладання, взаємообумовлюють його форму й зміст. Проаналізовано, що сучасний, інтегрований урок музики повинен у корені відрізнятися від звичайного уроку, оскільки вчитель музики, за умов створення якісно нового рівня професійної підготовки, повинен самостійно реалізувати інтегративний підхід. Досліджено, що вчитель музики повинен володіти: високими професійними якостями, філософським мисленням, бездоганним і різнобічним естетичним смаком, а також широким науково-практичним кругозором.
The article deals with the basic principle of educational teaching technology – the principle of integration, its use in teaching children of the art of music. It was found out that the lesson as a basic, traditional form of teaching a particular subject at school is an important indicator of the curriculum. We believe that the composition of the lesson, its methodological framework – which is teaching methods, interaction – cause its form and content. The analysis showed that the modern, integrated music lesson should be radically different from the usual lesson of a music teacher, because the establishment of a new level of training should independently implement integrative approach. It is studied that a music teacher must have: high merit, philosophical thinking, impeccable and diverse aesthetic taste, as well as a broad scientific and practical outlook. The features of an integrated lesson on the subject of «Music Art» are the following: the development of associative thinking skills in students, the ability to rationally and universally use interdisciplinary relations, proportionate combination of extractive and interactive learning modes, and the focus on the problem-search activities of students. The study reveals the pedagogical experiment to implement an integrative approach to learning on the subject of «Music Art» in grades 5 – 8 of the secondary school. The principle of integration is the result of the profound influence of didactic principles, and the principles proposed in the author’s concept of the teaching of music during the pedagogical experiment: a dialectical presentation of the material; the logical relationship in its themes; updating the material (reasonable repair or replacement of individual materials in the spirit of the time – including the social order and interests of students); exhibiting the key themes; online training (cooperation and co-authorship of teachers and pupils, pupils and parents, a free exchange of opinions); priority of civic education (Ukrainian mentality, universal spiritual values, high moral values, respect for history, philosophical thinking); creativity on the basis of healthy competition of pupils (rating of ideas, abilities, possibilities); various interdisciplinary communication (logical and emotional demand for music lessons).
Опис
Ключові слова
інтегративний підхід, учень, методика, музичне мистецтво, дидактичні принципи, учитель, урок, integrative approach, student, art of music, method, didactic principles, teacher, lesson
Бібліографічний опис
Стріхар, О. І. Освітні технології реалізації інтегрованого підходу у процесі навчання музичному мистецтву [Текст] / О. І. Стріхар // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 1 (35). – С. 152–161.