Features of the Mental States of Athletes and Dancers and Their Correction to Increase Competitive Efficiency
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
The monograph discusses modern approaches to the individualization of the training process based on taking into account the mental state of athletes. On the basis of experimental research and practical experience, a theoretical analysis of the problem of the relationship between the effectiveness of sports activities and the mental state of athletes has been carried out; signs of mental states of athletes have been identified, contributing to the increase of individual indicators when performing exercises with a predominant manifestation of complex coordination, endurance and speed-strength qualities; signs of a mental state adequate to the goals and conditions of performing exercises have been identified, distinguishing specific tasks facing the athlete in the process of performing them in training; methods have been developed to assess the correspondence of the mental state that arises in an athlete before performing exercises to their specifics and specific training tasks in order to individualize his training process. Considerable attention is paid to determining the prognostic and informative signs of the mental state of athletes, which can be used to individualize their training process and assess the success of their training activities. It is very difficult to analyse the art of our time because we are always in a psychological field, of which dance is a part, and it is the aesthetic dominant in society. Choreography has a prominent place among the arts. Its uniqueness lies in the prediction of world perception both by thought and by the experience of this thought. Dance is a work of art created by a person. A person is an individual who is a combination of psychological and physiological factors. The combination of these factors constantly gives rise to various forms, and that is why they are called the world of art. A choreographic performance has magical power and is a sensation and perception, an insight and a distinction, all combined into one. The psychology of a dancer's personality can explain many aspects of their work, but not the result. Physiology, on the other hand, determines the outcome of dance activity, not its aspects. Dance is inherently multifaceted. By building a system of psychological comfort, it makes it possible to compensate for negative emotions and helps transform them into positive ones. The artist's awareness of dance contributes to the development of self-awareness and self-importance. For a wide range of teachers, specialists, teachers, scientists, graduate students, students.
У монографії розглянуто сучасні підходи щодо індивідуалізації тренувального процесу на основі врахування психічного стану спортсменів. На основі експериментальних досліджень і практичного досвіду здійснено теоретичний аналіз проблеми взаємозв’язку результативності спортивної діяльності і психічного стану спортсменів; визначено ознаки психічних станів спортсменів, що сприяють підвищенню індивідуальних показників при виконанні вправ з переважним проявом складної координації, витривалості та швидкісно-силових якостей;виявлено ознаки психічного стану адекватного цілям і умовам виконання вправ, при відрізненні конкретних задач, що стоять перед спортсменом у процесі виконання їх на тренуванні; розробленоспособи оцінки відповідності психічного стану, що виникає у спортсмена перед виконанням вправ, їхспецифіці і конкретним задачам тренування з метою індивідуалізації його тренувального процесу. Значна увага приділяється визначенню прогностично-інформативних ознак психічного стану спортсменів, які можна використовувати для індивідуалізації їх тренувального процесу та оцінки успішності їх тренувальної діяльності. Аналізувати мистецтво нашого часу дуже важко, оскільки ми знаходимось весь час у психологічному полі, частиною якого є і мистецтво танцю, що виступає естетичною домінантою в соціумі. Хореографії належить чільне місце серед видів мистецтва. Її унікальність полягає в передбаченні світосприйняття як думкою, так і переживанням цієї думки. Танець – це витвір мистецтва, яке створює людина. Людина – особистість, яка являє собою сукупність психологічних і фізіологічних чинників. Поєднання цих чинників постійно породжують різноманітні форми, і тому їх називають світом мистецтва. Хореографічна постановка володіє магічною силою та являє собою відчуття та сприйняття, осяяння та встановлення відмінностей, з’єднаних в одне ціле. Психологія особистості виконавця танцю може пояснити багато аспектів його роботи, але не її результат. А фізіологія, навпаки, вирішує результат танцювальної діяльності, а не її аспекти. Танець за своєю сутністю багатогранний. Вибудовуючи систему психологічного комфорту, він уможливлює компенсацію негативних емоцій, сприяє їх трансформації на позитивні. Усвідомлення танцюартистом сприяє розвитку самосвідомості та власної значущості. Для широкого кола педагогів, фахівців, викладачів, науковців, аспірантів, студентів.
У монографії розглянуто сучасні підходи щодо індивідуалізації тренувального процесу на основі врахування психічного стану спортсменів. На основі експериментальних досліджень і практичного досвіду здійснено теоретичний аналіз проблеми взаємозв’язку результативності спортивної діяльності і психічного стану спортсменів; визначено ознаки психічних станів спортсменів, що сприяють підвищенню індивідуальних показників при виконанні вправ з переважним проявом складної координації, витривалості та швидкісно-силових якостей;виявлено ознаки психічного стану адекватного цілям і умовам виконання вправ, при відрізненні конкретних задач, що стоять перед спортсменом у процесі виконання їх на тренуванні; розробленоспособи оцінки відповідності психічного стану, що виникає у спортсмена перед виконанням вправ, їхспецифіці і конкретним задачам тренування з метою індивідуалізації його тренувального процесу. Значна увага приділяється визначенню прогностично-інформативних ознак психічного стану спортсменів, які можна використовувати для індивідуалізації їх тренувального процесу та оцінки успішності їх тренувальної діяльності. Аналізувати мистецтво нашого часу дуже важко, оскільки ми знаходимось весь час у психологічному полі, частиною якого є і мистецтво танцю, що виступає естетичною домінантою в соціумі. Хореографії належить чільне місце серед видів мистецтва. Її унікальність полягає в передбаченні світосприйняття як думкою, так і переживанням цієї думки. Танець – це витвір мистецтва, яке створює людина. Людина – особистість, яка являє собою сукупність психологічних і фізіологічних чинників. Поєднання цих чинників постійно породжують різноманітні форми, і тому їх називають світом мистецтва. Хореографічна постановка володіє магічною силою та являє собою відчуття та сприйняття, осяяння та встановлення відмінностей, з’єднаних в одне ціле. Психологія особистості виконавця танцю може пояснити багато аспектів його роботи, але не її результат. А фізіологія, навпаки, вирішує результат танцювальної діяльності, а не її аспекти. Танець за своєю сутністю багатогранний. Вибудовуючи систему психологічного комфорту, він уможливлює компенсацію негативних емоцій, сприяє їх трансформації на позитивні. Усвідомлення танцюартистом сприяє розвитку самосвідомості та власної значущості. Для широкого кола педагогів, фахівців, викладачів, науковців, аспірантів, студентів.
Опис
Ключові слова
психічний стан, тренувальний процес, спортивна діяльність, спортсмени, танцівники, хореографія, танець, mental state, training process, sports activity, athletes, dancers, choreography, dance
Бібліографічний опис
Tytovych A. O. Features of the Mental States of Athletes and Dancers and Their Correction to Increase Competitive Efficiency [Text] : monograph / A. O. Tytovych, O. I. Holovchenko. – Sumy : SSPU named after A. S. Makarenko, 2025. – 178 p.