Діагностика мовленнєвих якостей майбутніх учителів початкових класів як мотиваційний компонент професійної комунікативної підготовки

Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розкрито актуальність одного із сучасних інноваційних напрямів в освіті – технологізації навчально-виховного процесу у вищому навчальному педагогічному закладі, подано результати дослідження основних проблем комунікативної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Обґрунтовано доцільність використання діагностики якостей професійного мовлення майбутніх педагогів як засобу контролю і як чинника мотивації студентів відділення «Початкова освіта» до подальшого професійного розвитку та самовдосконалення. Розкрито особливості використання авторської діагностичної програми SpeechAnalyzer у комунікативній підготовці майбутніх учителів, що забезпечило створення позитивної мотивації до формування професійного мовлення.
The article reveals the problem of one of the present-day innovative trends in education – technologization of educational process in higher educational pedagogical institution that promotes a clear structure formation, systematic training of future teachers, provides the opportunity to predict and successfully achieve the intended result. The author has suggested the results of the research concerning the use of the level of formation of primary school teachers speaking skills diagnostics. It has been proved that systematic diagnostics as one of the most important components of the technologization process is not only a means of controlling the level of formation of students speaking qualities, but also a kind of their motivation to further professional development and self-improvement. The objective of this research was to study the role of diagnostics of the level of formation of freshmen speaking qualities in order to form their positive motivation to professional communication behavior. The students involved into the survey study at «Primary schooling» department of the Institute of Pedagogics and Psychology of Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. The main methods of the research were: analysis of linguistic, pedagogical, psychological and teaching works of Ukrainian and foreign authors, teachers’ observations, surveys, testing, expert evaluation, self-assessment to determine the level of formation of students speaking skills, method of mathematical statistics – for the research results processing. The article reveals the features of the author’s program SpeechAnalyzer in students’ communicative training. It includes the design and organization of the process of determination of the levels of formation of future primary school teachers’ professional speaking qualities. Key research results – it has been proved that it was systematic and objective diagnostics of the level of formation of freshmen, who are students of “Primary schooling” department of the Institute of Pedagogics and Psychology of Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University speaking qualities using a computer program SpeechAnalyzer that provided creation of their positive motivation in formation of professional speaking. It has been determined that further research will concern the studying of the possibilities of using the suggested system for diagnostics of speaking qualities during all the years of future primary school teachers professional training.
Опис
Ключові слова
майбутні вчителі початкових класів, педагогічна технологія, педагогічна діагностика якостей мовлення, професійна комунікативна підготовка, мотиваційний компонент, педагогічне спілкування, future primary school teachers, educational technology, educational diagnostics of speaking qualities, communication professional training, motivational component, pedagogical communication
Бібліографічний опис
Паламарчук, Л. М. Діагностика мовленнєвих якостей майбутніх учителів початкових класів як мотиваційний компонент професійної комунікативної підготовки [Текст] / Л. М. Паламарчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 302–310.