Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1645
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВашак, Оксана Олексіївна-
dc.contributor.authorVashak, Oksana Oleksiivna-
dc.date.accessioned2017-04-13T06:10:26Z-
dc.date.available2017-04-13T06:10:26Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationВашак, О. О. Значення педагогіки народознавства в сучасній національній системі виховання [Текст] / О. О. Вашак // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 101–108.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1645-
dc.description.abstractУ статті розкривається значення педагогіки народознавства в сучасній системі національного виховання. Піднімається проблема щодо недостатнього рівня знань або навіть повного незнання учасниками освітнього процесу основних аспектів народознавства, народної педагогіки, української етнопедагогіки. Наголошується на важливості створення національної системи виховання на засадах української народної педагогічної спадщини. Акцентується увага на проблемі збереження досягнень минулих поколінь та взаємозв’язку їх із науковою педагогікою, методологією, новітніми технологіями. Показана важливість запровадження інтегрованого підходу у вивченні народної педагогіки та наукової педагогіки в навчальних закладах держави.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the fact, that in the run of many centuries Ukrainian pedagogical heritage was constantly overthrown, smothered and annihilated. This propagated ideology in the spheres of up-bringing and education was absolutely extraneous to folk pedagogy, where humanism was highly priced on the contrary to spiritual serfdom and the loss of the human life value. It caused weakening of the best human qualities, human values, the loss of values of everything national, not knowing of history, culture and traditions. As a result, modern researches indicate the insufficient level of knowledge or even the total absence of knowledge of the main aspects of ethnology, folk pedagogy and Ukrainian ethnopedagogy. That’s why our article is focused on elaborating of the place and role of Ukrainian national pedagogy in the modern generation’s education; on the profound scientific analyses. This problem is actual and interesting from scientific, ethnographic and pedagogical points of view. At the same time not less powerful is the process of ethnology, folk pedagogy and Ukrainian ethnopedagogy establishment due to the modern social-historical realities, determined by the will of Ukrainians to save and elaborate their identity. The article observes the significance of the folk pedagogy to the modern system of education. The importance of elaborating of national system of education, based on Ukrainian pedagogical heritage, is stressed. The attention is focused on the problem of preserving the achievements of the pedagogical heritage of the past and of its connections with scientific pedagogy, methods and modern technologies. The author stresses on the importance of an integral approach implementation while studying folk pedagogy and science pedagogy in educational establishments. However, historical-pedagogical experience showed that real education must be based on scientific and folk pedagogies integration. Preschool educational establishments must carry out up-bringing process on the basis of Ukrainian folk pedagogy, Ukrainian nursery traditions and modern scientific-pedagogical achievements. It is stressed, that higher educational establishments faced with the problem of the new generation of kindergarteners training in accordance to Ukrainian folk ideology.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectпедагогіка народознавстваuk_UA
dc.subjectукраїнська народна педагогікаuk_UA
dc.subjectетнопедагогікаuk_UA
dc.subjectпедагогічна наукаuk_UA
dc.subjectнаціональна система вихованняuk_UA
dc.subjectукраїнська освітаuk_UA
dc.subjectсім’яuk_UA
dc.subjectпедагогuk_UA
dc.subjectпедагогічні традиціїuk_UA
dc.subjectукраїнське дошкілляuk_UA
dc.subjectethnographical pedagogyuk_UA
dc.subjectUkrainian folk pedagogyuk_UA
dc.subjectethnopedagogyuk_UA
dc.subjectpedagogical sciencesuk_UA
dc.subjectnational system of educationuk_UA
dc.subjectUkrainian educationuk_UA
dc.subjectfamilyuk_UA
dc.subjectpedagogical traditionsuk_UA
dc.subjectnational customsuk_UA
dc.titleЗначення педагогіки народознавства в сучасній національній системі вихованняuk_UA
dc.title.alternativeThe Significance of Ethnological Pedagogy to Modern National System of Educationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc37.015.31:39«712»uk_UA
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Znachennia pedahohiky narodoznavstva .pdf516,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.