Використання кейс-технологійпри розв’язанні задач економічного змісту в базовій школі

Анотація
Формулювання проблеми. Задачі економічного змісту сприяють розвитку предметної математичної та ключової компетентності підприємливості та фінансової грамотності здобувачів загальної середньої освіти. Застосування сучасних освітніх технологій надає їм можливість набуття практичного досвіду застосування математичних знань та вмінь для виконання економічних та фінансових розрахунків.Матеріали і методи. У статті зроблено стислий аналіз зарубіжних та вітчизняних наукових і методичних джерел, присвячених різним аспектам застосування задач економічного змісту, порівняння модельних навчальних програм з «Алгебри» для 7-9 класів на наявність задач економічного змісту при викладанні окремих тем, узагальнено власний педагогічний досвід з викладання математики та застосування кейс-технології.Результати. Визначено особливості викладання теми «Числові послідовності» в 9 класі у зв’язку з реалізацією концепції НУШ в базовій школі. В модельних навчальних програмах задачі економічного змісту визначено як інструмент формування предметної математичної компетентності, їх рекомендують застосовувати в освітньому процесі як один з видів навчальної діяльності, вміння їх розвязувати є одним з очікуваних результатів навчання здобувачів освіти.Описано застосування кейс-технології для набуття учнями практичного досвіду застосування математичних знань та вмінь для виконання фінансових розрахунків. Представлено кейс на тему «Іпотечне кредитування» для ознайомлення учнів 9класів з основами банківської діяльності та використанням математичних знань для здійснення розрахунків за іпотечним кредитуванням на прикладах, максимально наближених до реальних ситуацій. Тип створеного кейсу –кейс-ситуація, яка вимагає від учня аналізу певної ситуації та застосування певного математичного апарату (роботу з арифметичною та геометричною прогресіями).Висновки. На думку авторів кейс на тему «Іпотечне кредитування» урізноманітнює дидактичні матеріали до теми «Числові послідовності». Використання задач економічного змісту при вивченні теми «Числові послідовності» сприяє більш глибокому та усвідомленому розумінню необхідності оволодінням математичним апаратом. Впровадження кейс-технології забезпечує практичну спрямованість освітнього процесу, позитивно впливає на підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення математики, формує в учнів уміння орієнтуватися в реаліях навколишньої дійсності та застосовувати отримані знання у практичній діяльності.
Formulation of the problem.The tasks of economic content contribute to the development of mathematical subjects and key competencies of entrepreneurship and financial literacy for general secondary education students. Using modern educational technologies allows them to gain practical experience in applying mathematical knowledge and skills to perform economic and financial calculations. Materials and Methods. The article provides a brief analysis of foreign and domestic scientific and methodological sources on various aspects of the application of economic content tasks, compares model curricula in Algebra for grades 7-9 for the presence of economic content tasks in teaching specific topics, summarizes own pedagogical experience in teaching mathematics and the use of case technology. Results. The peculiarities of teaching "Numerical sequences" in grade 9 concerning implementing the NUS concept are determined. In the model curricula, economic content tasks are defined as a tool for the formation of subject mathematical competence; they are recommended to be used in the educational process as one of the types of academic activities, and the ability to solve them is one of the expected learning outcomes of students. The article describes case technology for students to gain practical experience in applying mathematical knowledge and skills to perform financial calculations. A case study on "Mortgage Lending" is presented to familiarize 9th-grade students with the basics of banking and the use of mathematical knowledge to make mortgage calculations using examples as close as possible to real-life situations. The type of case study created is a case situation that requires the student to analyze a problem and apply a specific mathematical apparatus (work with arithmetic and geometric progressions).Conclusions. The case study on "Mortgage Lending" diversifies didactic materials for the topic "Numerical Sequences." Using economic tasks in studying "Numerical sequences" contributes to a deeper and more conscious understanding of the need to master the mathematical apparatus. The introduction of case technology ensures the practical orientation of the educational process, has a positive effect on increasing students' cognitive interest in learning mathematics, and forms students' ability to navigate the realities of the surrounding reality and apply the acquired knowledge in practical activities
Опис
Ключові слова
задачі економічного змісту, арифметична прогресія, геометрична прогресія, фінансові розрахунки, освітні технології, кейс технологія, problems of economic content, arithmetic progression, geometric progression, financial calculations, educational technologies, case technology
Бібліографічний опис
Акименко Н. Використання кейс-технологій при розв’язанні задач економічного змісту в базовій школі [Текст] / Н. Акименко, О. Папач, О. Яковлєва // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, М.Г. Друшляк та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2024. – Вип. 3 (39). – С. 12–23. – DOI: 10.31110/fmo2024.v39i3-02