Віртуальний фізичний експеримент як засіб удосконалення фахових компетентностей здобувачів освіти в умовах дистанційного навчання
Вантажиться...
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Формулювання проблеми. Проблема проведення якісного фізичного експерименту у закладах освіти на сьогодні є надзвичайно актуальною. Сучасна система освіти неможлива без активного використання цифрових технологій, онлайн-сервісів і платформ. Тому в освітній діяльності активно використовується нова форма наочності – віртуальна, яка є ефективною у випадку доповнення реального фізичного експерименту. Використання віртуального фізичного експерименту активізує пізнавально-пошукову діяльність здобувачів освіти, але лише поєднання віртуального та реального експерименту забезпечує якісний результат під час навчання фізики. Тому одним із основних завдань у процесі підготовки майбутніх учителів фізики є пошук оптимальних форм і методів інтегрування реального та віртуального експериментів, що сприятимуть удосконаленню фахових компетентностей здобувачів освіти. Матеріали і методи. З метою з’ясування стану дослідженості проблеми в педагогічній теорії та практиці використано: теоретичні методи – аналіз, порівняння, систематизація та узагальнення навчально-методичних, наукових та прикладних джерел, електронних ресурсів з проблеми дослідження. Результати. Розглянуто дидактичні та методичні можливості віртуального фізичного експерименту як засобу удосконалення фахових компетентностей здобувачів освіти. У дослідженні запропоновано виконання лабораторної роботи «Визначення індуктивності котушки методом використання явища самоіндукції при замиканні кола». В якості середовища для моделювання електричних схем використано програмне забезпечення Proteus від Labcenter Electronics. Представлено результати опитування студентів щодо ефективності використання віртуального експерименту в освітній діяльності. Висновки. Використання віртуального фізичного експерименту в освітньому процес забезпечує реалізацію експериментального методу навчання фізики в умовах дистанційного навчання, формування дослідницьких умінь та навичок, застосування набутих знань у практичній діяльності, значно розширює можливості залучення здобувачів освіти до пізнавально-пошукової діяльності, активізує їх самостійну діяльність. Віртуальний фізичний експеримент сприяє формуванню та удосконаленню загальних та фахових компетентностей здобувачів освіти.
Formulation of the problem. The problem of conducting a high-quality physic experiment in educational institutions is extremely relevant today. A modern education system is impossible without the active use of digital technologies, online services, and platforms. Therefore, a new form of visualization is actively used in educational activities - virtual, which is effective when supplementing a real physic experiment. The use of a virtual physic experiment activates the cognitive and research activities of students, but only a combination of a virtual and a real experiment provides a high-quality result during physics education. Therefore, one of the main tasks in the process of training future physics teachers is the search for optimal forms and methods of integration of real and virtual experiments, which will contribute to the improvement of the professional competences of the students. Materials and methods. In order to clarify the state of investigation of the problem in pedagogical theory and practice, the following theoretical methods were used - analysis, comparison, systematization, and generalization of educational and methodological, scientific and applied sources, and electronic resources on the research problem. Results. The didactic and methodical possibilities of the virtual physic experiment as a means of improving the professional competencies of the students of education were considered. In the research, it is proposed to carry out the laboratory work "Determination of coil inductance by the method of using the phenomenon of self-induction when closing a circuit". Proteus software from Labcenter Electronics was used as an environment for modeling electrical circuits. The results of a student survey on the effectiveness of using a virtual experiment in educational activities are presented. Conclusions. The use of a virtual physic experiment in the educational process ensures the implementation of the experimental method of teaching physics in the conditions of distance learning, the formation of research abilities and skills, and the application of acquired knowledge in practical activities, significantly expands the possibilities of engaging students in cognitive and research activities, activates their independent activities. The virtual physic experiment contributes to the formation and improvement of the general and professional competencies of the students.
Formulation of the problem. The problem of conducting a high-quality physic experiment in educational institutions is extremely relevant today. A modern education system is impossible without the active use of digital technologies, online services, and platforms. Therefore, a new form of visualization is actively used in educational activities - virtual, which is effective when supplementing a real physic experiment. The use of a virtual physic experiment activates the cognitive and research activities of students, but only a combination of a virtual and a real experiment provides a high-quality result during physics education. Therefore, one of the main tasks in the process of training future physics teachers is the search for optimal forms and methods of integration of real and virtual experiments, which will contribute to the improvement of the professional competences of the students. Materials and methods. In order to clarify the state of investigation of the problem in pedagogical theory and practice, the following theoretical methods were used - analysis, comparison, systematization, and generalization of educational and methodological, scientific and applied sources, and electronic resources on the research problem. Results. The didactic and methodical possibilities of the virtual physic experiment as a means of improving the professional competencies of the students of education were considered. In the research, it is proposed to carry out the laboratory work "Determination of coil inductance by the method of using the phenomenon of self-induction when closing a circuit". Proteus software from Labcenter Electronics was used as an environment for modeling electrical circuits. The results of a student survey on the effectiveness of using a virtual experiment in educational activities are presented. Conclusions. The use of a virtual physic experiment in the educational process ensures the implementation of the experimental method of teaching physics in the conditions of distance learning, the formation of research abilities and skills, and the application of acquired knowledge in practical activities, significantly expands the possibilities of engaging students in cognitive and research activities, activates their independent activities. The virtual physic experiment contributes to the formation and improvement of the general and professional competencies of the students.
Опис
Ключові слова
віртуальний фізичний експеримент, освітній процес, фахові компетентності, дистанційне навчання, Proteus, virtual physic experiment, educational process, professional competencies, distance education, Proteus
Бібліографічний опис
Федчишин О. Віртуальний фізичний експеримент як засіб удосконалення фахових компетентностей здобувачів освіти в умовах дистанційного навчання [Текст] / О. Федчишин, С. Мохун, П. Чопик // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, Т. Г. Дерека та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2023. – Вип. 2 (38). – С. 50–55. – DOI: 10.31110/2413-1571-2023-038-2-008