Зміст та особливості використання електронного посібника «Біологічна фізика» в умовах медичних закладів вищої освіти

Анотація
Формулювання проблеми. Актуальною проблемою для сучасної вищої школи є розроблення та використання в навчальному процесі цифрових інструментів, які можна використовувати для забезпечення аудиторної, самостійної та дистанційної форм навчання. Метою дослідження є розкриття змісту та умов функціонування електронного навчального посібника «Біологічна фізика» під час вивчення медичної і біологічної фізики майбутніми лікарями в медичних ЗВО. Матеріали і методи. З метою з’ясування стану розробленості проблеми дослідження в педагогічній теорії та практиці використано: теоретичний аналіз, порівняння, узагальнення і систематизацію. Для досягнення мети застосовано: анкетування майбутніх лікарів з метою визначення типу сприйняття інформації; педагогічне спостереження за їх роботою з електронним посібником; експертне оцінювання з метою виявлення форм, що активізують функціонування електронного посібника. Результати анкетування оброблено статистичними методами. Результати. Авторами проаналізовано зміст та умови функціонування електронного навчального посібника «Біологічна фізика». В структурі кожної з його тем виділено теоретичну і практичну частини та засоби для самоконтролю. Цю структуру розглянуто на прикладі вивчення однієї з тем. Показано реалізацію переходів до різних видів діяльності. Розкрито компетентнісний підхід до навчання. Виділено умови функціонування електронного посібника в навчанні майбутніх лікарів, серед яких: врахування типів сприйняття інформації майбутніми лікарями; створення специфічного освітнього середовища в центрі якого є комп’ютер; гармонійне поєднання електронного посібника з іншими засобами навчання; врахування його особливостей при виборі форм і методів навчання; врахування специфіки дистанційного навчання при його використанні. Висновки. Аналіз досвіду науковців, методистів та власного дослідження виділених умов функціонування електронного навчального посібника «Біологічна фізика», можна зробити висновок, що його використання активізує роботу студентів. Подальшого дослідження потребує серія електронних посібників з використанням задач і вправ медико-біологічного змісту.
Formulation of the problem. An actual problem for a modern higher school is the development and use in the educational process of digital tools that can be used to provide classroom, independent, and distance learning. The purpose of the study is to reveal the content and conditions of operation of the electronic textbook "Biological Physics" during the study of medical and biological physics by future doctors in medical universities. Materials and methods. To find out the state of development of the research problem in pedagogical theory and practice, the following theoretical analysis, comparison, generalization, and systematization were used. To achieve the goal, the following were used: a questionnaire of future doctors to determine the type of information perception; pedagogical observation of their work with the electronic manual; expert evaluation to identify forms that activate the functioning of the electronic manual. The results of the questionnaire were processed using statistical methods. The results. The authors analyzed the content and conditions of operation of the electronic textbook "Biological Physics". In the structure of each of its topics, theoretical and practical parts and means for self-control are highlighted. This structure is considered in the example of studying one of the topics. The implementation of transitions to various types of activities is shown. The competency-based approach to education is revealed. The conditions for the functioning of the electronic manual in the training of future doctors are highlighted, including taking into account the types of perception of information by future doctors; creation of a specific educational environment centered on the computer; a harmonious combination of the electronic manual with other teaching aids; taking into account its features when choosing forms and methods of education; taking into account the specifics of distance learning when using it. Conclusions. Analysis of the experience of scientists, methodologists, and own research of the selected operating conditions of the electronic textbook "Biological Physics", we can conclude that its use activates the work of students. A series of electronic manuals using tasks and exercises of medical and biological content requires further research.
Опис
Ключові слова
електронний посібник, майбутні лікарі, медична і біологічна фізика, самостійна робота, лабораторна робота, electronic manual, future doctors, medical and biological physics, individual work, Lab
Бібліографічний опис
Зміст та особливості використання електронного посібника «Біологічна фізика» в умовах медичних закладів вищої освіти [Текст] / О. Макаренко, К. Макаренко, В. Макаренко, О. Сілкова, Л. Матяш // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, Т. Г. Дерека та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2023. – Вип. 1 (38). – С. 41–47. – 10.31110/2413-1571-10.31110/2413-1571-2023-038-1-006