Навчання вищої математики на основі компетентнісного та тезаурусного підходів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Постановка задачі. Потреба у підвищенні рівня математичної підготовки майбутніх інженерів та зменшення кількості годин, відведених на викладання вищої математики, породжує необхідність розробки та вдосконалення методики її викладання. Метою даної статті є опис методики навчання вищої математики на основі тезаурусного підходу. Матеріали та методи. Матеріалом дослідження є педагогічна та методична література, досвід зарубіжних та вітчизняних учених. У ході дослідження використовувалися загальнонаукові методи (аналіз, синтез, конкретизація, систематизація, узагальнення). Результати. Тезаурусний підхід у навчанні сприяє з’ясуванню рівня математичної компетентності з певної теми. Основою навчальної інформації є навчальний тезаурус, лексикон студента, необхідний для оптимального розподілу навчальної інформації за видами навчального заняття та для розробки дидактичних матеріалів, вибір методів і форм навчання. Висновки. Визначення змісту навчального тезауруса конкретної теми вищої математики допомагає чітко описати зміст математичної компетентності з відповідної теми, етапи її формування, проаналізувати та уточнити необхідну навчальну інформацію, розподілити її за типами занять (лекція, практичне заняття, самостійна робота). Визначення словникового запасу студента, необхідного для засвоєння нової теми, допомагає визначити методику й засоби навчання, зокрема розробити допоміжні завдання й запитання для актуалізації словникового запасу студента, встановити послідовні зв’язки між навчальним тезаурусом і словниковим запасом студента, здійснити розробку словникового запасу студента, розробити засади диференційованого підходу до навчання. Запропонована методика має властивості гнучкості, доповнень, модифікацій залежно від цілей навчання та конкретної академічної групи. Необхідні подальші дослідження щодо ефективного використання тезаурусного підходу в процесі навчання вищої математики.
Formulation of the problem. The requirement to increase the level of mathematical training of future engineers and reduce the number of hours devoted to teaching higher mathematics gives rise to the task of developing and improving the methodology for teaching higher mathematics. The purpose of this article is to describe the methodology for teaching higher mathematics based on the thesaurus approach. Materials and methods. The research materials are pedagogical and methodical literature, and experiences of foreign and domestic scientists. In the course of the study, general scientific methods (analysis, synthesis, concretization, systematization, and generalization) were used. Results. The thesaurus approach to learning helps to clarify the mathematical competence of a particular topic, the basis of educational information is the educational thesaurus, the student's lexicon necessary for the optimal distribution of educational information by type of training session and the development of didactic materials, the choice of methods and forms of education. Conclusions. Determining the content of the educational thesaurus of a specific topic of higher mathematics helps to clearly describe the mathematical competencies of the relevant topic, the stages of its formation, analyze and clarify the necessary educational information, distribute it by type of lesson (lecture, practical lesson, self-study). Determining the student's vocabulary necessary for mastering a new topic helps to determine the methodology and means of teaching, in particular, to develop auxiliary tasks and questions for updating the student's vocabulary, to establish successive links between the educational thesaurus and the student's vocabulary, to implement a differentiated approach to learning. The proposed methodology has the properties of flexibility, additions, and modifications depending on the learning objectives and specific academic group. Further research is needed on the effective use of the thesaurus approach in the process of teaching higher mathematics.
Опис
Ключові слова
вища математика, математичні компетентності, навчальний тезаурус, тезаурусний підхід, лексикон студента, визначники, higher mathematics, mathematical competencies, educational thesaurus, thesaurus approach, student's lexicon, determinants
Бібліографічний опис
Кушумуротов У. Навчання вищої математики на основі компетентнісного та тезаурусного підходів [Текст] / У. Кушумуротов // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, Т. Г. Дерека та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2023. – Вип. 1 (38). – С. 36–40. – 10.31110/2413-1571-2023-038-1-005