Соціальні сервіси як майданчикдля супроводу освітнього процесу І навчання інформатики

Анотація
Активний розвиток інформаційного суспільства, інформаційних технологій і засобів зумовив появу віртуальних соціальних мереж, які стали середовищем масової комунікації підлітків. Популяризація соціальних сервісів породжує ідею використання такого майданчика в освітніх цілях. Проте, не зважаючи на велику кількість досліджень, що вказують на великий потенціал використання соціальних сервісів в освіті, немає спільної думки щодо такого використання. З одного боку, соціальні мережі носять розважальний характер, і завдання вчителя – вивести учнів із даного простору й направити на інші медіа й запропонувати інші види діяльності. З іншого боку, відвідування соціальних мереж слід зробити максимально конструктивним для посилення мотивації до навчання, підвищення інтересу учнів до навчання. Матеріали і методи. Для виконання дослідження використано теоретичні методи наукового пізнання (контент-аналіз ресурсів мережі Інтернет; теоретичний аналіз та узагальнення закордонних наукових розвідок в галузі освіти та в галузі використання соціальних мереж для галузі освіти в Україні). Результати. У статті подано короткий огляд соціальних сервісів як майданчиків для супроводу навчання інформатики. Показано, що використання освітньої мережі «Щоденник.ua» є вдалою заміною друкованій шкільній документації. Ресурс e-schools є інтегрованою системою електронних щоденників і журналів, тому використання його є актуальним для закладів освіти. Освітній проєкт «На урок» виступає інструментом для підтримки вивчення різних предметів у школі. З освітньою метою проведено контентаналіз матеріалів відеохостингу YouTube на наявність відеозаписів з навчання інформатики. Визначено найбільш популярні ресурси за ключовими словами «програмування», «комп’ютерна графіка», а також коротко описано групи у Facebook, які орієнтовані на навчання інформатики за українськими шкільними програмами. Висновки. Проведений аналіз соціальних сервісів дозволяє стверджувати, що на сьогоднішній день вони є невідємним атрибутом навчання у школі. Соціальні мережі часто є джерелом освітніх ресурсів, у т.ч. в навчанні інформатики, тому варто використовувати їхній потенціал для інтелектуального розвитку учнів та залучення молоді до різноманітних освітніх активностей (науково-дослідних проєктів, конференцій чи конкурсів різного рівня, навчальних та соціально-культурних заходів). Перспективними науковими розвідками вбачається розроблення методик навчання окремих тем шкільного курсу інформатики з використанням різних соціальних мереж.
Formulation of the problem. The active development of the information society, information technologies and tools has led to the emergence of virtual social networks, which have become an environment for mass communication of adolescents. The popularization of social services gives rise to the idea of using such a platform for educational purposes. However, despite the large number of studies indicating the great potential for the use of social services in education, there is no consensus on such use. On the one hand, social networks are entertaining, and the teacher's task is to take students out of this space and direct them to other media and offer other activities. On the other hand, visiting social networks should be made as constructive as possible to increase motivation to learn, and increase students' interest in learning. Materials and methods. The study used theoretical methods of scientific knowledge (content analysis of Internet resources; theoretical analysis and generalization of foreign scientific research in the field of education and in the use of social networks for education in Ukraine). Results. The article provides a brief overview of social services as platforms for accompanying computer science training. It is shown that the use of the educational network "Diary.ua" is a successful replacement for printed school documents. The "e-schools" resource is an integrated system of electronic diaries and journals, so its use is relevant for educational institutions. The "On Lesson" educational project is a tool to support the study of various subjects at school. For educational purposes, a content analysis of YouTube video hosting materials for the availability of videos on teaching computer science. The most popular resources for the keywords "programming", and "computer graphics" were identified, as well as a brief description of Facebook groups focused on teaching computer science in Ukrainian school curricula. Conclusions. The analysis of social services allows us to state that today they are an integral attribute of schooling. Social networks are often a source of educational resources, including in teaching computer science, so it is worth using their potential for the intellectual development of students and involving young people in various educational activities (research projects, conferences, or competitions of various levels, educational an socio-cultural events). Promising scientific research is the development of methods for teaching certain topics in the school course of computer science using various social networks.
Опис
Ключові слова
соціальні сервіси, освітній майданчик, освітній процес, супровід освітнього процесу, навчання інформатики, social services, educational platform, educational process, support of educational process, computer science training
Бібліографічний опис
Соціальні сервіси як майданчик для супроводу освітнього процесу і навчання інформатики [Текст] / А. Юрченко, П. Мулеса,В. Лобода,М.Острога // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: М. П. Вовк, М. Гр. Воскоглу, Т. Г. Дерека та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2022. – Вип. 2 (34). – С. 63–70. – DOI: 10.31110/2413-1571-2022-034-2-010