Специфіка застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціальної школи
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Об’єктом дослідження є процес застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціальної школи.
Предмет дослідження – особливості застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціальної школи.
Мета дослідження – теоретично узагальнити і експериментально перевірити ефективність застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціального закладу загальної середньої освіти.
Магістерська робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел.
У вступі обґрунтована актуальність дослідження, визначена мета та завдання дослідження.
У першому розділі подано теоретичні засади застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціального закладу загальної середньої освіти.
У другому розділі проаналізовано стан сформованості математичних знань (геометричного матеріалу) за темою «Багатокутники» на основі застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціального закладу загальної середньої освіти.
У третьому розділі обґрунтовано й розкрито програму щодо засвоєння математичних знань (геометричного матеріалу) на основі застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціального закладу загальної середньої освіти.
У висновках узагальнено основні результати магістерського дослідження.
Апробація результатів дослідження. Окремі результати дослідження було представлено на VІІІ Міжнародній науково-практичній конференції студентів та молодих учених «Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців» (травень 2021 р., м. Суми); під час участі у VІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» (листопад 2021 р., м. Суми). Матеріали магістерського дослідження висвітлені у 2 публікаціях.
Загальний обсяг роботи – 100 сторінок, із них – 64 сторінки основного тексту, 12 рисунків, 2 таблиці, 43 джерела.
The object of research is the process of applying interdisciplinary links in the educational process of a special school. The subject of the research is the peculiarities of the application of interdisciplinary connections in the educational process of a special school. The purpose of the study is to theoretically generalize and experimentally test the effectiveness of the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The master's thesis consists of an introduction, three sections, conclusions and a list of sources used. The introduction substantiates the relevance of the study, defines the purpose and objectives of the study. The first section presents the theoretical foundations of the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The second section analyzes the state of formation of mathematical knowledge (geometric material) on the topic of "Polygons" based on the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The third section substantiates and reveals the program for the acquisition of mathematical knowledge (geometric material) based on the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The conclusions summarize the main results of the master's research. Approbation of research results. Some results of the study were presented at the VIII International Scientific and Practical Conference of Students and Young Scientists «Corrective and Inclusive Education through the Eyes of Young Scientists» (May 2021, Sumy); during the participation in the VII International scientific-practical conference «Correctional and rehabilitation activities: development strategies in the national and world dimension» (November 2021, Sumy). Materials of the master's research are covered in 2 publications. The total volume of the work is 100 pages, including 64 pages of the main text, 12 figures, 2 tables, 43 sources.
The object of research is the process of applying interdisciplinary links in the educational process of a special school. The subject of the research is the peculiarities of the application of interdisciplinary connections in the educational process of a special school. The purpose of the study is to theoretically generalize and experimentally test the effectiveness of the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The master's thesis consists of an introduction, three sections, conclusions and a list of sources used. The introduction substantiates the relevance of the study, defines the purpose and objectives of the study. The first section presents the theoretical foundations of the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The second section analyzes the state of formation of mathematical knowledge (geometric material) on the topic of "Polygons" based on the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The third section substantiates and reveals the program for the acquisition of mathematical knowledge (geometric material) based on the use of interdisciplinary links in the educational process of a special institution of general secondary education. The conclusions summarize the main results of the master's research. Approbation of research results. Some results of the study were presented at the VIII International Scientific and Practical Conference of Students and Young Scientists «Corrective and Inclusive Education through the Eyes of Young Scientists» (May 2021, Sumy); during the participation in the VII International scientific-practical conference «Correctional and rehabilitation activities: development strategies in the national and world dimension» (November 2021, Sumy). Materials of the master's research are covered in 2 publications. The total volume of the work is 100 pages, including 64 pages of the main text, 12 figures, 2 tables, 43 sources.
Опис
Ключові слова
учні з порушеннями інтелекту, міжпредметних зв’язків, математичні знання, геометричний матеріал, students with intellectual disabilities, interdisciplinary connections, mathematical knowledge, geometric material
Бібліографічний опис
Рябченко, В. М. Специфіка застосування міжпредметних зв’язків в освітньому процесі спеціальної школи [Текст] : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр / В. М. Рябченко, науковий керівник О. М. Король. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. – 100 с.