Повсякденне життя жінок-освітян (друга половина 40-х-50-х років ХХ століття)
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Повсякденне життя жінок-освітян другої половини 40-х-50-х років ХХ століття є важливою складовою історії України. Повсякденність – це сукупність звичних соціальних взаємодій, укладів життя, правил побуту. Сучасна повсякденність дуже динамічна, але в ній постійно спливають фрагменти минулого, тому вивчення історичного досвіду з даного питання є дуже важливим. Жіноча повсякденність включає в собі питання гендерної рівності й однакового для всіх доступу до освіти, проблему роздільного навчання та його релігійного спрямування як звично релевантної до жінок практики.
Дане дослідження розкриває вплив політичних, соціально-економічних, культурних факторів на зміни в повсякденному житті і побуті викладачів та студентів вищих педагогічних навчальних закладів України; з’ясовує зміни в соціокультурному вигляді і повсякденному житті радянської жінки-викладачки; розкриває особливості побуту та дозвілля жінок-освітян; характеризує повсякденне життя студентів та викладачів у повоєнні роки.
Everyday life of women educators of the second half of the 1940s and 1950s is an important part of Ukraine's history. Everyday life is a set of habitual social interactions, lifestyles, rules of life. Modern everyday life is very dynamic, but fragments of the past are constantly emerging in it, so the study of historical experience on this issue is very important. Women's daily lives include issues of gender equality and equal access to education for all, the issue of separate learning and its religious orientation as a habitually relevant practice for women. This study reveals the influence of political, socio-economic, cultural factors on changes in everyday life and life of teachers and students of higher pedagogical educational institutions of Ukraine; finds out the changes in the socio-cultural form and everyday life of the Soviet woman teacher; reveals the peculiarities of life and leisure of women educators; characterizes the daily life of students and teachers in the postwar years.
Everyday life of women educators of the second half of the 1940s and 1950s is an important part of Ukraine's history. Everyday life is a set of habitual social interactions, lifestyles, rules of life. Modern everyday life is very dynamic, but fragments of the past are constantly emerging in it, so the study of historical experience on this issue is very important. Women's daily lives include issues of gender equality and equal access to education for all, the issue of separate learning and its religious orientation as a habitually relevant practice for women. This study reveals the influence of political, socio-economic, cultural factors on changes in everyday life and life of teachers and students of higher pedagogical educational institutions of Ukraine; finds out the changes in the socio-cultural form and everyday life of the Soviet woman teacher; reveals the peculiarities of life and leisure of women educators; characterizes the daily life of students and teachers in the postwar years.
Опис
Ключові слова
повсякденність, жіноча освіта, освітянський контингент, побут, дозвілля, соціальний портрет, everyday life, women's education, educational contingent, life, leisure, social portrait
Бібліографічний опис
Погуляка, Б. С. Повсякденне життя жінок-освітян (друга половина 40-х-50-х років ХХ століття) [Текст] : магістер. робота / Б. С. Погуляка ; науковий керівник О. В. Вовк. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 77 с.