Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11606
Title: Застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу
Other Titles: Computer Didactic Games for Teaching History to Pupils with Intellectual Disabilities in Conditions of Inclusive Education
Authors: Косенко, Юрій Миколайович
Боряк, Оксана Володимирівна
Король, Олена Миколаївна
Kosenko, Yurii Mykolaiovych
Boriak, Oksana Volodymyrivna
Korol, Olena Mykolaivna
Keywords: комп’ютерні дидактичні ігри
учні з порушеннями інтелектуального розвитку
інклюзивне освітнє середовище
історія
computer didactic games
pupils with intellectual disabilities
inclusive educational environment
history
Issue Date: 2020
Citation: Косенко, Ю. М. Застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу [Текст] / Ю. М. Косенко, О. В. Боряк, О. М. Король // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2020. – Т. 77, № 3. – С. 76–89. – DOI: 10.33407/itlt.v77i3.2837.
Abstract: У статті проаналізовано методичні й організаційні аспекти застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчанні дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного освітнього середовища. Висвітлено можливості сервісу LearningApps.org у розробленні навчальних ігор на історичну тематику для учнів інклюзивних класів з порушеннями інтелекту. Наголошено на особливостях пізнавальної діяльності дітей цієї категорії: нерівномірному темпі визрівання вищих психічних функцій, недорозвитку емоційно-особистісної і мотиваційно-вольової сфери, сповільненому розвитку мовлення, низькій працездатності, які призводять до слабкого засвоєння історичних знань учнями з порушеннями інтелектуального розвитку. Визначено критерії, на основі яких були розроблені комп’ютерні дидактичні ігри для учнів інклюзивних класів з порушеннями інтелекту. Наведено приклади розроблених ігор, спрямованих на активізацію нервовопсихічних процесів, мотивацію та швидку адаптацію школярів з порушеннями інтелекту до розумової праці, на оволодіння учнями нових знань і вмінь, на реалізацію закладеного в них виховного і корекційно-розвивального потенціалу, на вторинне сприйняття і подальше усвідомлення вивченого матеріалу, допомогу учням з порушеннями інтелекту в міцному засвоєнні фактів, дат, імен, історичних понять і зв’язку нового матеріалу з раніше вивченим, на застосування учнями нових знань і вмінь в інших навчальних ситуаціях, формування власних висновків і ставлення до історичних подій, на перевірку історичних знань і предметних умінь у школярів з порушеннями інтелекту та їх корекцію. Розроблені на основі сервісу LearningApps.org комплекси комп’ютерних дидактичних ігор історичного змісту дозволяють учителю інклюзивного класу одночасно й успішно навчати історії дітей з типовим розвитком та з порушеннями інтелекту, враховуючи особливості навчальних програм для дітей цих категорій, рівень інтелектуального розвитку та темп навчальної діяльності на уроці.
The article analyzes the methodological and organizational aspects of the computerized didactic games used for teaching children with intellectual disabilities in the inclusive educational environment. The functions of the LearningApps.org service for the development of educational games on History for pupils with intellectual disabilities in inclusive classes are highlighted. The authors emphasise the peculiarities of cognitive activity of children with intellectual disabilities which lead to their weak ability in mastering History, namely their uneven pace of maturation of higher mental functions, the underdevelopment of the emotional-personal and motivationalvolitional spheres, the slow-down of speech development, and low productivity. The article also establishes the criteria for the development of the computer didactic games for pupils with intellectual disabilities in inclusive classes. It also provides the examples of the developed games aimed at the stimulation of neuropsychic processes, motivation and quick adaptation of pupils with mental disabilities to mental work, the acquisition of new knowledge and skills by pupils, the implementation of the educational and correctional potential, as well as their further awareness of the material studied. The games help pupils with intellectual disabilities to assimilate facts, dates, names, historical concepts and the connection between new materials and previously studied ones. It is shown how games influence the application of new knowledge and skills by pupils in other learning situations, the formation of their own conclusions and attitude to historical events, the verification of historical knowledge and subject skills of students with intellectual disabilities and their correction. Developed on the basis of the LearningApps.org service, computer-based didactic games of historical content enable an inclusive teacher to successfully present the story to children with typical mental disorders, taking into account the features of educational programs for children of these categories, their level of intellectual development and the pace of classroom learning.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11606
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lili,+2837-Текст+статті-12156-1-9-20190311+(1)E^^.pdf440,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.