Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1149
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБондаренко (Картава), Юлія Анатоліївна-
dc.contributor.authorBondarenko (Kartava), Yuliia Anatoliivna-
dc.date.accessioned2017-02-23T07:33:55Z-
dc.date.available2017-02-23T07:33:55Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationКартава, Ю. А. Корекційна спрямованість видів музичної діяльності в музичному вихованні дошкільників зі зниженим зором [Текст] / Ю. А. Картава // Особлива дитина: навчання і виховання : наук., навч., інформ. журн. Ін-т спец. педагогіки НАПН України. – Київ : ДІВП "Вид-во "Педагогічна преса", 2015. – № 4 (76). – С. 17–23.uk_UA
dc.identifier.issn2312-2781-
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/1149-
dc.description.abstractУ статті автором показано корекційну спрямованість музичного виховання дошкільників зі зниженим зором через використання таких його видів музичної діяльності як сприймання музики, дитяче виконавство, музично-творча та музично-освітня діяльності. Корекційно-компенсаторний потенціал різних видів музичної діяльності передбачає вплив їх на розвиток музичних здібностей, корекцію психофізичного розвитку та активізацію збережених аналізаторних систем. Включення дитини з порушеннями зору у систематичний та цілеспрямований процес музичного виховання сприятиме подальшої її соціальної адаптації, інтеграції та самореалізації в умовах сьогодення.uk_UA
dc.description.abstractThe given article focuses on author’s opinion about the direction of music education among the preschoolers with the decreased vision through the usage of kinds of music activity (the direction of music, child’s performance, music creative and music educational activities). Correctional compensatory potential of different kinds of music activity describes the impact on the development of music skills, correction of psycho-physical development and the activation of saved analytical systems. The process of music perceiving facilitates hearing development, hearing attention and hearing memory, and also is the link in the connection of hearing and moving as well as space orientation. During singing there are actively developing the main music skills of a child with the decreased vision: emotional response, music hearing, the sense of rhythm, which is considered to be the foundation of the development of compensatory mechanisms on the polysensoric basis. Formation of music rhythmical movements among the preschoolers with the decreased vision is an essential means of orientation in space in the surrounding world and information. With the help of playing the music instruments there are formed all of the components of music hearing, alongside with the powerful influence on the development of fine motor skills of fingers and wrists. Music creative activity effects the development of creative skills of children with the decreased vision and is the guarantee of fully-developed personality formation, who is able to realize himself under the conditions of today. Correctional influence of music educational activity foresees the development of mental processes, formation of active cognitive activity in the direction of mastering of general and special music knowledge. Thus, participation of a child with the decreased vision in the systematic and purposeful process of music education will promote its further adaptation, integration and self-realization under the conditions of the modern world.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectмузичне вихованняuk_UA
dc.subjectвиди музичної діяльностіuk_UA
dc.subjectкорекційна спрямованістьuk_UA
dc.subjectдошкільники зі зниженим зоромuk_UA
dc.subjectmusic educationuk_UA
dc.subjectkinds of music activityuk_UA
dc.subjectcorrectional directionuk_UA
dc.subjectpreschoolers with the decreased visionuk_UA
dc.titleКорекційна спрямованість видів музичної діяльності в музичному вихованні дошкільників зі зниженим зоромuk_UA
dc.title.alternativeCorrectional Direction of Kinds of Music Activity Within the Educational Process of Preschoolers with the Decreased Visionuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc376.352.04uk_UA
Appears in Collections:Наукові видання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Картава Ю.А..pdf174,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.