eSSPU logo
  • Українська
  • English
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь.Забули пароль?
eSSPU logo
  • Фонди та зібрання
  • Пошук за критеріями
  • Українська
  • English
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь.Забули пароль?
  1. Головна
  2. Переглянути за автором

Перегляд за Автор "Zahura Fedir"

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
  • Документ
    Principles Of Physical Training Faculty’ Professional Development
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Zahura Fedir; Загура Федір
    The article is devoted to highlighting the results of the analysis of principle of physical training faculty’ professional development. The aim of the study is defined as following: analyse the principles of practically oriented training and the principle of collegiality in the modern universities’ faculty’ professional development, as well as individualization and personality-oriented ones. In our research we used the methods of analysis and synthesis of information presented in the scientific and pedagogical literature which highlights various aspects of the problem under research, as well as generalization and systematization of obtained data. The essence of the principles of physical training faculty’ professional development is defined, as well as the possibilities of their use are characterized. A conclusion is made about the expediency of using the principle of practically oriented training, collegiality as well as individualization and personality-oriented principle in professional development of physical training faculty of modern multidisciplinary higher education institutions.
  • Документ
    Professional Development of Physical Education Faculty at Multidisciplinary Institutions of Higher Education: Anthropological, Psychological, Managerial, Economical Dimensions
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Mukan Nataliia; Мукан Наталія; Zahura Fedir; Загура Федір
    The article is devoted to highlighting the results of the analysis of anthropological, psychological, managerial, and economical dimensions of professional development of physical education faculty at multidisciplinary institutions of higher education. The aim of the study is defined as following: to highlight the theoretical foundations of professional development of physical education faculty at multidisciplinary institutions of higher education. In our research we used the methods of analysis and synthesis of information presented in the scientific literature which highlights philosophical, anthropological, psychological, economical aspects of the problem under research, as well as generalization and systematization of research data. The essence of anthropological, psychological, managerial, and economical dimensions of professional development of physical education faculty at multidisciplinary institutions of higher education are characterized. The conclusion was made about the expediency of using the anthropological, psychological, managerial, and economical dimensions while constructing the holistic system of professional development of physical education faculty at multidisciplinary institutions of higher education.
  • Документ
    Professional Development of Physical Training Teachers: Principle of Flexibility
    (СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Zahura Fedir; Загура Федір
    The article is devoted to highlighting the results of the analysis of the principle of flexibility application in the professional development of physical training teachers of modern universities. The aim of the study is defined as following: to present the results of the analysis of scientific and pedagogical literature, which highlights various aspects of the research problem. In our research we used methods of theoretical analysis and synthesis of scientific and pedagogical literature, generalization and systematization of knowledge presented in the publications of domestic researchers. The essence of the principle of flexibility is defined, as well as the possibilities of its use in the professional development of physical training teachers are characterized. A conclusion was made about the expediency of using the principle of flexibility in the context of diversifying the educational trajectory of scientific and pedagogical employees; forming the content of professional development programs; application of various forms, methods, and models of professional development of physical training teachers.
  • Документ
    Впровадження адаптивної фізичної активності у інклюзивне фізичне виховання здобувачів вищої освіти з інвалідністю
    (СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024) Загура Федір; Zahura Fedir; Зубрицький Ярослав; Zubrytskyi Yaroslav
    У статті розглянуто питання інклюзивного фізичного виховання здобувачів вищої освіти з інвалідністю в процесі навчання. Досліджено, що інклюзивне фізичне виховання у закладах вищої освіти реалізується через реабілітаційну педагогіку, спрямовану на особистісне орієнтоване навчання та самореалізацію здобувачів з інвалідністю, що сприяє гармонійному розвитку, корекції чи компенсації наявних порушень, попередженню розвитку відхилень вторинної та третинної природи. Визначено, що мета інклюзивного фізичного виховання у закладі вищої освіти полягає у формуванні адаптації здобувачів, які мають функціональні обмеження, до фізичних і соціальних умов навколишнього середовища. Запропоновано реалізацію інклюзивного фізичного виховання на основі впровадження практик адаптивної фізичної активності, як програми, спрямованої на забезпечення належного рівня фізичної активності здобувачів освіти з інвалідністю. Сутність такої пропозиції полягає в тому, щоб за допомогою фізичної виховання інтегрувати здобувачів з інвалідністю до повноцінного активного життя. Визначено, що повернення відбувається не тільки за рахунок адаптації здобувачів вищої освіти до освітнього середовища, а й навпаки – через створення відповідних умов в цьому освітньому середовищі. Відтак, такий процес передбачає інтеграцію уже існуючих видів адаптивної фізичної активності у процес інклюзивного фізичного виховання у закладі вищої освіти й аж до створення гуртків з окремих видів спорту в окремих закладах для здобувачів з інвалідністю. Виокремлено зміст і завдання реалізації освітньої інклюзії у процесі фізичного виховання інструментами адаптивної фізичної активності, яка реалізується відповідно до кількох вимірів: соціальний, особистісний, когнітивний. Визначено, що основна мета впровадження практик адаптивної фізичної активності у освітній процес інклюзивного фізичного виховання полягає в тому, щоб надати здобувачам з інвалідністю можливість брати участь у будь-яких видах фізичної активності, як от іграх, рекреаційно-оздоровчих тощо, які адаптовані до їхніх можливостей.

Програмне забезпечення DSpace та СумДПУ імені А.С. Макаренка copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Налаштування куків
  • Політика приватності
  • Надіслати відгук