Перегляд за Автор "Torianyk Valentyna Mykolaivna"
Зараз показуємо 1 - 20 з 41
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Аналіз господарсько-цінних ознак вітчизняних сортів пшениці м’якої озимої як вихідного матеріалу для селекції нових високопродуктивних сортів в умовах Іванівської дослідно-селекційної станції(2023) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Василенко Марина Олексіївна; Vasylenko Maryna OleksiivnaУ статті висвітлено результати вивчення cелекцiйної цiнноcті за рядом основних господарсько-цінних ознак (висотою рослин, масою 1000 зерен, врожайністю) двадцяти п’яти cортозразків пшеницi м’якої озимої вітчизняної селекції в колекцiйному розcaднику Iвaнiвcької дослідно-селекційної станції Iнcтитуту бiоенергетичних культур i цукрових бурякiв Нaцiонaльної aкaдемiї aгрaрних нaук Укрaїни. Зазначено, що оргaнiзaцiя та технологiя вирощувaння пшеницi м’якої озимої на ділянках колекційного розсадника Іванівської дослідно-селекційної станції вiдповiдaє зaгaльноприйнятим клacичним методикaми, якi широко викориcтовуютьcя в cелекцiйнiй прaктицi у процеci cтворення cортiв пшеницi м’якої озимої та в доcлiднiй cпрaвi. Встановлено, що усі вивчені сортозразки різновидності лютесценс порівняно із сортом-стандартом (Перлина лісостепу) в середньому на 16% мають більшу висоту рослин, на 4% більшу масу 1000 зерен і значно, на 44%, перевищують сорт-стандарт за врожайністю. Встановлено, що 75% вивчених сортозразків різновидності еритроспермум порівняно з сортом-стандартом (Поліська 90) є більш низькорослими, характеризуються нижчою на 10–20% масою 1000 зерен, в той же час за врожайністю 94% вивчених сортозразків даної різновидності перевищують стандарт – в середньому майже на 24%. Показано, що сорти пшениці м’якої озимої різновидності лютесценс – Трудівниця миронівська, Привітна та Пишна, сорт різновидності еритроспермум Лютенька – поєднують низькорослість з високою продуктивністю колоса та врожайністю, тому є цінним вихідним матеріалом як донори короткостебельності та високих показників продуктивності для подальшої селекційної роботи, спрямованої на створення нових високоадаптивних сортів пшениці м’якої озимої з високою врожайністю та якістю зерна в умовах південного Лісостепу України. Показано, що практично усі вивчені сортозразки пшениці м’якої озимої вітчизняної селекції можуть слугувати джерелами для подальшої селекційної практики, а також можуть бути використані у виробничих посівах як перспективні для південного Лісостепу України за урожайністю.Документ Анатомо-морфологічної особливості будови епідерми та продихових апаратів у представників Pinophyta(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015) Нога І. О.; Noha I. O.; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaВ статті порушено питання анатомії та мікроморфології епідерми листка представників Pinophyta у контексті їх таксономічного розподілу. Звертається увага на ті діагностичні ознаки, які мають місце при визначенні видів за наявності лише епідермального комплексу тканин рослини.Документ Антропогенетика з основами медичної генетики(2023) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaУ навчально-методичному посібнику представлені методичні розробки практичних занять за програмою навчальної дисципліни «Антропогенетика з основами медичної генетики». Зміст практичного заняття включає: мету і завдання теми, питання для обговорення, завдання для самопідготовки, коротку теоретичну інформацію, яку потрібно знати, для виконання завдань практичного заняття, завдання для самостійної аудиторної роботи, завдання для самостійної позааудиторної роботи. Навчально-методичний посібник містить список джерел, з яких здобувачі освіти можуть отримати необхідну інформацію для успішного виконання завдань практичних занять, розширення та поглиблення знань з різних розділів генетики людини, медичної та клінічної генетики. Навчально-методичний посібник призначений для здобувачів освіти за спеціальністю 091 Біологія, але може бути корисним здобувачам освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини).Документ Вихідний матеріал для селекції високопродуктивних сортів пшениці озимої м’якої на Іванівській дослідно-селекційній станції(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Василенко Марина Олексіївна; Vasylenko Maryna Oleksiyivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaВивчено cелекцiйну цiннicть cортiв пшеницi м’якої озимої в колекцiйному розcaднику Iвaнiвcької cелекцiйно-доcлiдної cтaнцiї зa рядом гоcподaрcьких ознaк. Проaнaлiзовано оcобливоcтi cортiв, вiдiбрaних у колекцiйному розcaднику як вихiдний мaтерiaл для гiбридизaцiї, зa зимоcтiйкicтю, виcотою, мacою 1000 зерен, врожaйнicтю.Документ До питання культури формування, визначення і використання понять(2015) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaУ статті наведено приклади помилкового тлумачення та використання понять з генетики. Пояснюється семантика окремих термінів та важливість її знання під час написання навчальної та навчально-методичної літератури.Документ Еволюційне вчення(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaМетодичні вказівки укладено з метою допомоги здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та 091 Біологія у виконанні завдань практичних занять з навчальної дисципліни «Еволюційне вчення». До змісту методичних вказівок входять розробки практичних занять, список рекомендованих першоджерел та інформаційних інтернет-ресурсів. Видання сприятиме засвоєнню та систематизації знань здобувачів вищої освіти щодо основних проблем еволюційного вчення, а також формуванню фахових компетентностей вчителя біології. Методичні вказівки можуть бути застосовані як під час очного, так і під час дистанційного навчання.Документ Елементи стохастики в законах Менделя(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaСтаття присвячена питанням формування в учнів закладів загальної середньої освіти наукового уявлення про статистичний характер законів спадковості Грегора Менделя. У статті зазначається, що засвоєння учнями сутності статистичного характеру законів Менделя, можливо лише за умови сформованості у них знань з основ комбінаторики, теорії ймовірностей та статистики, що є предметом стохастики. Вказано, що ознайомлення учнів з елементами стохастики передбачено змістом навчальної дисципліни «Математика. 9 клас», а формування в учнів уявлення про статистичний характер законів Менделя - змістом навчального предмета «Біологія і екологія. Профільний рівень. 10 клас». Зазначено, що у відповідному підручнику, рекомендованому Міністерством освіти і науки України, Дане поняття не висвітлюється. Звернута увага на відсутність вітчизняних наукових досліджень з методики формування в учнів знань про статистичний характер законів спадковості, і тому - на актуальність розроблення методичної підтримки учителів з даного питання. Схарактеризований приклад пояснення учням змісту статистичного характеру законів Менделя, тобто того, чому результати реальних схрещувань та їх кількісні співвідношення часто не співпадають з теоретично очікуваними. На прикладах показано, що, оскільки менделівські розщеплення підпорядковуються закону великих чисел, Для визначення відповідності здобутих у досліді даних теоретично очікуваним можна використати критерій відповідності хі-квадрат (х2). Наведений приклад розв'язання типової задачі на встановлення характеру успадкування ознаки при моногібридному схрещуванні з використанням методу х2. Наголошено, що упровадження ймовірнісно- статистичної змістової лінії в шкільний курс генетики забезпечить якісне розуміння учнями законів Менделя, що необхідно для формування у них ключових компетентностей щодо застосування математичних методів для розв'язування проблем спадковості та мінливості, а також уміння пояснювати генетичні явища, використовуючи наукове мислення. Крім того, учні будуть краще розуміти, що більшість процесів у природі не є строго детермінованими, що детерміністичний підхід до їх вивчення є першим наближенням до дійсності, наступний крок на шляху пізнання - стохастичний підхід.Документ Завдання до підсумкового контролю знань з курсу «Методика навчання екології»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla PetrivnaДо змісту методичного видання входять контрольні запитання з курсу «Методика навчання екології» у формі тестів, що охоплюють усі теми відповідно до робочої навчальної програми. Для самостійної роботи здобувачів першого рівня вищої освіти за освітньо-професійною програмою «014 (Біологія та здоров’я людини)».Документ Залежність типу темпераменту дітей раннього віку від типу темпераменту їхніх батьків(2020) Сорока Юлія Юріївна; Soroka Yuliia Yuriivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaЗ використанням кореляційного та генеалогічного аналізу оцінено рівень подібності дітей і батьків за типом темпераменту. У асоціації темпераменту у батьків та дітей виявлений материнський ефект.Документ Методика використання інтерактивної освітньої платформи Mozaik Education у освітньому процесі з біології(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla Petrivna; Мартиненко Алла Володимирівна; Martynenko Alla Volodymyrivnа; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola Pavlovych; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaУ статті розглянуто проблему організації освітнього процесу з біології в умовах дистанційного навчання. Наведено переваги і недоліки освітніх он-лайн платформ. Проаналізовано анкети вчителів двох закладів освіти на предмет використання ним у освітньому процесі комп’ютерних технологій та з’ясовано, що найчастіше використовуваними є презентації Microsoft PowerPoint – 19%, мережа відеоконтенту YouTube – 17%, інтерактивна дошка Padlet – 14%. Найменше використовуваними є Kahot– 2%, та Prezi – 2%Метою статті є спроби описати методику використання інтерактивної освітньої платформи Mozaik education у освітньому процесі з біології. Детально описано можливості освітньої платформи Mozaik Education та методику її використання в освітньому процесі. Проведене дослідження показало, що використання інтерактивної освітньої платформи Mozaik Eduсation в освітньому процесі з біології у 7 класі має позитивні результати. Зокрема, використання цієї платформи на різних етапах року та під час організації самостійної роботи учнів позитивно впливає на пізнавальну активність учнів у процесі навчання біології. До позитивних характеристик даної освітньої платформи ми відносимо: зручний зрозумілий інтерфейс; україномовний контент; наявність 3D анімацій різного біологічного змісту; наявність складників: mozaWeb, mozaBook, mozaMap, та mozaLog; наявність шаблонів для підготовки завдань різних типів. У подальшому плануємо дослідити використання інших освітніх платформ під час орга- нізації дистанційного чи змішаного навчання з біології у закладах загальної середньої освіти.Документ Методика залучення учнівської молоді до виконання науково-дослідницьких робіт МАН(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla Petrivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaУ статті описано основні методичні аспекти залучення учнів основної та старшої школи до виконання науково-дослідницьких робіт МАН. З’ясовано, що основні види робіт учнів у МАН передбачають: 1) дослідницьку роботу, втілену в навчальний процес, яка передбачає виконання дослідницьких, проектно-конструкторських, раціоналізаторських завдань; 2) дослідну роботу, яка доповнює навчальний процес, передбачає роботу в наукових товариствах старшокласників; 3) дослідну роботу, яка проводиться паралельно навчальному процесу, в рамках проведення конкурсів досягнень дослідницького характеру, участі у предметних олімпіадах, публікації результатів у матеріалах науково-практичних конференцій; 4) дослідницьку роботу у літній період під час екологічних експедицій, польових практик, що зосереджують увагу на вивченні природних комплексів, біорізноманіття. Мета даної статті полягає у визначенні методики залучення учнів до виконання науково-дослідницьких робіт МАН. Аналіз результатів анкетування учнів дав підстави вважати, що учні мають зацікавленість до вивчення біології. Виконання практичних робіт є знайомим для дітей видом роботи, вони мають вже певні практичні навички. Більше ніж половина школярів виявляють бажання не пасивно споглядати досліди, які демонструє учитель, а виконувати їх самостійно. Більшість учнів вказали в анкеті, що вони проводять досліди, які рекомендовані у підручнику для самостійного проведення і більша половина учнів виявила бажання займатися дослідницькою діяльністю під час канікул. Залучення учнів до виконання різноманітних навчальних проектів, самостійних дослідницьких завдань та участі у різноманітних конкурсах МАН і спонукають школярів до активної науково-дослідницької діяльності.Документ Методика розв’язання задач та завдань з біології(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaМетодичні вказівки призначені для здобувачів вищої освіти другого рівня за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини). До змісту методичних вказівок входять розробки практичних занять за програмними темами курсу (питання для обговорення, завдання для аудиторної роботи, завдання для самостійної позааудиторної роботи), список рекомендованої літератури та інформаційних ресурсів.Документ Методичні вказівки до лабораторних занять з «Генетики з основами селекції»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaМетодичні вказівки укладено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Генетика з основами селекції» з метою допомоги здобувачам першого рівня вищої освіти за спеціальністю 091 Біологія у виконанні завдань лабораторних занять. До змісту першої частини методичних вказівок входять розробки лабораторних занять з тем менделівської і неменделівської генетики організмів та генетики популяцій, та список рекомендованої літератури.Документ Методичні вказівки до лабораторних занять з «Молекулярної біології з основами біотехнології та генної інженерії»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaМетодичні вказівки укладено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Молекулярна біологія з основами біотехнології та генної інженерії» з метою допомоги здобувачам другого рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) у виконанні завдань лабораторних занять. До змісту методичних вказівок входять розробки лабораторних занять, список рекомендованої літератури.Документ Методичні вказівки до лабораторних занять з «Молекулярної біології з основами біотехнології»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2024) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaМетодичні вказівки укладено відповідно до робочої програми навчальної дисципліни «Молекулярна біологія з основами біотехнології» з метою допомоги здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) у виконанні завдань лабораторних занять. До змісту методичних вказівок входять розробки лабораторних занять, список рекомендованої літератури та інформаційних ресурсів. Видання сприятиме засвоєнню та систематизації знань здобувачів вищої освіти про молекулярні механізми зберігання і реалізації генетичної інформації та основних методів біотехнології, а також формуванню фахових компетентностей вчителя біології. Методичні вказівки можуть бути застосовані як під час очного, так і під час дистанційного навчання.Документ Методичні вказівки до навчальної практики з біологіі (блок «Генетика з основами селекції»)(2021) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaУ методичних вказівках розкриваються основні питання, пов’язані з організацією, тематикою та методикою виконання практичних завдань навчальної практики з біології (блок «Генетика з основами селекції»). Методичні вказівки розроблено для студентів природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету, що навчаються за спеціальностями/освітніми програмами 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та 091 Біологія.Документ Методичні вказівки до проведення виробничої практики з біології для студентів спеціальності 091 Біологія(2021) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla PetrivnaМетодичні вказівки до проведення виробничої практики з біології розраховані на студентів спеціальності 091 Біологія. В методичних вказівках описано мету, основні завдання та зміст виробничої практики, права і обов’язки студентів та керівників, вимоги до звітності, критерії оцінювання результатів.Документ Методичні рекомендації до написання та захисту кваліфікаційних робіт за спеціальністю 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Генкал Світлана Едуардівна; Genkal Svitlana Eduardivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia Ivanivna; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii Petrovych; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychМетодичні рекомендації містять загальні положення про порядок виконання кваліфікаційних робіт для здобувачів вищої освіти ступенів бакалавра та магістра спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини), пояснення щодо методології наукових досліджень, етапів підготовки, вимоги до написання, змісту, структури, оформлення та захисту кваліфікаційної роботи. Методичні рекомендації укладено відповідно до «Положення про кваліфікаційну роботу здобувача вищої освіти Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (нова редакція)» (ухвалено рішенням Вченої ради університету протокол № 4 від 28.11.2022 року). Рекомендовано для студентів вищих навчальних закладів відповідно до освітньо-професійних програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) денної та заочної форм навчання.Документ Методичні рекомендації до написання та захисту кваліфікаційних робіт за спеціальністю 091 Біологія та біохімія(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia Ivanivna; Говорун Олександр Володимирович; Govorun Оlexandr Volodymyrovych; Пташенчук Оксана Олексіївна; Ptashenchuk Oksana Oleksiivna; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii Petrovych; Генкал Світлана Едуардівна; Henkal Svitlana Eduardivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna Mykolaivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychМетодичні рекомендації містять загальні положення про порядок виконання кваліфікаційних робіт для здобувачів вищої освіти ступенів бакалавра та магістра спеціальності 091 Біологія та біохімія, пояснення щодо методології науковій досліджень, етапів підготовки, вимоги до написання, змісту, структури, оформлення та захисту кваліфікаційної роботи. Методичні рекомендації укладено відповідно до «Положення про кваліфікаційну роботу здобувача вищої освіти Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка (нова редакція)» (ухвалено рішенням Вченої ради університету протокол № 4 від 28.11.2022 року). Рекомендовано для студентів вищих навчальних закладів відповідно до освітньо-професійних програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 091 Біологія та біохімія денної та заочної форм навчання.Документ Методичні рекомендації до розв’язування типових задач з «Молекулярної біології»(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaВ методичних рекомендаціях наведено приклади типових задач з повним розв'язком і без розв’язку з основних тем курсу «Молекулярна біологія». Для самостійної роботи здобувачів першого рівня вищої освіти за освітньо-професійною програмою «014 (Біологія та здоров’я людини)» та «091 Біологія».
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »