Перегляд за Автор "Soloviova Tetiana"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Occupational Therapy as a Means of Socio-Pedagogical Rehabilitation of Young People with Disabilities(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019) Soloviova Tetiana; Соловйова Тетяна; Leshchenko Olena; Лещенко ОленаThe article examines Ukrainian experience regarding the essence and content of rehabilitation of youth with disabilities by means of occupational therapy in the environment of the territorial center of social services. The socio-psychological peculiarities of the specified category are highlighted: certain health restrictions on labor activity; restrictions on professional self-realization and lack of permanent employment; “Consumer life position” for young people with disabilities in relation to life and society; lack of communication, etc. The essence of the term “occupational therapy” with respect to a person with deflected psychophysical development was determined and the influence of different means of occupational therapy on the rehabilitation of youth with disabilities was analyzed. The concept of rehabilitation was presented as an extension and development of adaptive opportunities for young people with disabilities. Results of diagnosing formation of adaptive skills in young people with disabilities are presented. The result of the study was determination of the socio-pedagogical conditions of rehabilitation, which should be based on occupational therapy for young people with disabilities: taking into account psychological and pedagogical and psychosocial features of youth with disabilities and using the potential of these features; certain functioning of the group (organization, branch, etc.) youth with disabilities and availability of material and technical resources, premises; provision of medical and social support for the rehabilitation process by means of occupational therapy.Документ Соціально-педагогічна робота з сім'ями, які виховують дитину з інвалідністю, в закладах дошкільної освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Соловйова Тетяна; Soloviova TetianaУ статті висвітлено психолого-педагогічні особливості сімей, які виховують дитину з інвалідністю дошкільного віку; розкрито специфіку соціально-педагогічної роботи з ними в умовах закладів дошкільної освіти. За допомогою теоретичного аналізу визначено взаємозв'язок проблем, з якими стикаються сім'ї дітей з інвалідністю, з особливостями соціально-педагогічної роботи з даною категорією. Обґрунтовано доцільні форми та методи соціально-педагогічної роботи з сім'ями в умовах дошкільних закладів освіти. Визначено такі особливості сімей, що виховують дитину з інвалідністю дошкільного віку: переживання «кризи діагнозу», «закритість» (самоізоляція) родини від соціуму; порушення в системі батьківсько- дитячих стосунків та стосунків між подружжям; особливості, зумовлені типом і важкістю захворювання дитини; відсутність розширеної сімейної системи; наявність специфічних проблем, пов'язаних із інвалідністю дитини (особливості виховання, навчання, спілкування тощо). Доведено необхідність урахування означених особливостей при здійсненні соціально-педагогічної роботи з даною категорією в умовах дошкільних закладів освіти.