Перегляд за Автор "Rud Olha Mykolaivna"
Зараз показуємо 1 - 20 з 23
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Графіка й орфографія сучасної української літературної мови(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2022) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaМетодичні вказівки «Графіка та орфографія сучасної української літературної мови» укладено відповідно до програми курсу «Сучасна українська літературна мова» філологічних факультетів педагогічних університетів. Важливе завдання методичних вказівок полягає в тому, щоб допомогти студентам оволодіти орфографічними нормами української літературної мови з урахуванням нової редакції Українського правопису (2019 р.), ознайомити їх з тими науковими джерелами, до яких можна звертатися для постійного вдосконалення культури мови. Основна увага зосереджена на теоретичних питаннях української графіки та орфографічних правилах, викладених у сучасній редакції Українського правопису, що повертає до життя деякі особливості правопису 1928 р., які є частиною української орфографічної традиції і поновлення яких має сучасне наукове підґрунтя. Розгляд теоретичного матеріалу супроводжується виконанням різноманітних тренувальних вправ та завдань, що допоможе студентам на практиці закріпити одержані знання. Для студентів спеціальності «Українська мова і література» філологічних факультетів педагогічних університетів.Документ Діалектизми у поетичному тексті Сергія Жадана(2021) Горбатенко Ірина Сергіївна; Horbatenko Iryna Serhiivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ статті описано вживання діалектизмів у поезії Сергія Жадана, проаналізовано види діалектизмів, що функціонують у поетичних творах майстра слова, розкрито їх експресивну функцію та семантичні особливості.Документ Ефективні технології навчання і контролю якості знань у лінгвістичній підготовці майбутніх фахівців(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Герман Вікторія Василівна; Herman Viktoriia Vasylivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha Mykolaivna; Громова Наталія Василівна; Hromova Nataliia Vasylivna; Левенок Інна Сергіївна; Levenok Inna Serhiivna; Ячменик Марина Михайлівна; Yachmenyk Maryna Mykhailivna; Пономаренко Наталія Петрівна; Ponomarenko Nataliia PetrivnaУ монографії здійснено аналіз окремих аспектів лінгвістичної підготовки майбутніх фахівців крізь призму праксеологічного підходу, окреслено нормативно-правову базу й організацію моніторингу якості лінгвістичної підготовки. Дослідницьку увагу приділено особливостям ефективних методів проведення занять із теоретико- та історико- лінгвістичних, культуромовних, медіа- і лінгводидактичних дисциплін у контексті сучасних тенденцій мовної освіти для студентів філологічних спеціальностей, а також лінгвістичних дисциплін для студентів нефілологічних спеціальностей. Монографія адресована освітянам, науковцям, викладачам, магістрантам, аспірантам, усім, кого цікавлять питання мовної освіти, лінгвістичної підготовки фахівців різних профілів у вищому навчальному закладі, проблеми реалізації праксеологічного підходу, моніторингу якості у системі професійної підготовки.Документ Культура профессионального общения как составляющая менеджмента образования(LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaСтатья посвящена анализу культуры профессионального общения как одной из составляющей менеджмента организации. Культура профессионального общения рассматривается сквозь призму понятий «культура», «общение», «коммуникация». Анализируются различные научные подходы относительно толкования и понимания этих понятий. Выделены и дана характеристика основным компонентам культуры профессионального общения менеджера образования – коммуникативный, интерактивный, перцептивный компоненты.Документ Культура фахової мови(РВВ СОІППО, 2013) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaНавчальний посібник укладено відповідно до програми підготовки магістрів напряму підготовки Специфічні категорії. Видання містить програму курсу, методичні вказівки до практичних та індивідуальних занять, завдання самостійної роботи студентів, тестові, контрольно-пошукові, проблемні завдання для модульного, підсумкового контролю знань, а також варіанти індивідуального навчально-дослідного завдання та комплексної контрольної роботи. Для слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, студентів, магістрантів, викладачів вищих педагогічних навчальних закладів.Документ Культура фахової мови(СОІППО, 2012) Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaЗбірник тестових і контрольних завдань укладено відповідно до програми підготовки магістрів напряму підготовки Специфічні категорії зі спеціальностей «Адміністративний менеджмент», «Управління навчальним закладом», «Педагогіка вищої школи». Видання містить програму курсу, тестові, контрольно-пошукові, проблемні завдання для поточного, модульного, підсумкового контролю знань, а також варіанти комплексної контрольної роботи. Для студентів, магістрантів, викладачів вищих педагогічних навчальних закладів.Документ Курс «Риторика» у професійній підготовці педагогів вищої школи(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2008) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ статті обґрунтовується роль курсу «Риторика» у професійній підготовці магістрів – майбутніх педагогів вищої школи, розглядається індивідуальна та самостійна робота як важлива форма риторичного самовдосконалення студентів.Документ Лексикологія сучасної української літературної мови : Методичні вказівки до практичних занять(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2023) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaМетодичні вказівки «Лексикологія сучасної української літературної мови» укладено відповідно до програми курсу «Сучасна українська літературна мова» філологічних факультетів педагогічних університетів. Важливе завдання методичних вказівок полягає в тому, щоб ознайомити студентів з лексико-фразеологічною системою сучасної української мови, сформувати у них систематизовані наукові знання щодо класифікації різних лексичних явищ, спрямувати навчальний потенціал студентів на розширення їх лексичного запасу, освоєння фразеологічного фонду української мови, допомогти оволодіти лексичними нормами української літературної мови. Основна увага зосереджена на теоретичних питаннях української лексикології. Розгляд теоретичного матеріалу супроводжується виконанням різноманітних тренувальних вправ та завдань, що допоможе студентам на практиці закріпити одержані знання. Для студентів спеціальності «Українська мова і література» філологічних факультетів педагогічних університетів.Документ Мовні символи у поезії Ліни Костенко(2020) Лемегова Ольга Віталіївна; Lemehova Olha Vitaliivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ магістерській роботі розглянуто історію розвитку цього поняття в лінгвістичній літературі, здійснено аналіз існуючих класифікацій символів та виявлено типи мовних символів поезії Ліни Костенко: символи-міфологеми, символи світотворення, символи-назви явищ природи, мовні символи душа – печаль – слово, символи-кольороназви. На основі поетичних текстів Ліни Костенко розроблено систему лексико-семантичних, лексико-стилістичних, логіко-лексичних вправ і завдань на визначення семантики слів-символів. Такі вправи сприяють збагаченню словникового запасу учнів, формуванню в них чуття слова, почуття любові до української мови.Документ Науково-педагогічне дослідження(СОІППО, 2015) Чайченко Надія Натанівна; Chaichenko Nadiia Natanivna; Семеног Олена Миколаївна; Semenoh Olena Mykolaivna; Артюшкіна Людмила Михайлівна; Artiushkina Liudmyla Mykhailivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ посібнику розглянуто основні положення науково-педагогічного дослідження, особливу увагу приділено визначенню категоріального апарату дослідження, розкрито загальні положення про дипломну магістерську і курсову роботу та статтю, вимоги до порядку викладання матеріалу та їх структурних елементів, правила оформлення, порядок захисту, додатки з прикладами оформлення тих або інших структурних елементів наукової роботи. Звернуто увагу магістрантів на мову і стиль викладу наукового тексту, в додатках містяться такі зразки: орієнтовна тематика дипломних магістерських робіт, завдання на дипломну магістерську роботу, календарний план виконання дипломної магістерської роботи. Також містяться приклади оформлення: рецензії, титульної сторінки дипломної магістерської роботи, реферату дипломної магістерської роботи, змісту дипломної магістерської роботи, відгуку на курсову роботу, титульної сторінки курсової роботи, наукової статті, розділу і підрозділу та освітніх Інтернет-ресурсів. Навчальний посібник розрахований на магістрантів, аспірантів, викладачів та студентів вищих педагогічних навчальних закладів, слухачів курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, наукових працівників.Документ Організація навчально-виховного процесу в Лебединському повітовому училищі(2017) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaСтаття присвячена проблемі організації навчально-виховного процесу у Лебединському повітовому училищі Слободсько-Української (пізніше – Харківської) губернії ХІХ століття. Аналізується кадровий склад училища, рівень його підготовки до здійснення освітньої діяльності. Розглядається зміст навчання, особливості побудови навчального процесу та його навчально-матеріальне забезпечення. Описані різні методи і форми навчання (метод А. Сапожникова, метод Скободського, метод взаємного навчання), які використовували вчителі на своїх уроках.Документ Особливості поетичної мови Сергія Жадана: лексико-семантичний та лексико-стилістичний аспекти(2021) Горбатенко Ірина Сергіївна; Horbatenko Iryna Serhiivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ кваліфікаційній роботі досліджено поезію Сергія Жадана в лексико-семантичному та лексико-стилістичному аспектах на матеріалі поетичних збірок «Антена», «Тамплієри», «Список кораблів». На основі аналізу наукових розвідок визначено мовознавчі аспекти вивчення поетичної мови Сергія Жадана, охарактеризовано лексико-семантичні та лексико-стилістичні особливості мови поезії. На основі поетичних текстів Сергія Жадана розроблено систему вправ для використання на уроках української мови у старших класах під час узагальнення і систематизації найважливіших відомостей з лексикології.Документ Погляди Григорія Сковороди на формування педагогічної майстерності вчителя(2017) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaСтаттю присвячено актуальній проблемі розвитку ідей педагогічної майстерності в історії вітчизняної педагогічної думки. У статті проаналізовано погляди видатного українського філософа, поета і педагога Григорія Сковороди на особистість учителя-майстра та його професіоналізм. З’ясовано, що вчитель просвітником розглядається як носій народних цінностей, духовно-моральної культури та високої гуманності і людинолюбства. Учитель – це людина глибокого розуму, високої моралі, єдності слова і діла. На основі аналізу творчої спадщини філософа виявлено, що запорукою педагогічної майстерності вчителя Григорій Сковорода вважав неперервну освіту впродовж життя на основі самоосвіти, цілеспрямованого та систематичного поліпшення, самовдосконалення, розвитку себе та своєї діяльності. Силу педагога вбачав у глибоких знаннях, любові до дітей і повазі до людської особистості, в самовідданій праці і в служінні добру.Документ Поетична мова як об’єкт наукового дослідження(2021) Горбатенко Ірина Сергіївна; Horbatenko Iryna Serhiivna; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ статті проаналізовано різні підходи дослідників до вивчення поетичної мови. Узагальнено думки вчених у різних наукових галузях, зокрема у філософії, психології, літературознавстві, мовознавстві, від найдавніших часів до сьогодення. Розглянуто особливості потрактування поняття «поетична мова» у сучасній лінгвістичній літературі.Документ Порівняння у поетичному мовленні Лесі Українки і Ліни Костенко: лексико-семантичний аспект(Гельветика, 2023) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha Mykolaivna; Грицай Єлизавета Олегівна; Hrytsai Yelyzaveta OlehivnaСтаттю присвячено вивченню порівняння у поетичному мовленні Лесі Українки і Ліни Костенко в лексико-семантичному аспекті. Розглянуто різні лінгвістичні підходи до тлумачення поняття «порівняння», за якими порівняння визначається як троп, тропеїчна фігура, в якій мовне зображення особи, предмета, явища чи дії передається через найхарактерніші ознаки, що є органічно властивими для інших (Л. Мацько). Визначено логіко-граматичну модель порівняльної конструкції, яка містить чотири складники: суб’єкт (предмет) порів-няння; об’єкт (образ) порівняння; основа (підстава) порівняння; показник порівняльних відношень. З’ясовано, що семантика компонентів порівняння дає змогу вивчити особливості мовомислення і світосприйняття автора, психологію творчості, виявити об’єктивну прагматичну інформацію, що є частиною зображуваного. Семантика предмета порівняння, як правило, пов’язана зі змістом усього твору. Вибір об’єкта порівняння ґрунтується на уявленнях, думках, почут-тях, внаслідок яких одне уявлення, почуття викликає інше. Лексико-семантичні моделі порівняльних конструкцій у поетичному мовленні Лесі Українки і Ліни Костенко визначено в межах тематичних груп об’єкта порівняння: «фауна», «флора», «явище природи» та інші. Виділено такі основні лексико-се-мантичні моделі порівнянь, як: «предметний світ – фауна», «абстрактне поняття – фауна», «фауна – фауна», «людина – флора», «абстрактне поняття – флора», «явище природи – флора», «предметний світ – флора», «предметний світ – явище природи», «абстрактне поняття – явище природи», «явище природи – явище природи», «людина – явище природи» тощо. У тематичній групі із суб’єктом (предметом) порівняння «мисленнєва/мовленнєва діяльність» досить поширеними є лекси-ко-семантичні моделі з об’єктом (образом) порівняння «фауна» та «явища природи».З’ясовано, що образні порівняння Лесі Українки і Ліни Костенко є творчим здобутком майстрів, вони наповнені естетич-ним смислом і наділені потужними експресивно-емоційними потенціями.Документ Реалізація західноєвропейських ідей педагогічної майстерності в освітніх закладах Сумщини середини ХVІІІ–ХІХ століття(2016) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaСтаття присвячена питанням реалізації основних західноєвропейських ідей педагогічної майстерності в навчальних закладах Сумщини середини ХVІІІ–ХІХ століття. Значний вплив на професійну підготовку вчителя Сумщини досліджуваного періоду, розвиток його педагогічної майстерності здійснили професійна діяльність і наукові праці видатних західноєвропейських мислителів Д. Дідро, Ж.-Ж. Руссо, Й. Базедова, Е. Траппа, Ф. Рохова, Г. Дінтера, І.-Ф. Гербарта, А. Дістервега та інших. Відбувається становлення системи формування педагогічних кадрів у регіоні, підвищується роль учителя в житті суспільства та розуміння важливості особистісних якостей педагога в здійсненні навчально-виховного процесу та в системі майстерної педагогічної взаємодії з учнями.Документ Складні прикметники поетичної мови ХХ століття(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ монографії викладено теоретичні засади дослідження складних прикметників поетичної мови ХХ століття. Розглянуто структурно-семантичні моделі прикметників-композитів за першим та другим компонента. Описано структуру атрибутивних словосполучень із складними прикметниками у функції означення. Проаналізовано функціональне навантаження складних прикметників-епітетів та прикметникових композитів у складі метафори і порівняння. Для науковців, викладачів, аспірантів, магістрантів і студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів, учителів-словесників.Документ Сполучуваність складних прикметників на позначення звукових якостей предметів з іменниками в українській поетичній мові ХХ століття(2019) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ статті аналізується сполучуваність складних прикметників на позначення звукових якостей предмета з іменниками різних лексичних та семантичних груп. Визначено коло сполучуваності складних прикметників, виділено ступінь сполучуваності складних прикметників з іменниками. Існує певна закономірність у сполучуваності прикметників: прикметники із звуковою семантикою широко поєднуються з назвами звукових понять. Ця закономірність закладена в їх семантиці. Композити також поєднуються з назвами предметів, природними явищами, назвами часових та абстрактних понять.Документ Структурно-семантичні моделі складних прикметників з другим компонентом із семою «дія» (на матеріалі української поезії ХХ століття)(2020) Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha MykolaivnaУ статті аналізуються структурно-семантичні моделі складних прикметників, другий компонент яких містить сему “дія”. Матеріалом дослідження слугували прикметникові композити, дібрані із поетичних збірок поетів ХХ століття. Зазначається, що в українській поезії використовуються як узуальні складні прикметники, так і індивідуально-авторські утворення, які виникають на базі існуючих у мові слів за усталеними в сучасній українській мові словотворчими моделями. Індивідуально-авторські прикметникові утворення відзначаються складнішою семантичною структурою, що зумовлюється як складнішою словотвірною структурою, так і контекстуальним оточенням, під впливом якого у похідних одиницях з’являються додаткові семи. Виникнення індивідуально-авторських композитних прикметників у поетичній мові викликано намаганням поета відкрити в слові нові значення, необхідністю передати одним словом складну ознаку, властивість, прагненням донести до читача всю складність і багатогранність поетичного образу, сповненого експресії і глибокого соціального змісту. З’ясовано, що серед складних прикметників більш уживаними у досліджуваних текстах є композити з другим компонентом -носний, -тканий, -любний, -сяйний, -творний, -творчий і под. Другий компонент, що містить сему “дія”, поєднується із семантично різними основами (назвами істот, абстрактних понять, назвами частин тіла, із порядковими числівниками, з основами на позначення часового відліку чи тривалості тощо), що зумовлено задумом автора. У результаті дослідження виявлено продуктивні структурно-семантичні моделі, за якими творяться складні прикметники поетичної мови: «сема “життя, мир” + -носний», «сема “предмет” + -носний», «сема “колір” + -тканий», «сема “істота” + -любний», «сема “мир” + -любний (-любивий)» і под. Аналіз структурно-семантичних моделей складних прикметників поетичної мови показав, що компоненти композита мотивують утворення таких номінацій, які в сучасній українській мові фіксуються як поетизми. Складні прикметникові утворення поповнюють словник мови поезії XX століття.Документ Сумщина в історико-філологічному вимірі(2021) Владимирова Валентина Миколаївна; Vladymyrova Valentyna Mykolaivna; Герман Вікторія Василівна; Herman Viktoriia Vasylivna; Кириленко Надія Іванівна; Kyrylenko Nadiia Ivanivna; Кумеда Олена Павлівна; Kumeda Olena Pavlivna; П'ятаченко Сергій Васильович; Piatachenko Serhii Vasylovych; Рудь Ольга Миколаївна; Rud Olha Mykolaivna; Савченко Зоя Валентинівна; Savchenko Zoia Valentynivna; Ячменик Марина Михайлівна; Yachmenyk Maryna MykhailivnaУ монографії представлені наукові студії лабораторії літературного краєзнавства СумДПУ імені А.С. Макаренка. Окремі розділи присвячені мовознавчим, фольклорним, літературознавчим та історико-краєзнавчим аспектам.