Перегляд за Автор "Nechyporenko Anna"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Development of Cognitive Processes and Formation of Figurative Thinking of Junior Schoolchildren Using Visual Arts(2023) Boichenko Maryna Anatoliivna; Бойченко Марина Анатоліївна; Никифоров Андрій Михайлович; Nуkуforov Andrii Mykhailovych; Hulei Olha Volodymyrivna; Гулей Ольга Володимирівна; Kapran Oksana Volodymyrivna; Капран Оксана Володимирівна; Nechyporenko Anna; Нечипоренко Анна; Nykyforov Nazar; Никифоров НазарThe purpose of the article is to summarize the views of leading pedagogues and scientists regarding the effective use of visual arts for the development of cognitive processes and the formation of figurative thinking. The priority methods of this research were chosen: theoretical analysis and generalization of information on the use of artistic creativity in the educational process. The views of modern scientists, practicing teachers, and classics of pedagogical thought regarding the formation of the aesthetic culture of children of primary school age in the context of aesthetic education are analyzed. Specific methods and techniques of the teacher's work with pupils are considered: demonstration, examination of the subject, contemplation, and analysis of works of visual arts, and co‐creation between the teacher and the pupil. Conclusions were made that artistic creativity is an essential means of aesthetic education and the development of creative abilities of primary school age.Документ Theoretical Foundations of Understanding the Essence of Aesthetic Education(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Boichenko Maryna Anatoliivna; Бойченко Марина Анатоліївна; Hulei Olha Volodymyrivna; Гулей Ольга Володимирівна; Kapran Oksana Volodymyrivna; Капран Оксана Володимирівна; Nechyporenko Anna; Нечипоренко Анна; Nykyforov Nazar; Никифоров НазарThe article provides a theoretical analysis of scientific works and summarizes information on the conceptual foundations of aesthetic education in the national scientific discourse. The priority methods of this study were chosen: general scientific (analysis, synthesis, generalization), which made it possible to process the scientific literature, and empirical (source and historiographical analysis, descriptive and analytical method), which were used to search, process and interpret primary sources and clarify the conceptual foundations of aesthetic education in education institutions of different levels. It is stated that aesthetic education forms in children and youth: the ability to live according to the laws of beauty; aesthetic perception of the environment and the world as a whole; artistic and aesthetic taste; aesthetic and value orientation; aesthetic and creative abilities; opportunities for harmonious personality development.Документ Інтерактивні технології навчання школярів: змістово‐процесуальний аспект(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2024) Бойченко Марина Анатоліївна; Boichenko Maryna Anatoliivna; Никифоров Андрій Михайлович; Nуkуforov Andrii Mykhailovych; Гулей Ольга Володимирівна; Hulei Olha Volodymyrivna; Капран Оксана Володимирівна; Kapran Oksana Volodymyrivna; Nechyporenko Anna; Нечипоренко АннаУ статті проаналізовано особливості інтерактивного навчання як однієї із сучасних підходів до модернізації освітнього процесу. Схарактеризовано сутність інтерактивних технологій. З’ясовано, що інтерактивне навчання відбувається шляхом взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Констатовано, що це колективне співнавчання, в якому і вчитель, і учні є суб’єктами освітнього процесу. Установлено, що інтерактивне навчання дозволяє розв’язати одразу кілька завдань, адже використання інтерактиву: розвиває комунікативні вміння й навички; допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками освітнього процесу; знімає нервове напруження; дає можливість змінювати форми діяльності; забезпечує реалізацію виховного завдання, оскільки стимулює до роботи в команді. Відзначено, що інтерактивні технології найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню особистих цінностей, створюють атмосферу співробітництва та творчої взаємодії в навчанні.