Перегляд за Автор "Humeniuk Vasyl Vasylovych"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Analysis of the Results of Training of Future Masters of Medicine for Pedagogical Activity(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Humeniuk Vasyl Vasylovych; Гуменюк Василь ВасильовичThe purpose of the article is to prove the reliability of the results of research and experimental work on the formation of the readiness of future masters of medicine for pedagogical activity as a result of their training in institutions of higher medical education. Methods of theoretical analysis of scientific literature, methods of mathematical statistics, comparison, ranking, calculation of indicators of Fisher's criterion, generalization were used in scientific research. The obtained results of the experimental study were verified for reliability using the methods that scientists recommend to use in professional pedagogy. Fisher’s test (F-test) was used to prove the reliability of the results. The values of the critical F-criterion were compared (Fkrit) according to standardized tables with empirical, calculated according to the indicators of formation of each level of readiness for pedagogical activity in future masters of medicine of control and experimental groups (Femp-CG і Femp-EG). Checking the reliability of the results of the formation of axiomotivational, infocognitive, communicative-activity and personal-reflexive components of the readiness of future masters of medicine for pedagogical activity, who studied in CG and EG, on the base of a comparison of Fisher’s criterion allows to generalize, that numerical value of FempCG goes out beyond the theoretical indicator Fkrit (1,3 – 1,7), and calculated Femp-EG is within the specified limits, which indicates on the reliability of the obtained results. Comparative analysis of statistical materials indicates on the reliability of the results of the research. This makes it possible to recommend the use of the author’s pedagogical system in institutions of higher medical education in order to form the readiness of future masters of medicine for pedagogical activity in the field of health care, which emphasizes the practical importance of research. We see prospects for further scientific researches in expanding the areas of training of future masters of medicine for pedagogical activity in various medical educational institutions (colleges, institutes, academies, universities) with the use of innovative pedagogical technologies, modern information support, digitalization of education and the medical field in order to form highly qualified and competent professionals.Документ Стратегії підготовки майбутніх магістрів медицини до педагогічної діяльності у медичних закладах вищої освіти як педагогічний феномен(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Гуменюк Василь Васильович; Humeniuk Vasyl VasylovychМета статті полягає в конкретизації сутності стратегії підготовки майбутніх магістрів медицини до педагогічної діяльності. У науковому пошуку використовувалися методи теоретичного аналізу наукової літератури для уточнення змісту філософських, економічних, психологічних, педагогічних, прогностичних, синергетичних, соціологічних, акмеологічних стратегій підготовки майбутніх магістрів медицини до педагогічної діяльності. Методи систематизації застосовувалися для визначення ознак стратегій підготовки майбутніх магістрів медицини до педагогічної діяльності та уточнення моделей взаємовідносин у медичній професії. Проаналізовано механізм розробки стратегії підготовки майбутніх магістрів медицини до педагогічної діяльності.Документ Інноваційні зміни організації післядипломної освіти керівників загальноосвітніх навчальних закладів у регіональному просторі(2014) Гуменюк Василь Васильович ; Humeniuk Vasyl VasylovychНа підставі теоретико-емпіричних досліджень проаналізовано інноваційні зміни, які відбуваються сьогодні в структурі та змісті післядипломної педагогічної освіти керівників загальноосвітніх навчальних закладів під впливом модернізаційних та інтеграційних процесів. Розкрито особливості реалізації й взаємодію традиційних та інноваційних підходів у змісті й формах підвищення кваліфікації керівників загальноосвітніх навчальних закладів у регіональному освітньому просторі. Доведено важливість координації управління професійним розвитком керівників ЗНЗ у курсовий та міжкурсовий періоди як важливого ресурсу ефективного забезпечення якості такої цілеспрямованої роботи.