The Communicative Block as an Important Structural Component of Specialists’ Entrepreneurial Competence in Ukraine

Анотація
The purpose of the research – to analyze the existing experience of discovering the structure of entrepreneurial competence and to search for approaches to its interpretation based on the allocation of areas of the entrepreneur`s activity, which characterizes the features of his purpose and allows to divide personally and professionally significant qualities in the dominant areas of activity: organizational, creative, communicative and managerial.The research methodology based on the results of general research methods (observation, measurement and comparison) and special methods (questionnaire survey, analysis and grouping). The scientific novelty of the article is an attempt to comprehensively understand the phenomenon of the structure of entrepreneurial competence and an attempt to establish the importance of the communicative component in it. Conclusions. Based on the generalization of the results of the analysis of literary sources, we present the structure of entrepreneurial competence of future service professionals as a dynamic system which is formed by interconnected integral subsystems (blocks) based on complexes of professionally significant qualities. Professionally significant personality qualities are qualities of a person, the level of development of which before the beginning of productive activity is sufficient to ensure certain success of the implementation and realization of this activity. The most important qualities of a psychological portrait of an entrepreneur can be combined into the following structural components: intellectual, communicative and s motivational-will blocks. Such structuring is based on the identification of the main areas of the entrepreneur`s activity, which shape the features of purpose: organizational, creative, communicative and managerial. Given the fact that entrepreneurial individuals (according to the nature of entrepreneurship) enter difficult economic situations, quickly seek and receive information, and this allows them to form a survival technique and to identify opportunities that others have missed, we can say that the communication block is an important structural component of specialists' entrepreneurial competence.
Мета дослідження – проаналізувати наявний досвід розкриття структури підприємницької компетентності та здійснити пошук підходів до її інтерпретації на основі виділення сфер діяльності підприємця, що характеризує особливості його цільових установок і дозволяє розподілити особистісно та професійно значущі якості за домінуючими напрямками діяльності: організаційна, творча, комунікативна й управлінська. Методологія дослідження спирається на результати загальнонаукових методів дослідження (спостереження, вимірювання і порівняння) та спеціальні методи дослідження (анкетне обстеження, аналіз і групування). Наукова новизна статті полягає у спробі цілісного осмислення феномену структури підприємницької компетентності та встановленні значущості комунікативної складової в ній. Висновки. На основі узагальнення результатів аналізу літературних джерел структуру підприємницької компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування презентуємо як динамічну систему, утворену взаємопов’язаними цілісними підсистемами (блоками) на основі комплексів професійно значущих якостей. Професійно значущими є такі якості особистості, рівень розвитку яких до початку продуктивної діяльності є достатнім для забезпечення певної успішності виконання й реалізації цієї діяльності. Найважливіші якості психологічного портрета підприємця можна об’єднати в такі структурні компоненти: інтелектуальний, комунікативний і мотиваційно-вольовий блоки. Така структуризація ґрунтується на виділенні основних сфер діяльності підприємця, що формують особливості його цільових установок: організаційна, творча, комунікативна й управлінська. Беручи до уваги той факт, що підприємницькі індивідууми за самою природою підприємництва вступають у складні економічні ситуації, швидко шукають і отримують інформацію, і це дозволяє їм формувати техніку виживання й виявляти можливості, які інші пропустили, можемо стверджувати, що комунікативний блок є надважливим структурним компонентом підприємницької компетентності фахівців.
Опис
Ключові слова
entrepreneur, entrepreneurship, entrepreneurial competence, professionally significant qualities, business qualities, communicativeness, sociability, підприємець, підприємництво, підприємницька компетентність, професійно значущі якості, ділові якості, комунікативність, комунікабельність
Бібліографічний опис
Maikovska, V. The Communicative Block as an Important Structural Component of Specialists’ Entrepreneurial Competence in Ukraine [Text] / V. Maikovska, O. Semenoh // Fundamental and Applied Researches: Contemporary Scientifical and Practical Solutions and Approaches : Interdisciplinary Prospects / [Editors: A. Dushniy, M. Makhmudov, M. Strenacikova]. – Baku ; Banska Bystrica ; Uzhhorod ; Kherson : Posvit, 2019. – Volume V. – P. 204–210.
Зібрання