Методичне забезпечення формування художньо-естетичного смаку студентів факультетів мистецтв у процесі вокального навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті розглянуто умови (дотримання педагогічних принципів поетапності, варіативності, системності; удосконалення форм організації навчального процесу стосовно дисциплін з вокального навчання), методи (вибір підхожих визначень для характеристики творів мистецтва, їх порівняння; емоційна ідентифікація; асоціативний пошук; проблемно- пошукові та творчі завдання), форми (індивідуальна та групова форми нав- чання, а також позааудиторна діяльність) формування художньо-естетич- ного смаку студентів факультетів мистецтв у процесі вокального навчання.
The article defines the basic concept of research “artistic-aesthetic taste” as a person’s ability to evaluate the aesthetic properties of the surrounding world and art on the basis of aesthetic experience and artistic-aesthetic knowledge, distinguishing the beautiful from the ugly, which is expressed in aesthetic interests, needs, abilities to a holistic perception of works of art and to obtaining aesthetic pleasure from communicating with a perfect (ideal) in a desire to express one’s own feelings and experiences of perceived aesthetic objects in the artistic-creative activities. The author has examined pedagogical conditions for the formation of the artistic-aesthetic taste of the future specialist in musical art, under which this process will be effective: adherence to the pedagogical principles of step-by-step, variable, systematic character; improvement of the forms of organization of educational process on the disciplines of vocal training. It is determined that in the process of vocal training there were two main forms of organization of the educational process: individual and group. Moreover, out-of- class activities, namely excursions, subject weeks, circles of vocal training, carrying out literary and musical compositions and events, visiting concerts, organizing meetings with outstanding cultural and art figures of the region, will contribute to the formation of artistic-aesthetic taste of students of arts faculties. The following methods of formation of artistic-aesthetic taste of the future specialist in musical art are offered: analysis of certain life situations and their comparison with music; selection of suitable definitions for characterizing the works of art, their comparison; emotional identification; associative search; integrative method, problem-searching and creative tasks; sketch processing of musical material; comparison of the student’s own interpretation of music with other executive interpretations; reviewing; mutual evaluation; examination training; method of “whitened text”.
Опис
Ключові слова
методичне забезпечення, художньо-естетичний смак, формування художньо-естетичного смаку, студенти факультету мистецтв, вокальне навчання, methodological provision, artistic-aesthetic taste, formation of artistic-aesthetic taste, students of arts faculty, vocal training
Бібліографічний опис
Ши Цюбо Методичне забезпечення формування художньо-естетичного смаку студентів факультетів мистецтв у процесі вокального навчання [Текст] / Ши Цюбо // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: [Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 1 (11). – С. 141–149.