Розвиток провідних шкіл танцю в Німеччині, Швейцарії та Австрії

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті здійснено ретроспективний аналіз розвитку хореографічного мистецтва в Німеччині, Швейцарії та Австрії. Метою статті стало висвітлення розвитку провідних шкіл танцю в Німеччині, Швейцарії та Австрії, окреслення їх особливостей і визначення провідних хореографів у цих державах. На основі аналізу наукового доробку вітчизняних і зарубіжних учених висвітлено розвиток провідних шкіл танцю в німецькомовних країнах. Застосування теоретичного аналізу наукових робіт вітчизняних і зарубіжних науковців дозволило окреслити особливості провідних хореографічних шкіл Німеччини, Австрії, Швейцарії тощо. Доведено, що провідні центри сучасного хореографічного мистецтва й сьогодні знаходяться в Німеччині. Встановлено, що на початку ХХІ століття відбувається диверсифікація хореографічної освіти у світі та її спрямування на поглиблену підготовку сучасної особистості.
In the article the retrospective analysis of choreographic art in the Germanspeaking countries is carried out. The specific of choreographic schools of the outstanding choreographers of Germany, Austria and Switzerland is outlined. It is proved that today the fundamental centers of modern choreographic art are in Germany. It is defined that at the beginning of the XX-th century there is a diversification of choreographic education in the world and its direction on deepening of preparation of modern youth. It is revealed that the features of choreographic art in the German-speaking countries provide the fundamental studying of national self-identity of this or that country and creative use of modern art criticism innovations in the choreographic statements. Philippina Bausch was a German performer of modern dance, choreographer, dance teacher and ballet director. With her unique style, a blend of movement, sound and prominent stage sets, and with her elaborate collaboration with the performers during the development of a piece (a style now known as Tanztheater), she has become a leading influence in the sphere of modern dance since the 1970-s. She has created the company Tanztheater Wuppertal Pina Bausch which performs internationally. Mary Wigman was a German dancer, choreographer, notable as the pioneer of an expressionist dance, dance therapy and movement training without pointe shoes. She is considered one of the most important figures in the history of modern dance. She has become one of the most iconic figures of Weimar German culture and her work was hailed for bringing the deepest of existential experiences to the stage. The leading choreographers of the German-speaking countries have become: L. Fuller and A. Duncan, I. Laban, E. Jacques-Dalkroz (a system of «expressive gesture»), A. Appiah’s scenography (simplicity of the movements and gestures), R. Steiner (evritmiya), M. Vigman, K. Yoss, U. Forsythe, D. Noymayert and others.
Опис
Ключові слова
хореограф, хореографія, танець, хореографічна школа, мистецтво, хореографічне мистецтво, німецькомовні країни, розвиток, choreographer, choreography, dance, choreographic school, art, choreographic art, German-speaking countries, genesis
Бібліографічний опис
Солощенко, В. М. Розвиток провідних шкіл танцю в Німеччині, Швейцарії та Австрії [Текст] / В. М. Солощенко, Д. А. Титович // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2014. – Вип. 1–2 (3–4). – С. 136–145.