Змістово-структурна характеристика музичної культури молодшого школяра

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі формування музичної культури молодших школярів у початкових спеціалізованих музичних закладах. До уваги пропонується компонентна структура музичної культури учнів молодших класів, яка забезпечує розвиток емоційночуттєвої сфери, когнітивних і комунікативних якостей, творчої активності. Відтак музична культура молодших школярів у процесі фортепіанного навчання розглядається автором як складне й динамічне утворення, що передбачає розвинуті музично-слухові уявлення й виконавські навички, уміння сприймати й застосовувати музичні знання, завдяки чому набувається досвід спілкування з музичними творами та можливість їх інтерпретувати у власній виконавській діяльності. У структурі музичної культури виділені емоційно-почуттєвий, когнітивний, комунікативний, творчо-діяльнісний компоненти, розвиток яких відбувається протягом трьох етапів.
The article is devoted to the issue of the day of forming of musical culture of junior schoolchildren in the primary specialized musical establishments. The component structure of musical culture of junior schoolchildren, which provides the development of emotionally perceptible sphere, cognitive and communicative qualities, creative activity is offered. Thus the musical culture of junior schoolboys in the course of piano study is considered by the author as a complex and dynamic entity, which provides advanced musical and auditory presentation and performing skills, the ability to perceive and use music knowledge so acquired experience with musical works and the ability to interpret in their own performing activity. The structure of musical culture includes emotional and sensual, cognitive, communicative, creative and activity components, the development of which takes place over three stages. The first stage of emotional incentive is realized during the first year of the pupils and is aimed at enriching their musical ideas, ability to listen and experience music that teaches the pupil basic skills of perception of music as art. The second stage – the reproduction-accumulation – is gradually enriched the musical horizons of the pupils accumulating musical and theoretical knowledge which is intensive embodied in performing its own activity. The third stage – creative-activating – is defined by greater autonomy in music and performing activity aimed at the pupils and their preparation for the concerts, during which much attention is focused on the development of musical thinking, musical memory and executive-motor skills, increased control regime for the teacher discipline and home exercises. Thus, piano learning involves the phased development of emotional and sensory experience, cognitive and communication skills and creative activity, which is an important prerequisite for the formation of musical culture of junior schoolchildren in primary special education institutions.
Опис
Ключові слова
музична культура молодші школярі, початкові спеціалізовані навчальні заклади, musical culture of junior schoolchildren, primary special education institutions
Бібліографічний опис
Дін Юнь Змістово-структурна характеристика музичної культури молодшого школяра [Текст] / Дін Юнь // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 250–259.