Критеріальний апарат та його рівневі характеристики формування вокальної культури викладача музичного мистецтва

Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття написана з метою представлення змісту вокальної культури фахівця мистецтва та її структури. Обгрунтуванням розробки критеріїв оцінки результатів формування вокальної культури став теоретичний висновок про багаторівневості такої структури, яка забезпечується сукупністю фізичного, біологічного, психологічного, соціального та естетичного аспектів у їх взаємодії, що створює цілісність педагогічного впливу на формування професіонала. Практичне значення полягає у визначенні критеріїв і їх показників, використання яких визначає ефективність даного процесу й можливість розподілу студентів за встановленими рівнями. Це дає перспективу цілеспрямованого формування вокальної культури фахівців.
This article is written with the purpose of presenting the content of vocal culture specialist art and its structure. The urgency of the problem of formation of culture of the teacher of vocal music, the future professional, is determined by the main purpose of the pedagogical process namely, the preparation of the students for different directions of activity, the formation of their creative abilities, professional knowledge and skills. The rationale for the development of criteria for evaluating the results of the formation of vocal culture became a theoretical conclusion of a multilevel structure that provides a set of physical, biological, psychological, social and aesthetic aspects of their interaction, which creates integrity of pedagogical influence on the formation of a professional. It is noted that every aspect is designed to reveal a certain amount of influence on the professionalism of the teacher because of the functionality of his voice at his usual level (theoretical or practical) experience available in the information. Vocal culture of the future professionals of the musical art is presented as a complex phenomenon, which is characterized by a layered structure consisting of the following components: cognitive (the necessary base of the skills in mastering the vocal culture, the ability to integrate acquired knowledge in the practical performing activity); motivational-value (interest and enthusiasm for the future professionals of vocal and performing activity, knowledge of song traditions of national and international vocal schools); creative and performing (the capacity for artistic and imaginative performance of vocal works, the ability to present it to the listening audience). The practical significance lies in the definition of criteria and indicators, the use of which determines the efficiency of the process and the possibility of distribution of the students according to the established levels. Among the developed criteria are the integrity of the aesthetic and vocal teaching artistic and professional knowledge; maturity value of aesthetic orientations; maturity of persistent interest in cognitive activity in the sphere of musical art; musical intellectual experience of the students; the presence of a vocal concert and performing experience; awareness of the theory and techniques of vocal training. These statements provide the perspective and conclusions of purposeful formation of vocal art culture of professionals.
Опис
Ключові слова
вокальна культура, структура вокальної культури, критерії оцінки вокальної культури, викладач музичного мистецтва, vocal culture, structure of vocal culture, criteria for assessing the vocal culture, teacher of music
Бібліографічний опис
Чжу Цзюньцяо Критериальный аппарат и его поуровневые характеристики формирования вокальной культуры преподавателя музыкального искусства [Текст] / Чжу Цзюньцяо // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 191–200.