Регіональні особливості підготовки вчителів хореографії в країнах пострадянського простору

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено сучасний стан хореографічно-педагогічної освіти в країнах пострадянського простору; окреслено регіональні особливості підготовки майбутніх учителів хореографії у вищих навчальних закладах Республік Біларусь, Молдова, Казахстан, Російській Федерації та Україні; визначено місце казахського та мордовського народного танцю в загальному змісті освітніх програм з хореографії в Республіці Казахстан та Російській Федерації.
The article highlights the current state of choreographic and pedagogical education in the countries of the former Soviet Union. The author defines the regional peculiarities of training choreography teachers in higher educational institutions of the republic Byelorussia, Moldova, Kazakhstan, the Russian Federation and Ukraine. The role of Mordovian and Kazakh folk dance in the general sense of dance educational programs in Kazakhstan and Russia is outlined. The author admits that the Republic of Belarus has two universities on the basis of which the choreographic and pedagogical training takes place while in the Republic of Moldova there is one higher educational institution of such direction. In Ukraine choreographic and pedagogical education is carried out in about twenty universities in almost every regional center. In the European part of the Russian Federation there are seven universities offering choreographic and pedagogical training and two universities in the south-east of Western Siberia and the Urals. In Kazakhstan choreographic and pedagogical education is carried out in two economic-geographical regions: Western Kazakhstan on the basis of five universities and southern Kazakhstan on the basis of one higher educational institution. The author mentions that Post-Soviet space is a special social and political reality, which is due to the integrity of the controversial common historical development countries within the Soviet Union. The analysis of ministerial documents and websites of the universities in the former Soviet countries allows asserting that the Republic of Belarus, Kazakhstan, Moldova and the Russian Federation and Ukraine have got pedagogical universities which train the teachers of choreography. In conclusion the author says that in the content of the curriculum of choreography of Kazakhstan «The Kazakh dance» occupies a special place which is a major, independent, specialized subject in basic cycle of choreographic education. The students of choreography can get acquainted with the samples of Kazakh dance while studying these subjects: «History of Kazakh and foreign dance», «Choreographic heritage» and others.
Опис
Ключові слова
пострадянський простір, хореографічно-педагогічна освіта, Республіка Казахстан, Російська Федерація, post-Soviet space, dance, teacher education, Kazakhstan, Russian Federation
Бібліографічний опис
Горських, Ю. В. Регіональні особливості підготовки вчителів хореографії в країнах пострадянського простору [Текст] / Ю. В. Горських // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 50–60.