Особливості запровадження хореографічної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті розглянуто особливості запровадження хореографічної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Залучення до навчального процесу в школі варіативних модулів із використанням елементів хореографії було підставою запровадження другої спеціальності «Хореографія». Метою запровадження спеціальності «Хореографія» було формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до реалізації варіативних модулів з елементами хореографії з присвоєнням відповідної кваліфікації 014 Середня освіта «Фізична культура. Хореографія». У статті розглянуто особливості хореографічної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Обґрунтовано необхідність запро-вадження в освітній процес у педагогічному виші спеціальності 014 Середня освіта «Фізична культура. Хореографія», яка дозволить отримати бакалаврам додаткову кваліфікацію з метою забезпечення готовності майбутніх учителів фізичної культури до залучення у шкільний навчальний процес варіативних модулів із використанням елементів хореографії.
The article states that in updated curriculum of the school subject “Physical Culture”, approved by the decision of the Collegium of the Ministry of Education and Science of Ukraine, August 4, 2016, it is envisaged to involve in the physical education classes the variational modules with elements of choreography and musical-rhythmic movements (“Choreography”, “Aerobics”, “Step-aerobics”, “Aqua aerobics”). Based on the analysis of the updated curriculum "Physical Culture" for general education institutions, it can be concluded that the teacher of physical culture of a modern school should have necessary knowledge and skills in choreographic training, be able to show the elements of choreography and musical-rhythmic movements, which is very important for the implementation of the variational modules in the process of professional activity. With the aim of forming of the future physical culture teachers’ readiness for the implementation of variational modules with elements of choreographic training in the educational process of the future physical culture teachers, disciplines of professional-practical training of the specialization “Choreography” have been introduced, training-methodological complexes on professional-practical training have been improved and selective educational discipline “New technologies in physical education” have been developed. The aim of the introduction of the specialty “Choreography” was forming of the future physical culture teachers’ readiness for the implementation of variational modules with elements of choreography. It can be argued that ensuring the qualitative training of physical education specialists by introducing a double specialty 014 Secondary education (Physical culture. Choreography) and assigning of qualification “Teacher of physical culture and choreography” to graduates-bachelors will contribute to the growth of their competitiveness in the labor market.
Опис
Ключові слова
хореографічна підготовка, готовність, вчитель фізичної культури, кваліфікація, варіативні модулі, choreographic training, readiness, teacher of physical culture, variational modules
Бібліографічний опис
Бермудес, Д. В. Особливості запровадження хореографічної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури [Текст] / Д. В. Бермудес // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 1 (9). – С. 13–21.