Актуальні питання мистецької освіти та виховання
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Актуальні питання мистецької освіти та виховання за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 257
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Діалог культур у психолого-педагогічному осмисленні(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Бех Іван Дмитрович; Bekh Ivan DmytrovychРеалізується можливість підняття ідеї діалогу культур в ранг методологічного принципу дидактичної спрямованості. Пропонується розмежувати два типи розуміння культури. Подається диференціація кроскультурного діалогу (діалогу по історичній вертикалі) і транскультурного (міжкультурного) – діалогу по часовій горизонталі. Розглядаються дві стратегії розгортання транскультурного діалогу в освітньому процесі.Документ Edukacja artystyczna a wychowanie – problemy XXI wieku(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Качмаркевич Марія; Kachmarkevych MariiaThe article in its three thematic sections devoted to issues related to the history and traditions of art education, to predict the changes that bring with them modern times. The internal and external factors affecting the canon of art education are analyzed. It is these problems in almost all countries is becoming a major source of debate related to the introduction of new forms and methods of teaching, as well as disputes about the need to increase attention to education through art in view of the growing aggressiveness of the youth. The author pays attention to the role of the arts in the education of the younger generation, on the scope and feasibility of new educational programs, especially those related to music on a modern vision of musical training in a variety of its forms and the many original programs, to increase the share of arts in teaching children and young people with special needs – both mental and physical. In our opinion, the ideas proposed in the article can stimulate expansion of the subjects educational programs to create new models of learning.Документ Принципи та методи розвитку вокально-інтонаційної культури учнів початкової школи(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Токмань Анна Володимирівна; Tokman Anna VolodymyrivnaУ статті розкрито значення вокльно-інтонаційної культури як найважливішої складової процесу підготовки учнів початкової школи, а також окремі основні принципи, методи й методики роботи з розвитку вокально-інотонаційної культури учнів початкової шкли. Крім того, в статті обумовлено виокремлення таких складових процесу вокального розвитку молодших школярів: формування мотивації навчання співам,; формування художньо-технічних і художньо-виконавських умінь і навичок; формування слухової культури. Обґрунтовано доцільність комплексної роботи з розвитку вокальних якостей учнів, під час якої всі компоненти будуть рзвиватись одночасно й систематично.Документ Конкретизація педагогічних принципів у фаховій підготовці майбутніх учителів хореографії(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Пилипенко Аліна Іванівна; Pylypenko Alina IvanivnaУ статті здійснено теоретичне обґрунтування та конкретизація педагогічних принципів, які доцільно комплексно використовувати у фаховій підготовці майбутнього вчителя хореографії. Виокремлено педагогічні принципи, якими найчастіше керуються викладачі хореографічних дисциплін (поєднання традицій і новаторства, системності й послідовності навчання, індивідуалізації та диференціації, наочності, поєднання вербальних і невербальних факторів впливу, руху від простого до складного, багаторазового повторення й варіативності, міцності знань і вмінь, - міжпредметних зв’язків. Наголошено, що в підготовці вчителя хореографії конкретизація педагогічних принципів дозволяє утворити струнку систему, цілісну єдність, що виявляється в їх тісному взаємозв’язку та взаємозалежності. Тому в практичній діяльності необхідно орієнтуватися не на окремі педагогічні принципи, а на їх систему, яка забезпечує оптимізацію процесуального та змістового перебігу навчальної діяльності студентівхореографів. Творче використання педагогічних принципів у хореографічній освіті відповідно до конкретних умов навчально-пізнавальної діяльності студентів забезпечує ефективність усього дидактичного процесу підготовки майбутнього фахівця в галузі хореографії.Документ Музична творчість Вітольда Лютославського як фактор натхнення в культурній освіті дитини (до 200-річчя з дня народження композитора)(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Кісєль Мірослав; Kisiel MiroslavУ статті визначається сутність сучасного мистецтва, становлення якого відбувається в середині ХХ століття. Композиторська творчість цього періоду відрізняється складністю музичної мови, що прийнято вважати занадто важким для сприйняття дітьми. У статті зроблено спробу зруйнувати ці стереотипи на прикладі використання в музичному вихованні маленьких дітей творів Вітольда Лютославського, одного з найвидатніших польських композиторів, яскравого представника сучасного музичного мистецтва. У наступних розділах статті висвітлюються деякі аспекти життя, творчості й педагогічної спадщини композитора. Представлений матеріал включає його біографічні дані, інформацію про музичну творчість і педагогічну діяльність. Увагу сконцентровано на аналізі творів Лютославського, призначених для дітей. Підкреслюється велике значення імпровізації в становленні маленьких музикантів. Остання частина статті присвячена опису одного з інноваційних підходів до музичної освіти Ad libitum, який є альтернативною пропозицією в дитячій музичній педагогіці.Документ Akceptacja dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników(2013) Браславська-Хак Мирослава; Braslavska-Khak MyroslavaУ статті висвітлено думку багатьох сучасних педагогів і психологів соціальна інтеграція здорових людей та інвалідів, яка має починатися ще в дитинстві. Показано, що в цьому віці діти із задоволенням приймають усе нове, діти дошкільного віку схильні до наслідування. Проаналізовано дослідження щодо соціальної інтеграції людей з обмеженими можливостями, які стосуються дітей шкільного віку або дорослих. Доведено необхідність вирішення проблеми взаємовідносин здорових дітей та інвалідів. З’ясовано питання про те, чи функціонують стереотипи й забобони щодо людей з обмеженими можливостями й серед дітей дошкільного віку, які виховуються як у інтеграційних дитячих садах, так і громадських.Документ Еволюція змісту хореографічного виховання в системі позашкільної освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Левенець Вікторія Іванівна; Levenets Viktoriia IvanivnaУ статті досліджено та проаналізовано становлення позашкільної освіти й еволюція змісту хореографічного виховання в системі позашкільної освіти на прикладі комунального закладу Сумського Палацу дітей та юнацтва. Розкрито поняття «еволюція», «позашкільна освіта», «хореографічне виховання».Документ Pedagogika muzyki z perspektywy historycznej(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Грусєвіч Мірослав; Hrusievich MiroslavПедагогіка музики як самостійна наука знаходиться в стадії кристалізації, спроб дефініціювання методологічних основ і дій, що призводять до офіційного її визнання як повноправної субдисципліни педагогічних наук. Зауважимо, що сама галузь і рефлексія щодо учіння й навчання музики згромадили значний доробок. Стаття є спробою оглянути кілька істотних для сьогодення проблем в історичній перспективі. Між іншими звернемося до проблеми співвідношення поміж професійною та загальною музичною освітою, залежності між розвитком педагогічної думки і практикою навчання музики. На маргінесі цього питання спробуємо визначитись, чим є і в чому проявляється розвиток музичної освіти та яким є її сучасний стан. Замислимося над інноваціями в музичній освіті як гарантії її відповідності й розглянемо, наскільки сучасні дискусії щодо змісту музичної підготовки виникають з актуальних суспільно-культурних перемін, а наскільки мають понадчасовий вимір. Базовий умовивід призводить до висновку, що по суті істотні для музичної освіти проблеми здавна знаходяться в центрі уваги. Наголосимо, що розвиток освітньої думки та практики, безсумнівно, носить спіральний характер, тому ми постійно згадуємо розв’язання, що колись уже функціонували, пристосовуємо їх до сучасності, розвиваємо й переробляємо думки наших попередників, повертаємося до питань, уже поставлених раніше, аби спробувати відповісти на них по-новому.Документ Тенденції розвитку системи неперервної освіти в ХХІ столітті(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Маруфенко Олена Вікторівна; Marufenko Olena ViktorivnaСтаття присвячена проблемам неперервної освіти як глобальної світової освітянської тенденції сьогодення. Автор відзначає, що глобалізаційно-інтеграційна ситуація, яка склалася у світовому суспільстві другої половини ХХ століття, поставила едукологічні проблеми на рівень соціально-економічних і політичних. Автором розглядаються наслідки науково-технічної революції в освітянській сфері, що знайшли відображення в радикальних змінах професійнокваліфікаційного складу населення. Підкреслюється, що імперативом сьогодення є необхідність постійного неперервного навчання. Аналізуються поняття «освіта впродовж життя» та «навчання протягом усього життя». Визначається низка проблем щодо реалізації «освіти впродовж життя» у практику сьогодення. Надаються основні стратегічні характеристики освітянської системи ХХІ століття: експансія, інновація та інтеграція. Автором наголошується увага на інтеграційному характері світової освітянської системи під час глобалізації сучасного суспільства та акцентується своєчасність процесів солідарності, що поєднуються; співробітництва, що дає силу; конкуренції, що дає стимул. Здійснюється порівняльний аналіз змістовного наповнення понять «навчання впродовж життя» та «освіти впродовж життя». Особливістю сучасного етапу розвитку національної освітянської системи є перехід від парадигми освіти впродовж життя до парадигми навчання впродовж життя, коли людина стає суб’єктом освіти впродовж життя в навчанні впродовж життя. Передумовою освіти впродовж життя визначається навчання впродовж життя, яке розуміється як цілісна й інтегрована стратегія, що спрямована на виконання адаптаційних і творчих функцій індивідів та сприяє безупинному поліпшенню якості особистого й колективного життя.Документ Особистісно-орієнтовані дослідження педагогічної реальності: методологія, досвід, перспективи(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Лещенко Марія Петрівна; Leshchenko Mariia Petrivna; Сулаєва Наталія Вікторівна; Sulaieva Nataliia ViktorivnaУ статті висвітлено загальні положення реалізації науковопедагогічного дослідження, що включає аналіз базових категорій, визначення логіки, послідовності та якісної наповнюваності пошукових дій. Представлено характеристики наукового аналізу; педагогічного дослідження як одного з видів наукового; номотетичного та ідеографічного підходів до дослідження зв’язків між фактами, явищами освітньої реальності; кількісних та якісних стратегій дослідження; напрямів якісних досліджень: етнографічного, ситуаційного та історичного. На прикладі дослідження впливу неформальної мистецької освіти на особистіснопрофесійний розвиток учасників українського народного хору «Калина» Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка схарактеризовано особливості використання комплексного підходу до вивчення педагогічного явища.Документ Концептуальні аспекти підготовки магістрів музичного мистецтва(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Єременко Ольга Володимирівна; Yeremenko Olha VolodymyrivnaУ публікації висвітлено теоретико-методологічні основи підготовки магістрів музичного мистецтва в педагогічних університетах. Розкрито сутність і проаналізовано теоретичні підходи до підготовки фахівців із музичного мистецтва. Підкреслюється, що підготовка магістрів музичного мистецтва ґрунтується на теоретичних ідеях щодо національної парадигми підготовки фахівців із музичного мистецтва, гуманістичної основи музичного навчання, аксіологічних підходів до навчання музикантів-педагогів, екзистенційно-емоційного напряму мистецького навчання та його акмеологічної спрямованості, а також прогностичних орієнтирів фахової підготовки. Обґрунтовано провідні узагальнені позиції щодо визначеної ролі консолідаційного підходу як теоретичної основи означеної підготовки.Документ Інтеркультурне виховання дітей на Близькому Сході засобами хореографії(2013) Ніколаї Галина Юріївна; Nikolai Halyna Yuriivna; Колесник Михайло Сергійович; Kolesnyk Mykhailo SerhiiovychУ статті висвітлюється інтеркультурне виховання дітей на заняттях хореографії в країнах Близького Сходу. Як приклад виступає Ліванський театр «Caracalla», що безумовно поєднує в собі вікові традиції аутентичного арабського танцю та сучасні тенденції розвитку світової хореографії. Дається визначення поняття «інтеркультурного» виховання. Обґрунтовується значення та важливість формування основ інтеркультурного виховання, залучаючи дітей до культур інших народів, використовуючи технології віховання засобами хореографії.Документ Міжнародна співпраця шкіл і вищих навчальних закладів як чинник ровитку музичної освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Дулінська Богна; Dulinska BohnaУ статті розглянуто три найбільш популярні форми міжнародних музичних зустрічей, їх позитиви і негативи, що позначуються на діяльності як педагогів, так і їх учнів. Окремо розглянуті розповсюджені нині міжнародні музичні майстер-класи, що користуються популярністю серед музичних шкіл та академій. Увага приділена організаційним особливостям міжнародних інструментальних конкурсів, показано їх позитивний вплив на формування виконавської майстерності учнів і студентів. Висвітлено співпрацю вищих музичних шкіл в межах програми Erasmus, що відкриває для студентів міжнародний освітній та мистецький простір.Документ Інтеграція видів навчальної діяльності на уроках музики в початкових класах(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Данько Наталія Павлівна; Danko Nataliia PavlivnaУ статті розглядаються різні види навчальної діяльності на уроках музики в початкових класах загальноосвітньої школи, їх інтеграція з видами мистецтва. Основними видами діяльності, які пропонуються учням на уроках музики, є: пізнавальна, ігрова, практична, творча. Серед практичної діяльності важливе місце займає сприйняття творів мистецтва, самостійне виконання навчальних, творчих завдань, отримання позитивного досвіду музичної виконавської діяльності. Оскільки для молодших школярів характерною є швидка втомлюваність, необхідно постійно вчасно змінювати види діяльності на уроках, що дає можливість тримати увагу й формувати стійкий інтересучнів, уникаючи їх перевантаження. Для нашого дослідження актуальною є проблема використання різних видів діяльності на уроках музики в початкових класах. Проаналізувавши програми «Музика» для загальноосвітніх шкіл (початкова ланка), ми визначили відмінності, що полягають у концепціях, цілях, завданнях, видах діяльності.Документ The Organ in France After the Revolution: the Genesis of a Legendary Organ School(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Массалья Лука; Massalia LukaThe organ was one of the victims of the French Revolution. The music of the great French classical authors and the instruments built by François-Henri Clicquot were a summit in the history of the organ in France, but with the Revolution the organ was seen as anti-bourgeois, inextricably linked to the two great enemies of ordinary people: the Church and the aristocracy.Many organs were destroyed or abandoned because of the mere fact of being accommodated in churches, while those who were spared it was thanks to the work of organists who – when the churches were transformed into halls for the popular republican festivities – fit themselves to meet the request from the public of simple music, accessible to everyone: dances and variations on the most famous revolutionary marches, pieces in operistic style (opera was the most popular music genre at the time). The organ, previously religious, liturgical, polyphonic and harmonic, became melodic, secular, orchestral and descriptive.Документ The Value of Music in Education of the Young Generation(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Кісєль Мірослав; Kisiel MiroslavA motif of educating and teaching values present in this article constants aspirations of a teacher and of a learner to commune with, to percept and interpercept musical compositions and to develop the ability to understand all those phenomena. The author of the article argues that the music has great impact on the development and education of children. It influences the spiritual life of individuals and organizes thoughts, ideas, experiences and values. All the forms of musicianship can be used to develop creativeness among children, to form their expression and the creative attitude. Parents, teachers, trainers, and class tutors should try to meet this natural need of creating, expression and realization by creation of appropriate conditions, encouraging and supporting a children’s development and musicality. The joy of working together, creating, listening and experiencing the music will survive many years in a children’s memory and it will result in their future adult life.Документ Перспективи використання позитивного польського досвіду модернізації хореографічної освіти в Україні(2013) Повалій Тетяна Леонідівна; Povalii Tetiana LeonidivnaУ статті окреслюються стратегії розвитку хореографічної освіти в Польщі (збереження національних танцювальних традицій, розвиток сучасної хореографії, розвиток хореографії в контексті мистецької освіти); виділяються проблеми мистецької освіти в Польщі, зокрема хореографічної; розглядаються прогностичні орієнтири впровадження в нашій країні досвіду Польщі щодо модернізації хореографічної освіти (на європейському, державному та інституційному рівнях).Документ Національна фортепіанна школа як феномен музичної освіти(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013) Гуральник Наталія Павлівна; Huralnyk Nataliia PavlivnaУ статті розглядаються деякі особливості функціонування фортепіанної школи як музично-педагогічної галузі в системі наукового пізнання. Автором виокремлено низку особливостей школи в мистецтві: наслідування майстерності вчителя в безпосередньому професійному спілкуванні з ним; проведення конкурсів, фестивалів для вияву талановитої молоді; зосередження учнів навколо лідера школи, особистості талановитого педагога; домінантність традиції; спільний для всіх членів колектива школи стиль діяльності; відсутність конфронтації програм окремих лідерів завдяки відкритості тощо. Усі ці особливості безпосередньо відображаються у фортепіанній школі. Автор статті привертає увагу до діяльності В. Барвінського, одного з блідерів Львівської фортепіанної школи.Документ Формування навичок свідомого інтонування через практику настроювання клавішних інструментів у історичних системах темперацій: педагогічний досвід Польщі(2013) Топоровський Марек; Toporovskyi MarekУ статті представлено проект, основною метою якого є вдосконаленя інтонаційних навичок у представників струнносмичкових і духових інструментів за допомогою вправляння в настроюванні клавесину. Висвітлюється польсько-український вимір співпраці – презентація та майстеркурси в межах фестивалю «Майстерня барокової музики» (Львів, 2013). Ідея проекту передбачає напрацювання засобів і способів дій, що уможливлюють подальше врахування такого типу вправ у навчальній дисципліні «Формування слуху». Стаття містить також практичі вказівки стосовно реалізації основних історичних темперацій.Документ Art Therapy as a Form of Education and Integration of Children and the Youth in Risk Society(2013) Бялобжеска Катажина; Bialobzheska KatazhynaУ статті зроблено спробу описати детермінанти підтримки та надання допомоги дітям і молоді в суспільстві ризику засобами арттерапії. Автор розглядає арт-терапію як вид психотерапії, що набирає популярності, усе частіше використовуються в немедичному середовищі, у тому числі в роботі з дітьми та молоддю, які потребують підтримки в психолого-педагогічних установах, громадських центрах, терапевтичними агентами, які беруть участь у реабілітації та вихованні соціально дезадаптованих осіб тощо. У статті підкреслюється необхідність професіоналізації при наближенні до ключових питань арт-терапії в контексті теорії та практики.