Перегляд за Автор "Labunets Viktor"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Methodological Features of Junior Schoolchildren’s Cognitive Competence Formation in the Process of Music Education(2023) Labunets Viktor; Лабунець ВікторThe article actualizes the problem of methodological features of junior schoolchildren’s cognitive competence formation in the process of music education. It is noted that introduction of a complex of various methodological tools with the aim of clarifying multifaceted scientific contradictions effectively influences the process of music education. Attention is focused on the fact that formation of the cognitive competence of the younger generation is an important scientific problem, the development of which is based on significant results of scientific research. It is argued that the methodological features of formation of the investigated phenomenon are determined by three groups of methods, in particular: stimulation of interest in musical phenomena; cognitive and demonstration methods; methods of creating search and heuristic situations.The materials of the article make it possible to generalize that the methods of stimulating interest in musical phenomena (comparison and intonation‐thematic processing of musical images, etc.); cognitive and demonstration methods (figurative explanations and demonstration of musical works, emotional impact on students); methods of creating search‐heuristic situations (multivariate perceptions of musical works, artistic‐emotional drama, musical‐creative tasks) have a positive effect on the formation of cognitive competence of junior schoolchildren by means of musical art.Документ Мистецько‐пізнавальна компетентність молодших школярів у контексті культуротворчого підходу(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2022) Лабунець Віктор; Labunets ViktorУ публікації актуалізовано проблему мистецько‐пізнавальної компетентності учнів початкової школи на основі культуротворчого підходу. Аргументовано його важливість як теоретико‐методологічного підґрунтя мистецько‐освітнього процесу, адже його реалізація забезпечує набуття особистісного досвіду ціннісного ставлення до світу, переживання явищ навколишньої дійсності. Розглянуто науковий доробок з досліджуваної проблеми з точки зору філософської, соціологічної, психологічної, педагогічної наук, а також мистецької педагогіки. Констатовано, що пізнання об’єктивної реальності є процесом творчого відображення її у свідомості людини. Подається розуміння мистецько‐пізнавальної компетентності як спроможності учня ефективно реалізовувати власні художні та естетичні можливості задля отримання результату мистецької діяльності.