Формування готовності майбутніх психологів до використання засобів естетотерапії у професійній діяльності: практико зорієнтований аспект

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Статтю присвячено висвітленню особливостей програми для майбутніх психологів «Основи естетотерапії у професійній діяльності психолога: особистісне і професійне зростання». Підкреслено значущість її опанування студентами для подальшогорозвитку їхньої професійної компетентності під час консультативної допомоги і психосоціальної підтримки. За результатамиформувального етапу педаго¬гічного експерименту доведено, що підвищення рівня готовності майбутніх психологів до використання засобів естетотерапії буде ефективним за умови упровадження у професійну підготовку майбутніх психологів програми «Основи естетотерапії у професійній діяльності психолога: особистісне і професійне зростання».
The article presents the results of the pedagogical experiment to identify the professional readiness of the future psychologists to use art-therapy work with different categories of the population. The criteria, indicators and levels of formation of future psychologists in the use of funds in professional activities are revealed. The article is devoted to coverage of pedagogical conditions of future psychologists’ readiness formation for using art therapy in professional activities. The programs for students-psychologists “Fundamentals of art therapy in professional psychologist” are characterized. The importance of students’ competences further professional development and their subsequent professional realization are emphasized. According to the results of consulting stage of the pedagogical experiment it is proved that raising the level of the use of art therapy means by the future psychologists would be subject to effective development and implementation of training in pedagogical conditions. Currently, it becomes relevant the issue of formation of value attitude to health by involving in the educational process various kinds of artistic and creative activities in the form of art therapy techniques, based on the mobilization of the creative potential of human internal mechanisms of self-regulation and healing. This type of psychotherapy involves a lot of other types, such as psychotherapy, play therapy, psychodrama, music, dance therapy, symbol drama. An important component of social development, the condition and stability of society is the basis of physical and psychological health. In this context, the important role is played by the impact of different kinds of art on the emotional and sensual sphere of creating a personality for her psychological comfort and disclosure of creative potential. Such influence has art therapy, which is defined as a system of integrative therapy, which involves treatment of color, movement, drama, drawing, sound, etc. and carries the tools of preserving the integrity of the person, his/her spiritual core. With no contraindications, art therapy can be used not only in therapy but also in teaching activities and social work.
Опис
Ключові слова
естетотерапія, art therapy, майбутні психологи, future psychologists, професійна діяльність, professional activity, готовність, readiness, програма, author’s program, педагогічні умови, pedagogical conditions, професійна компетентність, pedagogical conditions, психосоціальна підтримка, professional competence
Бібліографічний опис
Ратєєва, В. О. Формування готовності майбутніх психологів до використання засобів естетотерапії у професійній діяльності: практико зорієнтований аспект / В. О. Ратєєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 125–132.