Особливості розвитку дрібної моторики у дітей з особливими освітніми потребами
Вантажиться...
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкрито особливості розвитку дрібної моторики у дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах сучасного освітнього процесу. Зазначено, що дрібна моторика рук – це різноманітні рухи пальцями і долонями. Констатовано, що розвиток дрібної моторики веде за собою розвиток мовлення; робота з розвитку дрібної моторики дозволить поліпшити і прискорити не тільки розвиток дрібної моторики рук, а й мовленнєвий розвиток дітей з інтелектуальними порушеннями. Обґрунтовано, що тренування рухів пальців і кисті рук сприяє поліпшенню артикуляційних рухів, готує кисть руки до письма, і є потужним засобом, який підвищує працездатність кори головного мозку і стимулює розвиток мислення дитини.
The article reveals the peculiarities of the development of fine motor skills in children with intellectual disabilities in the conditions of the modern educational process. It is noted that the fine motility of the hands is a variety of movements of the fingers and palms. It was established that the development of fine motor skills leads to the development of speech; work on the development of fine motor skills will improve and accelerate not only the development of fine motor skills of the hands, but also the speech development of children with intellectual disabilities. It is substantiated that training the movements of the fingers and the brush of the hands improves articulatory movements,60 prepares the brush of the hand for writing, and is a powerful tool that increases the efficiency of the cerebral cortex and stimulates the development of the child’s thinking.
The article reveals the peculiarities of the development of fine motor skills in children with intellectual disabilities in the conditions of the modern educational process. It is noted that the fine motility of the hands is a variety of movements of the fingers and palms. It was established that the development of fine motor skills leads to the development of speech; work on the development of fine motor skills will improve and accelerate not only the development of fine motor skills of the hands, but also the speech development of children with intellectual disabilities. It is substantiated that training the movements of the fingers and the brush of the hands improves articulatory movements,60 prepares the brush of the hand for writing, and is a powerful tool that increases the efficiency of the cerebral cortex and stimulates the development of the child’s thinking.
Опис
Ключові слова
розвиток, дрібна моторика, діти з інтелектуальними порушеннями,, освітній процес, development, fine motor skills, children with intellectual disabilities, educational process
Бібліографічний опис
Маслюк Л. Особливості розвитку дрібної моторики у дітей з особливими освітніми потребами [Текст] / Л. Маслюк ; науковий керівник Т. Дегтяренко // Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: С. М. Кондратюк, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.] . – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. – Вип. 11, т. 1. – С. 59–65.