Концептуально-організаційні аспекти впровадження інклюзивної освіти в республіці Молдова
Вантажиться...
Файли
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Автором статті розглянуто питання організації інклюзивної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах Республіки Молдова. Стаття містить опис ключових позицій освітньо-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами. У статті представлено рівні організації інклюзивної освіти в межах впровадження Програми розвитку інклюзивної освіти в Республіці Молдова, провідною метою якої, є формування компетенцій соціальної інклюзії. Досягнення цієї мети вимагає командного підходу фахівців, залучених в цей процес, особливо на початку входження дітей з особливими освітніми потребами в соціокультурне середовище, полегшуючи адаптацію до навчального процесу і до групи однолітків з типовим розвитком
The author of the article considers the organization of inclusive education in secondary schools of the Republic of Moldova. The article describes the key positions of the educational process of children with special educational needs. The article presents the levels of organization of inclusive education within the implementation of the Program for the development of inclusive education in the Republic of Moldova, the main purpose of which is the formation of competencies of social inclusion. Achieving this goal requires a team approach of professionals involved in this process, especially at the beginning of the entry of children with special educational needs into the socio-cultural environment, facilitating adaptation to the learning process and to a group of peers with typical development
The author of the article considers the organization of inclusive education in secondary schools of the Republic of Moldova. The article describes the key positions of the educational process of children with special educational needs. The article presents the levels of organization of inclusive education within the implementation of the Program for the development of inclusive education in the Republic of Moldova, the main purpose of which is the formation of competencies of social inclusion. Achieving this goal requires a team approach of professionals involved in this process, especially at the beginning of the entry of children with special educational needs into the socio-cultural environment, facilitating adaptation to the learning process and to a group of peers with typical development
Опис
Ключові слова
діти з особливими освітніми потребами, інклюзія, адаптація, шкільна адаптація, соціальна адаптація, children with special educational needs, inclusion, adaptation, school adaptation, social adaptation
Бібліографічний опис
Раку, І. Концептуально-організаційні аспекти впровадження інклюзивної освіти в республіці Молдова [Текст] / І. Раку // Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців : збірник наукових праць. – Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2021. – Вип. 9, т. 1. – С. 117–121.