Кривонос Ольга БорисівнаKryvonos Olha Borysivna2020-02-242020-02-242019Кривонос, О. Б. Проблеми дидактичної адаптації студентів педагогічного університету [Текст] / О. Б. Кривонос // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 9 (93). – С. 185–195. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.09/185-195.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8535Метою статті є аналіз наукових джерел та власних досліджень щодо проблем дидактичної адаптації студентів педагогічного університету. Такими проблемами виявилися: відмінність між шкільною та вузівською формами та методами організації навчального процесу, виховної та наукової роботи; недостатньо сформовані в загальноосвітній школі загально-навчальні вміння, тобто вміння вчитися (шукати необхідну інформацію, аргументувати її, виділяти головне, робити висновки, аргументувати власну думку тощо); недостатньо сформовані вміння самостійно працювати, готуватися до семінарських та практичних занять; великий обсяг навчального матеріалу; складності наукової мови при роботі з науковою літературою; велике навчальне навантаження.The aim of the article is to analyze scientific sources and own research on the problems of didactic adaptation of pedagogical university students. Didactic adaptation is defined as students’ adaptation to new forms and methods of study in higher education institutions, control and pedagogical requirements. It is considered by many researchers as one of the most important problems of higher education pedagogy. When studying didactic adaptation of a freshman, it should be borne in mind that adaptation is an interaction of two mutually adaptive structurally complex systems – personality and social environment. It consists of two interrelated essential aspects – psychological readiness (the need for further pedagogical activity) and general educational readiness (having the necessary knowledge of the basic sciences in general). Didactic adaptation includes two blocks: general (specific features of students’ education in higher school); methodological (teaching methodology and whole organization of the pedagogical process). The problems of didactic adaptation of the students of the junior courses of the Pedagogical University were: difference between school and university forms and methods of organization of the educational process, educational and scientific work; insufficiently formed in the secondary school general educational skills, i.e. ability to learn (to seek necessary information, to argue it, to highlight the main things, to draw conclusions, to reason their own opinion, etc.); insufficiently formed skills to work independently, to prepare for seminars and practical classes; large amount of educational material; complexity of scientific language when working with scientific literature; large workload.ukадаптаціядидактична адаптаціяпсихологічна адаптаціяпроблеми дидактичної адаптаціїорганізація навчального процесустуденти педагогічного університетуadaptationdidactic adaptationpsychological adaptationproblems of didactic adaptationorganization of educational processstudents of the pedagogical universityПроблеми дидактичної адаптації студентів педагогічного університетуProblems of Didactic Adaptation of Pedagogical University StudentsArticle0000-0001-8076-325910.24139/2312-5993/2019.09/185-195