Мельник Вероніка МиколаївнаMelnyk Veronika Mykolaivna2025-11-062025-11-062025Мельник В. Розлади аутистичного спектра як вид дизонтогенезу у контексті сучасної спеціальної психології [Текст] / В. Мельник // Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. С. Б. Кузікова, редкол.: А. В. Вертель, А. Н. Гірняк, І. А. Гуляс та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 1. – С. 86–89. – DOI: 10.32782/psyspu/2025.1.15https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17593Стаття розкриває поняття розладів аутистичного спектра через підхід спеціальної психології, – це галузь психологічної науки, яка має тісні міждисциплінарні зв’язки з такими напрямами психології: загальна, вікова, педагогічна, психофізіологія та навіть нейропсихологія. Зазначено, особливість роботи спеціальних психологів полягає у співпраці з іншими педагогічними і медичними фахівцями у процесі допомоги людям з різноманітними порушеннями розвитку, зокрема особам з аутизмом.У роботі подано структуру найвидатніших вчених сучасної вітчизняної наукової теорії та практики, яка ґрунтується на базі спеціальної психології за кількома сферами діагностичної та корекційно-розвиткової діяльності. Спеціальні психологи мають вивчати засоби сенсорної інтеграція, створення сенсо-моторного профілю осіб з аутизмом; знати про методи активізації мовлення через вербальні та альтернативні засоби комунікації.У статті розкривається зміст розладів аутистичного спектру як варіанту дизонтогенезу, який характеризується дисбалансом психічних процесів, труднощами в когнітивний діяльності, соціальній взаємодії та комунікації у різних ситуативних контекстах. Найзначнішою ознакою визначено наявність обмеженої кількості повторюваних моделей поведінки, інтересів і алгоритму дій. Тому негативним наслідком таких поведінкових проявів людини з РАС стає утруднений освітній процес, що унеможливлює повноцінну адаптацію дитини в колективі однолітків. Психологічний супровід передбачає співпрацю спеціального психолога з іншими фахівцями в закладах дошкільної та загальноосвітнього рівня освіти для розуміння психічного стану дитини з аутизмом, її когнітивних здібностей, можливість запуску писемного мовлення, організації навчальної діяльності.Вирішальну роль має злагодженість диференціальної діагностики та психологічної підтримки у ході супроводу людей з аутизмом протягом життя.The article discusses the concept of autism spectrum disorders through the approach of special psychology, that is a branch of psychological science that has close interdisciplinary links with areas such as general psychology, developmental psychology, pedagogical psychology, psychophysiology, and even neuropsychology. The article highlights that the work of special psychologists involves collaboration with other pedagogical and medical professionals in assisting individuals with various developmental disorders, including those with autism.The paper presents the structure of the most prominent scientists of modern domestic scientific theory and practice, which is based on the basis of special psychology in several areas of diagnostic and correctional and developmental activities. Special psychologists should study the means of sensory integration, the creation of a sensorimotor profile of persons with autism; know about methods of activating speech through verbal and alternative forms of communication.The article elaborates on the content of autism spectrum disorders as a variant of dysontogenesis, characterized by an imbalance in mental processes, difficulties in cognitive activities, social interaction, and communication in various situational contexts.The most significant feature identified is the presence of a limited number of repetitive patterns of behavior, interests, and action sequences. Therefore, the negative consequence of such behavioral manifestations in individuals with ASD is the difficulty they face in the educational process, which hinders their full adaptation to a peer group. Psychological support involves collaboration between special psychologists and other professionals in preschool and general education institutions to understand the mental state of children with autism, their cognitive abilities, the possibility of initiating written speech, and organizing their learning activities. The decisive role lies in the coherence of differential diagnostics and psychological support in assisting individuals with autism throughout their lives.ukрозлади аутистичного спектрадизонтогенезспеціальна психологіяпсихологічна підтримкаукраїнські науковціautism spectrum disordersdysontogenesisspecial psychologypsychological supportUkrainian scientistsРозлади аутистичного спектра як вид дизонтогенезу у контексті сучасної спеціальної психологіїAutism Spectrum Disorders as a Type of Dysontogenesis in the Context of Modern Special PsychologyArticle0009-0009-9361-80800009-0009-2589-466510.32782/psyspu/2025.1.15