Козленко ВолодимирKozlenko Volodymyr2024-04-012024-04-012023Козленко В. Становлення проєктої компетентності майбутнього фахівця в умовах оновлення інформаційної культури суспільства [Текст] / В. Козленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 7 (131). – С. 75–84. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.07/075‐084https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14388У статті розкрито теоретичні засади проєктної діяльності та проєктного методу та особливості їх застосування у процесі підготовки фахівців у закладі вищої освіти.Ми виходили з того, що проєктна діяльність – це інтегративна система, орієнтована на послідовне поетапне вирішення професійних завдань і досягнення прогнозованих продуктів.Ефективність реалізації цієї системи буде досягнуто на основі професійного діяльнісного супроводу проєктної діяльності інформаційними ресурсами та технологіями.Стаття присвячена обґрунтуванню цієї інтеграційної системи.Проаналізовано тенденції впровадження інформаційних технологій у сучасне суспільство та наголошено на їх значущості для формування проєктної компетентності майбутніх фахівців.The article reveals the theoretical principles of project activity and the project method and the peculiarities of their application in the process of training specialists in a higher education institution. To solve the set goal, the following research methods were used: theoretical: analysis of pedagogical literature, normative documents, materials of periodicals on the research topic; structural‐logical analysis and systematization; comparison of different views on the problem; generalization. We assumed that project activity is an integrative system focused on the consistent step‐by‐step solution of professional tasks and the achievement of projected products. The effectiveness of the implementation of this system will be achieved on the basis of professional activity support of the project activity with information resources and technologies. The article is devoted to the justification of this integration system. The trends in the introduction of information technologies into modern society are analyzed and their importance for the formation of project competence of future specialistsis emphasized. It became clear that today it is not enough to learn and accumulate information on your own. For free orientation in a large information flow, the use of information resources in solving project tasks, the future specialist needs to have a different, higher level of information training. It was established that the project competence of a specialist in the conditions of informatization of society indicates the level of mastery and use of information in the development and implementation of a specific project and includes: knowledge and application of optimal methods of searching and storing information in modern information flows; mastering the skills of working with various types of computer information; the ability to present and broadcast information, including on the Internet; mastering the skills of using computer and Internet technologies in a specific project, taking into account its specifics.ukмайбутній фахівецьпроєктна компетентністьінформаційна культураінформаційні технологіїfuture specialistproject competenceinformation cultureinformation technologiesСтановлення проєктої компетентності майбутнього фахівця в умовах оновлення інформаційної культури суспільстваEstablishment of Project Competence Future Specialist in Conditions Update of Society's Information CultureArticle0000‐0002‐0542‐206410.24139/2312‐5993/2023.07/075‐084