Глазунова Галина ПилипівнаHlazunova Halyna PylypivnaЄрьоменко Андрій ЮрійовичYeromenko Andrii Yuriiovych2024-07-292024-07-292024Глазунова Г. Едвард Гріг – піаніст, концертмейстер, ансамбліст, диригент: особливості виконавського стилю [Текст] / Г. Глазунова, А. Єрьоменко // Слобожанські мистецькі студії : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: О. К. Зав’ялова, І. Л. Бермес, Льоос Гельмут та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 2 (05). – С. 05–10. – DOI: https://doi.org/10.32782/art/2024.2.1https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15277Статтю присвячено виконавській діяльності одного з великих майстрів фортепіанного мистецтва кінця XIX – початку XX століття Едварда Гріга. Протягом життя періоди плідної композиторської творчості та викладацької роботи нор-везького митця змінювалися тривалими концертними поїздками, активною виконавською діяльністю піаніста-соліста, кон-цертмейстера, ансамбліста, диригента. Завдяки його творам і виконавському мистецтву європейська публіка познайомилася з музичною культурою Норвегії. Творчими зусиллями Е. Гріга норвезька музика, разом із мистецтвом інших європейських країн, стала рівноцінною складовою частиною світової музичної культури.Увагу приділено концертно-виконавській творчості Е. Гріга, географії його тріумфальних гастролей, особливостям фор-мування концертних програм, творчій співпраці з визначними музикантами, серед яких У. Булль, Г. Венявський, П. Казальс та інші. Охарактеризовано особливості виконавського стилю композитора, відзначено найважливіші риси його самобутнього піанізму, неперевершених інтерпретацій власних творів. Здійснено спробу визначити роль концертної діяльності Е. Гріга в історії світового фортепіанного виконавського мистецтва.Відзначено, що Е. Гріга як митця не можна оцінити однозначно. З одного боку, він – яскравий представник епохи роман-тизму, а з іншого, – реаліст, який щодо всіх речей і явищ мав тверезий і ясний підхід. Як романтик, Е. Гріг мав дивовижний дар поетичної фантазії, колориту; головними в його мистецтві були багатство та тонкість почуттів. Водночас в основі обдарування митця мали місце і класицистські риси. Е. Гріг уникає перебільшень у висловлюванні та формотворенні, утриму-ючи свою фантазію й досягаючи дивовижної врівноваженості, стрункості та ясності окремих елементів художнього цілого. Усе це було характерно як для композиторської, так і для виконавської діяльності піаніста, концертмейстера, ансамбліста, диригента.The article is devoted to the performance of one of the great masters of piano art of the end of the 19th – beginning of the 20th century, Edvard Grieg. During his life, the periods of prolific compositional creativity and teaching work of the Norwegian artist were replaced by long concert trips, many performing activities as a pianist-soloist, accompanist, ensemble player, and conductor. Thanks to his works and performing arts, the European public got to know the musical culture of Norway. Through the creative efforts of E. Grieg, Norwegian music, together with the art of other European countries, became an equal component of world musical culture.Attention is paid to Grieg’s concert and performance work, the geography of his triumphant tours, the peculiarities of the formation of concert programs, creative cooperation with prominent musicians, including U. Bull, H. Wieniawski, P. Casals, and others. The peculiarities of the composer’s performance style are characterized, the most important features of his original pianism, and his unsurpassed interpretations of his own works are noted. An attempt was made to determine the role of E. Grieg’s concert activity in the history of world piano performance art.It was noted that E. Grieg as an artist cannot be assessed unambiguously. On the one hand, he is a bright representative of the era of romanticism, and on the other, he is a realist who had a sober and clear approach to all things and phenomena. As a romantic, Grieg had an amazing gift of poetic imagination, color; the main things in his art were the richness and subtlety of feelings. At the same time, the artist’s giftedness was also based on classicist features. Grieg avoids exaggeration in expression and form, keeping his imagination and achieving amazing balance, harmony and clarity of individual elements of the artistic whole. All this was characteristic of both the compositional and performing activities of the pianist, accompanist, ensemble player, and conductor.ukвиконавське мистецтвопіаністконцертмейстерансамблістдиригентвиконавський стиль Е. Грігаінтерпретація фортепіанних творівperformance artpianistaccompanistensemble playerconductorperformance style of E. Grieginterpretation of piano worksЕдвард Гріг – піаніст, концертмейстер, ансамбліст, диригент: особливості виконавського стилюEdward Grieg – Pianist, Accompanist, Ensembleist, Conductor: Features of the Performing StyleArticle0009-0004-7146-96390000-0002-4349-4288https://doi.org/10.32782/art/2024.2.1