Стома Валентина МиколаївнаStoma Valentyna Mykolaivna2025-01-282025-01-282020Стома, В. М. Розвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей у процесі професійної підготовки [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : [спец.] 015 "Професійна освіта (Комп'ютерні технології)" / Стома Валентина Миколаївна ; МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; науковий керівник О. В. Семеніхіна. – Суми, 2020. – 304 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16316У дисертації представлено результати дослідження проблеми розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей у процесі професійної підготовки. На основі термінологічного аналізу ключових понять дослідження (компетентність», «інформаційна компетентність», «інформаційно-комунікативна компетентність», «цифрова компетентність» та ін.) уточнено сутність поняття «інформаційно-цифрова компетентність майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей» як інтегральну соціально значущу характеристику особистості, яка поєднує ціннісні установки і прагнення до професійного розвитку в галузі застосування цифрових технологій у професійній діяльності, ІТ-знання (про інформацію та інформаційні процеси, методи її опрацювання для вирішення професійних завдань), базові та спеціальні інформаційно-цифрові вміння (обробляти інформацію у різних формах її надходження, вміння застосовувати цифрові технології загального призначення та спеціалізоване програмне забезпечення предметного спрямування), які забезпечують діалогову взаємодію із суб’єктами освітнього процесу і у своїй сукупності дають змогу ефективно вирішувати професійні завдання вчителів природничо-математичних спеціальностей за невизначених початкових умов). Схарактеризовано структуру інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей у єдності трьох компонентів: особистісного, когнітивного та діяльнісного. Під розвитком інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей розуміється спеціально організований, компетентнісно орієнтований освітній процес, результатом якого є позитивна динаміка в розвитку складових інформаційно-цифрової компетентності вчителів природничо-математичних спеціальностей, що забезпечує ефективне виконання їхніх професійних обов’язків. Визначено й описано критерії, показники та рівні розвитку інформаційно-цифрової компетентності у майбутніх вчителів природничо-математичних спеціальностей у професійній діяльності – поведінковий – «Мотивація» та «Саморозвиток»; теоретичний – «Обсяг знань» та «Глибина знань»; технологічний – «Уміння використовувати цифрові технології» та «Уміння працювати з інформацією») та рівні розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей (низький, середній, високий). Розроблено й теоретично обґрунтовано модель розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей у процесі професійної підготовки.The dissertation presents the results of a study of the problem of developing information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties in the process of professional training. Based on the terminological analysis of the key concepts of research (“competence”, “information competence”, “information-communication competence”, “digital competence”, etc.), the essence of the concept of “information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties” is specified as an integral socially significant characteristic of the individual, which combines value attitudes and aspirations for professional development in the field of digital technology application in professional activities, IT-knowledge (about information and information processes, methods of its development for solving professional problems), basic and special information- digital skills (to process information in various forms of its admission, the ability to apply general-purpose digital technologies and specialized subject-oriented software), which provide dialogue interaction with the subjects of the educational process and in their totality make it possible to effectively solve professional problems of teachers of natural and mathematical specialties under uncertain initial conditions). The structure of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties in the unity of three components was characterised: personal, cognitive and activity. The development of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties is understood as a specially organized, competently oriented educational process, the result of which is a positive dynamics in the development of components of information-digital competence of teachers of natural-mathematical specialties, which ensures the effective performance of their professional duties. Criteria, indicators and levels of development of information-digital competence in future teachers of natural-mathematical specialties in professional activity are defined and described – behavioural – “Motivation” and “Self- development”; theoretical – “Volume of knowledge” and “Depth of knowledge”; technological – “Ability to use digital technologies” and “Ability to work with information”) and levels of development of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties (low, medium, high). A model of information-digital competence development of future teachers of natural-mathematical specialties in the process of professional training is developed and theoretically justified, which is based on interdisciplinary, synergetic, activity-based, information-technological, competence approaches; takes into account the principles of science, system, visualization, cognitive visualization, professional-pedagogical orientation of training, a combination of traditional and information and digital training technologies; provides for the use of forms (interactive lectures, visualization lectures, laboratory work, conferences), methods (heuristic conversation, discussion, electronic brainstorming, case method, project methods), tools (electronic educational resources, computer visualization tools, specialized software) and has a positive dynamics in the levels of development of information-digital competence of future teachers of natural- mathematical specialties. Statistical analysis of the results of the pedagogical experiment at the significance level of 0.05 confirmed the positive statistically significant dynamics of the levels of development of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties in the process of professional training in experimental groups, which in all indicators is higher relative to the control group. The scientific novelty of the obtained research results is that: for the first time, a model for the development of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties in the process of professional training has been developed and scientifically substantiated; the content of the concepts “information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties”, “development of information- digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties” is substantiated; the structure of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties in the unity of three components is clarified; the diagnostic apparatus of the study is defined: criteria, indicators and levels of development of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties; theoretical and practical provisions for improving the content, forms and methods of professional training of future teachers of natural-mathematical specialties in the context of the development of information-digital competence in them have been further developed and concretized. The practical significance of the research results lies in the development of accompanying methodological materials for the effective development of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties. In particular, an educational-methodological complex has been developed for the discipline “Digital technologies in education” (work program, short courses of lectures, instructions for laboratory classes, didactic materials of knowledge control, tasks for independent work and individual tasks, educational- research projects, bibliographic indexes, etc.), author’s methods for determining the levels of development of information-digital competence of future teachers of natural-mathematical specialties by indicators “Volume of knowledge” (test control works), “Depth of knowledge” (individual tasks), “Ability to work with information” (test papers), “Ability to use digital technologies” (individual tasks). The developed materials can be used in the system of professional training and retraining of teachers of natural-mathematical specialties, in teaching variable courses and special courses, in preparing qualification (course and diploma) works.ukinformation-digital competencedevelopment of information-digital competenceteachers of natural-mathematical specialtiesprofessional trainingmodel of information-digital competence developmentінформаційно-цифрова компетентністьрозвиток інформаційно-цифрової компетентностіучителі природничо-математичних спеціальностейпрофесійна підготовкамодель розвитку інформаційно-цифрової компетентностіРозвиток інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей у процесі професійної підготовкиThe Development of Information-Digital Competence of Future Teachers of Natural-Mathematical Specialties in the Process of Professional TrainingThesis