Яременко НаталіяYaremenko Nataliia2025-02-212025-02-212023Яременко Н. Особливості психологічної підтримки учнів початкової школи в умовах війни [Текст] / Н. Яременко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 10 (134). – С. 27–38. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.10/027‐038https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16526У статті з’ясовано особливості надання психологічної підтримки учням початкової школи в умовах війни. Запропоновано види роботи з молодшими школярами щодо надання їм психологічної підтримки (психологічний захист, копінг‐стратегії). Представлено види механізмів психологічного захисту. Охарак‐ теризовано й надано приклади ефективних копінг‐стратегій для дітей молод‐ шого шкільного віку у процесі надання їм психологічної підтримки. Запропоновано інструменти та рекомендації для батьків щодо психологічної підтримки молодших школярів в умовах війни щодо взаємодії та спілкування з нимиThe article identifies the peculiarities of providing psychological support to primary school students in war. Types of work with younger students are offered to provide them with psychological support (psychological protection, coping strategy). Types of mechanisms of psychological protection are presented. Examples of effective coping strategies for young children in the process of providing them psychological support are characterized and provided. Tools and recommendations for parents on the psychological support of younger students in the conditions of war on interaction and communication with them are offered. In the article, the author was centered in the most problematic situations that may arise in the course of training during the war. First of all, it is the role of teachers and parents in the psychological support and assistance of elementary school students. It is proved that the need to search for a balance between «war» and «peace», that is, both teachers and parents during the war should learn to balance in cooperation with younger students without denying a war that continues or overwhelming on it. Further study require the issue of preserving the mental health of students in the course of war in the conditions of warukучні початкової школипсихологічна підтримкаумови війнипсихологічний захисткопінг‐стратегіїprimary school studentspsychological supportwar conditionspsychological protectioncoping strategyОсобливості психологічної підтримки учнів початкової школи в умовах війниFeatures of Psychological Support for Primary School Students in War ConditionsArticle0009‐0001‐4594‐375310.24139/2312‐5993/2023.10/027‐038