Чжан ЇньChzhan Yin2024-10-112024-10-112023Чжан, Їнь Формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : [спец.] 01 "Освіта/Педагогіка", 014 "Середня освіта (Музичне мистецтво)" / Чжан Їнь ; МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук. керівник Л. А. Бірюкова. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – 242 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15751У дисертації представлено результати дослідження процесу формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально- виховному середовищі дитячої музичної школи. У роботі запропоновано інтерпретацію змісту понять «компетентнісний підхід», «компетентність», «компетенція», «культура», «полікультурність», «полікультурна освіта». З’ясовано, що закономірною особливістю розвитку сучасної світової спільноти є зближення країн та нородів. Глобалзація ставить перед освітою завдання підготовки молоді до життя в умовах багатонаціонального та полікультурного середовища, формування компетенції, спілкування і співробітництва з людьми різних національностей, рас та віросповідань. Внаслідок цього, одне із найважливіших завдань сучасної освіти полягає у формуванні полікультурних компетентностей школярів. Можливості формування полікультурних компетентностей підлітків стаошого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи визначаються самою її специфікою: направленістю навчального процесу на засвоєння особливостей художньої культури свого та інших етносів за допомогою організації спільної музичної діяльності учнів, що мають культурні відмінності, до якої також можуть бути залучені викладачі, батьки та інші члени сімей учнів. При цьому, взаємодія суб’єктів творчості відбувається в умовах навчальних занять, концертних виступів, репетицій, а також у сфері позанавчального спілкування та культурно-просвітницької діяльності музичної школи. З метою уникнення наукових розбіжностей щодо тлумачення ключового поняття, в роботі запропоновано його авторське визначення. Полікультурні компетентності підлітків старшого віку – це інтелектуально-утворююча системна компетенція, яка включає їхнє знання і розуміння законів, способів життєдіяльності та розвитку полікультурного світу, вміння толерантно сприймати соціальні та культурні відмінності, а також практичні навички рефлексії, емпатії, культури поведінки та особистісного саморозвитку в полікультурному середовищі. Розроблено структуру полікультурних компетентностей підлітків старшого віку у єдності мотиваційного, когнітивно-операційного та персонального компонентів. Доведено, що процес формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи забезпечують принципи: природовідповідності, гуманізації, цілісності, куьтуровідповідності, діалогу. Принцип природовідповідності має стратегічний характер, без нього не можна обійтися на сучасному етапі розвитку суспільства. Як мета принцип він сприймається саме зараз, у добу полікультурних викликів, зростання техногенного мислення, кризи духовно-моральних уявлень у суспільстві, добу серйозних філософських пошуків духовних орієнтирів у вихованні людини. Даний принцип спонукає до гармонійного, цілісного, екологічно здорового типу мислення, заснованого на свідомому колективному володінні логічним і образним мисленням, яке може дати людині комплексну картину світу та стати інструментом вирішення глобальних проблем у період переходу до сталого розвитку суспільства. Принцип гуманізації передбачає своєрідний стиль взаємовідносин між педагогами та дітьми, заснований на повазі до їх особистості, турботі про життя і здоров’я, демократичності та свободі. Йдеться не лише про декларовані позиції, а про побудову реальних стосунків, які базуються, з одного боку, на свободі дитини у виборі вчителя, а з іншого – на бажанні вчителя бути значущим для учнів. Принцип цілісності знаходить своє вираження у визначенні правильного співвідношення знань, умінь та навичок у єдину систему уявлень про світ та способи його зміни, у гармонічному поєднанні процесу навчання та розвитку. Принцип культуровідповідності забезпечує нерозривний взаємозв’язок освіти і культурної спадщини людства та свого народу, особливо з визнанням загальнолюдського багатства в галузі духовної та матеріальної культури, специфіки розвитку та становлення національної культури і її зв’язок із загальнолюдською культурою; знання історії свого народу, його культурної самобутності; забезпечення духовної єдності та наступності поколінь. Даний принцип вимагає залучення учнів до загальнолюдських культурних цінностей, враховується їх престиж. Принцип діалогу є формою етнокультурної взаємодії, що веде до взаєморозуміння і взаємоповаги між представниками різних етнічних спільнот і сприяє їх внутрішньому збагаченню. Щоб вести діалог, людина повинна знати і розуміти культуру, вона має бути в ній укоріненою. Його основне завдання - створити функціонуючу основу для взаємодії різних культур. Специфічним принципом, який ми розглядаємо в контексті міжетнічних взаємодій, є повага і визнання всіх етнічних культур у світовій культурній системі. Діалог між культурами може виникнути лише тоді, коли нове створюється без руйнування старого, шукаючи взаєморозуміння та визнання відносної істини інших культур. Проведене дослідження стало основою для визначення педагогічних умов формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи. Обираючи першу педагогічну умову – «Впровадження методики розвитку умінь міжособистісної взаємодії підлітків у полікультурному середовищі дитячої музичної школи» - ми брали до уваги те, що полікультурне освітнє середовище ДМШ сприяє формуванню в учнів системи знань про різні культури, розвивається мотивація до подальшого ознайомлення та взаємодії з їх носіями, виявляються різноманітні емоції і почуття, формується позитивне ставлення до різних культур, встановлюються міжособистісні зв’язки та відносини у багатонаціональному учнівському колективі. Вміння міжособистісної взаємодії підлітків у полікультурному середовищі дитячої музичної школи ми трактуємо як засвоєні учнями способи виконання дій, володіння якими забезпечує позитивне сприйняття художньої культури різних народів, встановлення толерантних відносин у багатонаціональному учнівському колективі та досягнення результативності у спільній художньо-творчій діяльності з засвоєння культури свого та інших етносів. Визначаючи другу педагогічну умову – «Реалізація толерантного підходу в процесі формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи» ми враховували, що освітня діяльність з реалізації толерантного підходу в процесі формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи спрямована на: готовність та здатність учасників освітнього процесу чути та поважати думку інших та взаємодіяти з ними на основі згоди; прийняття всіх людей незалежно від їх віку, статі, національності, статусу, особливостей психічного та фізичного розвитку; повагу та визнання рівності, відмову від домінування, зведення різноманіття до одноманітності або до визнання переважання якоїсь однієї точки зору; визнання різноманіття та багатовимірності людської культури, норм, вірувань. Третя педагогічна умова - «Застосування ігрових технологій в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи як засобу формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку», поєднуючи діяльнісний та інформаційний аспекти, давала можливість виявити та подолати комунікативні проблеми в учнів, оволодіти стратегіями досягнення полікультурних компетентностей, спрямованих на поповнення знань про культурну унікальність представників різних етнічних спільнот, сприяло розвитку в підлітків толерантності та емпатії, опануванню соціокультурними знаннями, вміннями та навичками ефективної міжкультурної взаємодії. Формами реалізації обраних педагогічних умов виступили: інноваційна програма «Діалог культур»; сімейний клуб «Мрія»; тематичні уроки-диспути «думка учасників», «думка колег», «думка критиків», «думка глядачів і слухачів»; секрети старовинної скрині; конкурс творчих робіт «Народне мистецтво крізь час»; конкурс виконавської майстерності національної музики; фестивалі сімейної національної творчості; фольклорні свята; творчі зустрічі «У нас в гостях»; звітні концерти учнів і творчих колективів; участь у всеукраїнських та регіональних національних святах і фестивалях; креативні форми освоєння нових знань (творчі поїздки, зустрічі з цікавими людьми, збирання справжніх предметів старовини); ігрові технології: ігри (навчальні, рольові, аутентичні), вправи-тренінги (ігрові, психогімнастичні). Важливе місце належало методам полікультурного діалогу; включення учнів до мобільних різнонаціональних, різновікових творчих колективів; самоаналізу та взаємооцінки. До засобів належали: навчальні посібники; навчальні програми; технічне устаткування (комп’ютери, презентаційне обладнання); тематичний план роботи інноваційної програми «Діалог культур», необхідні для формування досліджуваного феномену в учнів старцюго підліткового віку. Розроблено схематичну модель означеного процесу, яка включає: постановку мети дослідження; принципи; компоненти досліджуваного феномену (мотиваційний, когнітивно-операційний, персональний); етапи формування полікультурних компетентностей в учнів (теоретико- аналітичний, освітньо-організаційний, підсумково-результативний); критерії та рівні сформованості досдіжуваного утворення; педагогічні умови формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи; форми, методи та засоби формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі ДМШ, які сприятимуть ефективності зазначеного процесу. Експериментальне дослідження формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи здійснювалося в умовах констатувального та формувального експериментів. Для здійснення констатувального експерименту методом теоретичного моделювання розроблено критеріальний апарат, що складався з наступних критеріїв та показників: мотиваційно- ціннісний з показниками (ставлення до майбутньої суспільно-корисної діяльності в полікультурному середовищі як до цінності; інтерес до інших культур та їх носіїв; психологічна готовність до міжкультурної взаємодії); когнітивно-діяльнісний, який розкривається за показниками (позитивне сприйняття знань та художніх цінностей різних культур, ініціатива та самостійність в їх засвоєнні; усвідомлення принципів толерантності як пріоритетних у процесі міжкультурної взаємодії; здатність вступати в міжкультурну комунікацію, здійснювати активну взаємодію з представниками різних культур); особистісно-поведінковий який забезпечується показниками (емпатія; рефлексія власної діяльності і поведінки; позитивна етнічна ідентичність). На підставі зазначених критеріїв визначено рівні сформованості полікультурних компетентностей в учнів: високий (оптимальний), достатній (допустимий), середній (задовільний) та низький (критичний). Формувальний експеримент, кількісна та якісна обробка його результатів дозволили підтвердити ефективність запропонованої експериментальної методики формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи. Отже, вперше у вітчизняній педагогічній науці здійснено цілісне дослідження формування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школи, а саме: виявлено стан розробленості досліджуваної проблеми; розроблено структурні компоненти полікультурних компетентностей учнів старшого підліткового віку у єдності мотиваційного, когнітивно-операційного та персонального компонентів; обґрунтовано методику формування досліджуваних компетентностей у складі принципів, педагогічних умов, форм, засобів і методів. Експериментально перевірено ефективність методики формування означеного процесу.The dissertation presents the results of the study of the process of formation of multicultural competences of older teenagers in the educational and educational environment of a children's music school. The work offers an interpretation of the meaning of the concepts «competence approach», «competence», «competence», «multicultural competence». It has been found that a natural feature of the development of the modern world community is the convergence of countries and peoples. Globalization sets the task of preparing young people for life in a multinational and multicultural environment, building competence, communication and cooperation with people of different nationalities, races and religions. As a result, one of the most important tasks of modern education is the formation of multicultural competences of schoolchildren. The possibilities of forming multicultural competences of teenagers of the same age in the educational and educational environment of a children's music school are determined by its very specificity: the orientation of the educational process to the assimilation of the artistic culture of one's own and other ethnic groups through the organization of joint musical activities of students with cultural differences, which can also be involved teachers, parents and other members of students' families. At the same time, the interaction of creative subjects takes place in the conditions of educational classes, concert performances, rehearsals, as well as in the field of extracurricular communication and cultural and educational activities of the music school. In order to avoid scientific disagreements regarding the interpretation of the key concept, the author's definition of it is proposed in the work. Multicultural competence of older adolescents is an intellectual and formative systemic competence, which includes their knowledge and understanding of laws, ways of life and development of a multicultural world, the ability to tolerantly perceive social and cultural differences, as well as practical skills of reflection, empathy, culture of behavior and personal self-development in multicultural environment. The structure of multicultural competences of older teenagers has been developed in the unity of motivational, cognitive-operational and personal components. It has been proven that the process of forming multicultural competences of older teenagers in the educational and educational environment of a children's music school is provided by the principles of: conformity to nature, humanization, integrity, cultural conformity, and dialogue. The principle of conformity to nature has a strategic nature, it cannot be done without at the current stage of society's development. As a metaprinciple, it is perceived right now, in the age of multicultural challenges, the growth of man-made thinking, the crisis of spiritual and moral ideas in society, the age of serious philosophical searches for spiritual guidelines in human education. This principle encourages a harmonious, holistic, ecologically healthy type of thinking, based on a conscious collective mastery of logical and figurative thinking, which can give a person a comprehensive picture of the world and become a tool for solving global problems in the period of transition to sustainable development of society. The principle of humanization implies a peculiar style of relationship between teachers and children, based on respect for their personality, care for life and health, democracy and freedom. It is not only about declared positions, but about building real relationships, which are based, on the one hand, on the child's freedom in choosing a teacher, and on the other hand, on the teacher's desire to be meaningful to students. The principle of integrity is expressed in determining the correct ratio of knowledge, abilities and skills into a single system of ideas about the world and ways of changing it, in a harmonious combination of the learning and development process. The principle of cultural conformity ensures an inextricable relationship between education and the cultural heritage of humanity and its people, especially with the recognition of universal human wealth in the field of spiritual and material culture, the specifics of the development and formation of national culture and its connection with universal human culture; knowledge of the history of one's people, its cultural identity; ensuring spiritual unity and succession of generations. This principle requires the involvement of students in universal cultural values, their prestige is taken into account. The principle of dialogue is a form of ethno-cultural interaction that leads to mutual understanding and mutual respect between representatives of different ethnic communities and contributes to their internal enrichment. In order to conduct a dialogue, a person must know and understand the culture, he must be rooted in it. Its main task is to create a functioning basis for the interaction of different cultures. A specific principle that we consider in the context of interethnic interactions is the respect and recognition of all ethnic cultures in the world cultural system. Dialogue between cultures can only occur when the new is created without destroying the old, seeking mutual understanding and recognition of the relative truth of other cultures. The conducted research became the basis for determining the pedagogical conditions for the formation of multicultural competences of older teenagers in the educational and educational environment of a children's music school. Choosing the first pedagogical condition - «Implementation of the method of developing the interpersonal interaction skills of adolescents in the multicultural environment of the children's music school» - we took into account the fact that the multicultural educational environment of the State School of Music contributes to the formation of a system of knowledge about different cultures in students, develops motivation for further familiarization and interaction with their carriers, various emotions and feelings are revealed, a positive attitude towards different cultures is formed, interpersonal connections and relationships are established in a multinational student body. We interpret the interpersonal skills of teenagers in the multicultural environment of a children's music school as the methods of performing actions learned by students, the mastery of which ensures a positive perception of the artistic culture of different peoples, the establishment of tolerant relations in a multinational student body, and the achievement of results in joint artistic and creative activities for the assimilation of the culture of one's own and other ethnic groups. Defining the second pedagogical condition - «Implementation of a tolerant approach in the process of forming multicultural competences of older adolescents in the educational and educational environment of a children's music school» we took into account that the educational activity of implementing a tolerant approach in the process of forming multicultural competences of older adolescents in the educational and educational environment of a children's school of the music school is aimed at: readiness and ability of the participants of the educational process to hear and respect the opinion of others and interact with them on the basis of consent; acceptance of all people regardless of their age, gender, nationality, status, features of mental and physical development; respect and recognition of equality, rejection of dominance, reduction of diversity to uniformity or recognition of the predominance of one point of view; recognition of the diversity and multidimensionality of human culture, norms, and beliefs. The third pedagogical condition - «Application of game technologies in the educational and educational environment of a children's music school as a means of forming multicultural competences of older teenagers», combining activity and informational aspects, provided an opportunity to identify and overcome communication problems in students, to master strategies for achieving multicultural competences aimed at replenishment of knowledge about the cultural uniqueness of representatives of various ethnic communities, contributed to the development of tolerance and empathy among teenagers, mastery of socio-cultural knowledge, abilities and skills of effective intercultural interaction. The forms of implementation of the selected pedagogical conditions were: innovative program «Dialogue of Cultures»; «Dream» family club; thematic lessons-disputes «opinion of participants», «opinion of colleagues)), «opinion of critics)), «opinion of viewers and listeners)); secrets of an ancient chest; competition of creative works «Folk art through time»; national music performance competition; festivals of family national creativity; folklore holidays; creative meetings «We are visiting»; reporting concerts of students and creative teams; participation in all- Ukrainian and regional national holidays and festivals; creative forms of learning new knowledge (creative trips, meetings with interesting people, collecting real antiques); game technologies: games (educational, role-playing, authentic), training exercises (game, psycho-gymnastic). An important place belonged to the methods of multicultural dialogue; inclusion of students in mobile multi-national, multi-age creative teams; self-analysis and mutual evaluation. The tools included: training manuals; educational programms; technical equipment (computers, presentation equipment); the thematic work plan of the innovative program «Dialogue of Cultures», necessary for the formation of the studied phenomenon in students of older adolescence. A schematic model of the specified process has been developed, which includes: setting the goal of the research; principles; components of the studied phenomenon (motivational, cognitive-operational, personal); stages of formation of multicultural competences in students (theoretical-analytical, educational- organizational, summative-resultative); criteria and levels of formation of the education to be achieved; pedagogical conditions for the formation of multicultural competences of older teenagers in the educational and educational environment of a children's music school; forms, methods and means of forming multicultural competences of older teenagers in the educational and educational environment of a children's music school, which will contribute to the effectiveness of the specified process. An experimental study of the formation of multicultural competences of older adolescents in the educational and educational environment of a children's music school was carried out in the conditions of ascertaining and formative experiments. In order to carry out the ascertainment experiment by the method of theoretical modeling, a criterion apparatus was developed, which consisted of the following criteria and indicators: motivational and valuable with indicators (attitude towards future socially beneficial activities in a multicultural environment as a value; interest in other cultures and their carriers; psychological readiness to intercultural interaction); cognitive-active, which is revealed by indicators (positive perception of knowledge and artistic values of different cultures, initiative and independence in their assimilation; awareness of the principles of tolerance as a priority in the process of intercultural interaction; the ability to engage in intercultural communication, to engage in active interaction with representatives of different cultures); personal- behavioral which is provided by indicators (empathy; reflection of one's own activity and behavior; positive ethnic identity). On the basis of the specified criteria, the levels of formation of multicultural competences among students were determined: high (optimal), sufficient (acceptable), average (satisfactory) and low (critical). Formative experiment, quantitative and qualitative processing of its results made it possible to confirm the effectiveness of the proposed experimental method of forming multicultural competences of older teenagers in the educational environment of a children's music school. So, for the first time in domestic pedagogical science, a holistic study of the formation of multicultural competences of older adolescents in the educational environment of a children's music school was carried out, namely: the state of development of the researched problem was revealed; the structural components of multicultural competences of students of older teenage age have been developed in the unity of motivational, cognitive-operational and personal components; the method of formation of the researched competences in the composition of principles, pedagogical conditions, forms, means and methods is substantiated. The effectiveness of the method of formation of the specified process was experimentally verified.ukполікультурні компетентностіучні-підлітки старшого вікузаклад позашкільної освітинавчально-виховне середовище дитячої музичної школиполікультурне середовищеmulticultural competencesolder adolescent studentsout-of- school education institutioneducational and educational environment of a children's music schoolmulticultural environmentФормування полікультурних компетентностей підлітків старшого віку в навчально-виховному середовищі дитячої музичної школиFormation of Multicultural Competences of Older Teenagers in the Educational and Educational Environment of a Children's Music SchoolAbstract