Філоненко Оксана ВолодимирівнаFilonenko Oksana VolodymyrivnaЦуканова Наталія МиколаївнаTsukanova Nataliia Mykolaivna2024-04-082024-04-082023Філоненко О. Особливості формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у закладі вищої освіти [Текст] / О. Філоненко, Н. Цуканова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 8-9 (132-133). – С. 155–164. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.08‐09/155‐164https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14458У статті розкрито особливості формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів в умовах закладу вищої освіти.Для вирішення поставленої мети було використано такі методи дослідження: теоретичні: аналіз педагогічної літератури, нормативних документів, матеріали періодичних видань із теми дослідження;структурно‐логічний аналіз та систематизація; зіставлення різних поглядів на проблему; узагальнення.На сучасному етапі функціонування вищої школи суттєвим резервомпідвищення якості підготовки майбутнього вчителя початкових класів є формування цифрової компетентності.Формування цифрової компетентності майбутнього вчителя початкових класів до використання цифрових освітніх ресурсів здійснюється поетапно: на першому етапі визначальним є створення мотивації до використання цифрових освітніх ресурсів у початковій школі та реалізація наявних (вихідних) компетентностей у процесі професійної педагогічної підготовки; на другому етапі передбачено набуття досвіду вирішення професійних завдань вчителя початкової школи за допомогою цифрових освітніх ресурсів на основі загальнопрофесійного змісту; на третьому етапі відбувається вдосконалення досвіду вирішення професійних завдань вчителя початкової школи з допомогою цифрових освітніх ресурсів під час вивчення навчальних дисциплін.Перспективи подальших наукових пошуків убачаємо в обґрунтуванніпедагогічних умов, які сприяють успішному формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкової школи.The article reveals the peculiarities of the formation of digital competence of future primary school teachers in the conditions of a higher education institution. To solve the set goal, the following research methods were used: theoretical: analysis of pedagogical literature, normative documents, materials of periodicals on the research topic; structural‐logical analysis and systematization; comparison of different views on the problem; generalization. At the current stage of the functioning of a higher school, a significant reserve for improving the quality of training of future primary school teachers is the formation of digital competence. The formation of the digital competence of the future primary school teacher to use digital educational resources is carried out in stages: at the first stage, the determining factor is the creation of motivation to use digital educational resources in primary school and the implementation of existing (initial) competencies in the process of professional pedagogical training; the second stage envisages the acquisition of experience in solving professional tasks of an elementary school teacher with the help of digital educational resources based on general professional content; at the third stage, the experience of solving professional tasks of an elementary school teacher is improved with the help of digital educational resources during the study of academic disciplines. To form digital competence in the future teacher, the main teaching methods are: the method of projects and the method of appropriately selected tasks. It is the implementation of projects in both educational and future professional activities that ensures the development of critical thinking, creativity, and independence. Application of the method of appropriately selected tasks, in the process of forming digital competence in the future primary school teacher, allows you to use tasks for: mastering theoretical material; illustrations and consolidation of theoretical material. We see the prospects for further scientific research in the substantiation of pedagogical conditions that contribute to the successful formation of digital competence of future primary school teachers.цифрова компетентністьцифрові технологіїцифрові освітні ресурсиосвітнє середовищемайбутні вчителі початкових класівзаклад вищої освітиdigital competencedigital technologiesdigital educational resourceseducational environmentfuture primary school teachershigher education institutionОсобливості формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у закладі вищої освітиFeatures of the Formation of Digital Competence of Future Teachers of Primary Grades in an Institution of Higher Education