Салтиков ДмитроSaltykov DmytroСалтикова Алла ІванівнаSaltykova Alla IvanivnaХурсенко Світлана МиколаївнаKhursenko Svitlana MykolaivnaShkurdoda Yurii OleksiiovychШкурдода Юрій Олексійович2024-06-242024-06-242024Мотивація до вивчення фізики як дисципліни студентів нефізичних спеціальностей [Текст] / Д. Салтиков, А. Салтикова, С. Хурсенко, Ю. Шкурдода // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 3 (137). – С. 19–29. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.03/019‐029https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15096Більшістю студентів нефізичних спеціальностей сприймають фізику як дисципліну, що не має жодного відношення до їх майбутньої професійної діяльності, і, тому, не приділяють належної уваги її вивченню. Відсутність мотивації приводить до зниження навчальної пізнавальної активності студентів, що, загалом, негативно впливає на якість знань. Для досягнення основної мети навчання треба використовувати диференційований підхід, який гарантує професійноорієнтоване викладання фізики. Матеріал вже першої лекцій повинен показати студентам потенціал фізики в контексті майбутньої професійної діяльності.Active motivation and effective goal‐setting play an important role in the development of future specialists' personalities. They are the most important factors of active educational and cognitive activity of students. Therefore, the motivation for activity and the formation of the basic value‐motivational sphere is the basis for the process of active educational and cognitive activity of students, the development of their personal abilities and inclinations. The structure of the student's motivation is the core of the future specialist's personality. Today, the reform of education and the formation of its new paradigm requires a more targeted influence on students and the activation of their educational and cognitive activities. In this regard, educational classes should be organized so that students of non‐physical specialties already from the first classes understand where and how physical knowledge will be used by them in the future and why they need it in general. Most students of non‐physics specialties perceive physics as a discipline that has no relation to their future professional activities, and therefore do not pay due attention to its study. The lack of motivation leads to a decrease in the educational cognitive activity of students, which in general has a negative effect on the quality of knowledge. To achieve the main goal of education, it is necessary to use a differentiated approach that guarantees professionally oriented teaching of physics. In the article, on the example of the first lecture on physics for future chemistry teachers, it is shown that the well‐chosen content of the lecture material, which demonstrates the unity of nature, shows the place and role of physics as a science in the system of natural sciences, the relationship between physics and chemistry in their historical development, the use of physical research methods by chemistry to solve its problems, contributes to the activation of the educational cognitive activity of students and stimulates the study of physics as an educational discipline. All teaching of physics to students of non‐physics specialties (especially the natural sciences) should be professionally oriented. Already the material of the first lecture should show students the potential of physicsin the context of future professional activity.ukфізикахіміяосвітній процесстудентиактивізаціядіяльністьпрофесійно‐орієнтоване навчанняmotivationphysicschemistryeducational processstudentsactivationdifferentiated approachactivityprofessionally oriented teachinglectureМотивація до вивчення фізики як дисципліни студентів нефізичних спеціальностейMotivation to Study Physics as a Discipline for Students of Non‐Physical SpecialtiesArticle0000‐0001‐8589‐97880000‐0001‐8010‐267X0000‐0001‐6307‐20420000‐0002‐8180‐457410.24139/2312‐5993/2024.03/019‐029