Косенко Юрій МиколайовичKosenko Yurii MykolaiovychБобер Анна ВолодимирівнаBober Anna Volodymyrivna2025-01-312025-01-312024Косенко Ю. Адаптація та модифікація навчання учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного класу [Текст] / Ю. Косенко, А. Бобер // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Т. Д. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2024. – Т. 12, № 10. – С. 27–34. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol12i10-004.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16377У статті висвітлено питання адаптації та модифікації навчального процесу учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного класу. Розкрито поняття «адаптація» та «модифікація», наголошено на специфіці психічного розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями. Підкреслено необхідність використання при адаптації навчання учнів означеної категорії в інклюзивному класі додаткових засобів і обладнання, ефективних методів і засобів формування теоретичних знань і практичних умінь. Наведено приклади дієвої адаптації навчального процесу учнів з порушеннями інтелекту в умовах інклюзії (застосування актуальних компонентів уроків для цієї категорії дітей, зміна видів навчальної діяльності, застосування фізкультпауз, поділ об’ємного матеріалу на менші складові, звернення до життєвого досвіду школярів, використання наочних посібників, орієнтація на практичну діяльність тощо). Наголошено на важливій ролі асистента вчителя в особистісному розвитку дитини з інтелектуальними порушеннями, створенні умов для соціалізації таких осіб. Розкрито авторське бачення модифікації навчання учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах освітньої інклюзії. Наведено приклади модифікації навчального процесу для дітей означеної категорії (зміна модельних навчальних програм, скорочення змісту теоретичного матеріалу, який необхідно засвоїти дитині, врахування індивідуальних можливостей кожного учня, використання індивідуального підходу, збільшення часу на виконання завдань, використання додаткових засобів і матеріалів, систематичне повторення вивченого матеріалу тощо). Здійснено аналіз модельних навчальних програм (на прикладі курсу «Історія України» для 7 класу) для закладів загальної середньої освіти та спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Визначено спільні риси та відмінності. На прикладі визначених критеріїв («знання хронологічних дат», «володіння історичними поняттями», «робота з історичною картою» та «виконання індивідуальних письмових завдань») проведено порівняння вказаних модельних навчальних програм та запропоновано шляхи модифікації навчання учнів з інтелектуальними порушеннями в інклюзивному класі.The article highlights the issue of adaptation and modification of the educational process of students with intellectual disabilities in the conditions of an inclusive class. The concept of «adaptation» and «modification» is revealed, and the specifics of the mental development of children with intellectual disabilities are emphasized. The necessity of using additional means and equipment, effective methods, and forms of formation of theoretical knowledge and practical skills in adapting the education of students of the specified category in the inclusive class is emphasized. Examples of effective adaptation of the educational process of students with intellectual disabilities in conditions of inclusion are given (application of relevant components of lessons for this category of children, change of types of educational activities, use of physical education breaks, division of voluminous material into smaller components, reference to the life experience of schoolchildren, use of visual aids, orientation to practical activities, etc.). The important role of a teacher's assistant in the personal development of a child with intellectual disabilities, creating conditions for the socialization of such persons, is emphasized. The author's vision of modifying the education of students with intellectual disabilities in the conditions of educational inclusion is revealed. Examples of modification of the educational process for children of the specified category are given (change of model curricula, reduction of the content of theoretical material that the child needs to learn, taking into account the individual capabilities of each student, using an individual approach, increasing the time for completing tasks, using additional tools and materials, systematic repetition of what has been learned material, etc.). An analysis of model curricula (on the example of the «History of Ukraine» course for the 7th grade) for institutions of general secondary education and special institutions of general secondary education for children with intellectual disabilities was carried out. Common features and differences are identified. On the example of the specified criteria («knowledge of chronological dates,» «mastery of historical concepts,» «working with a historical map,» and «fulfillment of individual written tasks»), a comparison of the specified model curricula was made. Ways of modifying the education of students with intellectual disabilities in an inclusive class were proposed.ukдіти з особливими освітніми потребамидіти з інтелектуальними порушеннямипроектувальна компетентність педагогічних працівниківіндивідуальна освітня траєкторіяадаптаціямодифікаціяінклюзивне навчанняchildren with special educational needschildren with intellectual disabilitiesdesign competence of teaching staffindividual educational trajectoryadaptationmodificationinclusive educationАдаптація та модифікація навчання учнів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного класуAdaptation and Modification of the Education of Students with Intellectual Disabilities in the Conditions of the Inclusive ClassArticle0000-0003-2723-20310000-0001-9349-538810.31110/2616-650X-vol12i10-004