Бєляєва Н. В.Bieliaieva N. V.2020-03-112020-03-112014Бєляєва, Н. В. Професійно-етичні якості менеджера освітнього закладу як моральні орієнтири його успішної управлінської діяльності [Текст] / Н. В. Бєляєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 10 (44). – С. 72–78.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8769У статті визначено сутність поняття «менеджер освітнього закладу», сформульовано авторську дефініцію «професійно-етичні якості менеджера освітнього закладу». Досягнення мети забезпечувалося шляхом вивчення наукової літератури та здійснення кількісної та якісної обробки опрацьованих джерел методом контент-аналізу. У результаті дослідження доведено важливість володіння професійно-етичними якостями для менеджерів саме освітньої сфери, наголошуючи на людиноцентричному спрямуванні цієї галузі. Синтезувавши професійно значущі та моральні якості менеджера й педагога, виокремлені в роботах провідних науковців, виділено 43 найважливіші якості, необхідні для успішної професійно-етичної діяльності менеджера освітнього закладу. У перспективі подальших досліджень важливо систематизувати ці якості.The article deals with the concept of «educational institution manager». The author’s definition of «professional and ethical qualities of an educational institution manager» is given. The aim has been achieved by examining the scientific literature in psychology, pedagogy and management, and implementation of quantitative and qualitative processed sources by means of content analysis. Without denying the existence of common features in the management of various types and profiles, their personal and professional characteristics and qualities that are found in the behavior of the manager, his interaction with other business management areas, it is highlighted that the educational sphere is human-oriented. Thus in the process of investigation it has been proved the importance of obtaining professional and ethical qualities for managers of this very sphere for the effective achievement of management objectives, creating a comfortable and sound psychological climate in the institution. The basic positions which may hold a specialist with Master’s Degree in accordance with Industry Standards are distinguished and thus the definition of «a manager of an educational institution» is justified. Having synthesized significant professional and moral qualities of a manager and a teacher, singled out in the works of leading scientists to perform full table of content analysis and analyzed 69 professional and ethical qualities of managers of educational institutions. Taking into account the fact that there is a great number of qualities it is clear that it is impossible to develop each professional-ethical quality separately in the process of education of future managers of educational institutions. Under conditions of the chosen method were selected qualities met three times or more. Among them are: humanity, communication, responsibility, kindness, emotional stability, sustainability; empathy and perception, and others – all in all 43 of the most important qualities necessary for a successful professional and ethical manager of the educational institution. In further research it is important to systematize these features as a purposeful process of education that can be effectively provided while focusing on five to seven qualities or groups of features.ukменеджер освітнього закладупрофесійно-етичні якості менеджера освітнього закладулюдиноцентризмпрофесійно значущі якостіморальні якостіуправлінська діяльністьмайбутній магістр «Упpaвлiння нaвчaльним закладом»manager of educational establishmentsprofessional-ethical qualities of future managers of educational establishmentsperson-orientedprofessionally significant featuresmoral featuresmanagement activitiesfuture master of «Management of educational establishment»Професійно-етичні якості менеджера освітнього закладу як моральні орієнтири його успішної управлінської діяльностіThe Educational Managers’ Professional-Ethical Qualities as the Moral Guide of His Successful Management ActivitiesArticle