Zahura FedirЗагура Федір2024-06-062024-06-062022Zahura F. Professional Development of Physical Training Teachers: Principle of Flexibility [Теxt] / F. Zahura // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 6 (120). – С. 283–290. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.06/283‐290https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14963The article is devoted to highlighting the results of the analysis of the principle of flexibility application in the professional development of physical training teachers of modern universities. The aim of the study is defined as following: to present the results of the analysis of scientific and pedagogical literature, which highlights various aspects of the research problem. In our research we used methods of theoretical analysis and synthesis of scientific and pedagogical literature, generalization and systematization of knowledge presented in the publications of domestic researchers. The essence of the principle of flexibility is defined, as well as the possibilities of its use in the professional development of physical training teachers are characterized. A conclusion was made about the expediency of using the principle of flexibility in the context of diversifying the educational trajectory of scientific and pedagogical employees; forming the content of professional development programs; application of various forms, methods, and models of professional development of physical training teachers.Стаття присвячена висвітленню результатів аналізу застосування принципу гнучкості у професійному розвитку викладачів фізичного виховання сучасних закладів вищої освіти. Мета дослідження. Серед різноманіття принципів заслуговує аналізу принцип гнучкості, який ми виділяємо як один із важливих принципів професійного розвитку викладачів фізичного виховання, а висвітлення результатів проведеного аналізу формулюємо як мету нашої статті. Методи дослідження. Для проведення дослідження використано методи аналізу та узагальнення знань, висвітлених у науково‐педагогічній літературі з проблеми дослідження, їх узагальнення та систематизації. Серед питань, які актуалізують у своїх студіях українські та зарубіжні науковці, є нормативна база професійного розвитку викладачів університету, зміст програм професійного розвитку, форми, методи та моделі професійного розвитку, переваги та недоліки використання інформаційно‐комунікаційних технологій у професійному розвитку науково‐педагогічних працівників тощо. Результати. Доведено, що реалізація принципу гнучкості системи професійного розвитку викладачів фізичного виховання закладів вищої освіти реалізується за допомогою: забезпечення можливостей для зміни освітньої траєкторії науково‐педагогічних працівників (пропонування різноманітних програм професійного розвитку та можливість переходу між ними; уникнення дублювання змісту програм професійного розвитку; перезарахування кредитів та визнання раніше засвоєних знань, умінь, і навичок); структурування програм професійного розвитку за модулями (модульна система або поступове визнання результатів професійного розвитку мотивує науково‐педагогічних працівників, дозволяє оволодівати знаннями, формувати та розвивати вміння навички, вдосконалюватись з урахуванням власних інтересів і потреб, оцінювати часткові результати, що ведуть до досягнення кінцевих цілей); урізноманітнення форм, методів і моделей професійного розвитку, які пропонуються як багатогалузевими закладами вищої освіти, так і зовнішніми провайдерами на ринку освітніх послуг (використання потенціалу академічного середовища закладу вищої освіти, а також інших закладів вищої освіти, освітніх та громадських організацій національного та міжнародного рівнів, спортивних федерацій, асоціацій, що спеціалізуються на певному виді спорту). Висновки. Зроблено висновки про доцільність застосування принципу гнучкості у професійному розвитку викладачів фізичного виховання. Перспективами подальших наукових розвідок є дослідження принципів науковості та інтегративності, відкритості та варіативності професійного розвитку викладачів фізичного виховання.enteacher of physical traininginstitution of higher educationprinciples of professional developmentprinciple of flexibilitycontent of professional developmentdiversification of forms and methods of professional developmentstructuring of professional development programschange of educational trajectoryвикладач фізичного вихованнязаклад вищої освітипринципи професійного розвиткупринцип гнучкостізміст професійного розвиткудиверсифікація форм і методів професійного розвиткуструктурування програм професійного розвиткузміна освітньої траєкторіїProfessional Development of Physical Training Teachers: Principle of FlexibilityПрофесійний розвиток викладачів фізичного виховання: принцип гнучкостіArticle0000‐0002‐5889‐439910.24139/2312‐5993/2022.06/283‐290