Kyrylenko Nadiia IvanivnaКириленко Надія ІванівнаHavrylo Olena IllivnaГаврило Олена ІллівнаRomanyshyn RuslanaРоманишин РусланаMykhalchenko NataliiaМихальченко НаталіяKoperlos RuslanaКоперльос Руслана2025-06-182025-06-182025The Impact of Pedagogical Innovations on the Development of the Educational Environment in the Context of Modern Challenges [Text] / N. Kyrylenko, O. Havrylo, R. Romanyshyn, N. Mykhalchenko, R. Koperlos // Conrado. – 2025. – Vol. 21, № 104. – Art. e4489.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17140The article theoretically substantiates the cluster ap proach in education as a methodological basis for the development of the education system. The content of the concept of “educational cluster” is revealed depending on the level of clustering. Pedagogical innovations are substantiated as an essential characteristic of educatio nal clusters; the existing classifications are supplemented by the author’s typology of pedagogical innovations ba sed on the cluster approach in education.У статті теоретично обґрунтовано кластерний підхід в освіті як методологічну основу розвитку системи освіти. Розкрито зміст поняття «освітній кластер» залежно від рівня кластеризації. Обґрунтовано педагогічні інновації як суттєву характеристику освітніх кластерів; існуючі класифікації доповнено авторською типологією педагогічних інновацій, що базується на кластерному підході в освіті.enpedagogical innovationseducational clustereducational holdingmanagement of an educational centerпедагогічні інноваціїосвітній кластеросвітній холдингуправління освітнім центромThe Impact of Pedagogical Innovations on the Development of the Educational Environment in the Context of Modern ChallengesВплив педагогічних інновацій на розвиток освітнього середовища в контексті сучасних викликівArticle