Yeremenko Olha VolodymyrivnaЄременко Ольга Володимирівна2025-09-192025-09-192025Yeremenko О. Peculiarities of 20th-Century Chinese Composers’ Writing in Piano Works [Техt] / О. Yeremenko // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 3 (143). – С. 451–462. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.03/451-462https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17274The problem of studying the “Chinese style” in the piano works of twentieth- century composers has been actualized as a phenomenon rooted in traditional culture and containing distinctive national elements. The modal and compositional features of Chinese piano works are examined, among which the use of pentatonic structures, the ornamentality of the so-called “flower style,” and the timbral palette of traditional instruments are defined as essential. Emphasis is placed on the significance of mode as the foundation of musical thinking, which is formed within the historical development of culture and embodies the aesthetic concepts of the people. It is generalized that the pentatonic scale, characterized by the diversity of its melodic manifestations, serves as a leading means of expressing the Chinese style and constitutes an important component of China’s academic music. The figure of Jia Daqun is highlighted as a composer and theorist whose creative work exemplifies the cultural synthesis of European achievements and Chinese traditions.Актуалізовано проблему дослідження «китайського стилю» у фортепіанній творчості композиторів ХХ століття як явища, що ґрунтується на традиційній культурі та містить самобутні національні елементи. Розглянуто ладово-композиційні особливості китайських творів, серед яких визначальними є пентатонічні структури, орнаментальність «квіткового стилю» та використання тембрових відтінків традиційних інструментів. Підкреслено значення ладу як основи музичного мислення, що формується в історичному розвитку культури та втілює естетичні уявлення народу. Узагальнено, що пентатоніка є провідним засобом вираження китайського стилю, відзначається різноманіттям мелодійних проявів і становить важливу складову академічної музики Китаю. Виокремлено постать Цзя Дацюня як композитора й теоретика, творчість якого стала прикладом культурного синтезу європейських і китайських традицій.enpiano worksChinese composersChinese stylepentatonic scaletraditional Chinese cultureEuropean influenceJia Daqun’s creativityфортепіанні творикитайські композиторикитайський стильпентатонікатрадиційна китайська культураєвропейський впливтворчість Цзя ДацюняPeculiarities of 20th-Century Chinese Composers’ Writing in Piano WorksОсобливості творів для фортепіано китайських композиторів XX століттяArticle0000-0001-9328-172610.24139/2312-5993/2025.03/451-462